۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
  • کد خبر: 319456
گزیده‌های نفتی هفته

پایان توسعه فازهای پارس جنوبی در دولت تدبیر و امید، رونمایی از «سدف»، تنفیذ و تحلیف سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و آمادگی کامل فنی ایران برای بازگشت به بازار نفت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

پارس جنوبی و اراده جوانان ایرانی: بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی و فاز نخست بندر صادراتی و خدماتی سیراف پارس دهم مردادماه به‌صورت ویدیو کنفرانس از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین به بهره‌برداری رسمی رسید. بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها اعلام کرد: پارس جنوبی تجلی عشق و اراده جوانان و مدیران جوان عاشق ایران بود که تلاش کردند پرچم ایران را به اهتزار در آوردند. دلار پارس جنوبی را نساخت، بلکه عشق مدیران برای سربلندی ایران و افتخار برای ایران بود که پارس جنوبی را ایجاد کرد. محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس هم گفت: سند حفظ و نگهداشت تولید از میدان مشترک پارس جنوبی تدوین و ارائه شده و لازم است در سال‌های آینده این سند با جدیت اجرا شود. محمد مهدی توسلی‌پور، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار کرد: در بخش دریایی این فاز ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است و به‌زودی نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴ راه‌اندازی می‌شود. پیام معتمد، مجری طرح بندر خدماتی و صادراتی تمبک نیز اعلام کرد: انتظار می‌رود با تأمین منابع مالی مورد نیاز، تکمیل اسکله دوم صادرات ال‌پی‌جی و پایانه گوگرد نیز تا پایان امسال محقق و این طرح عظیم اقتصادی تا خردادماه ۱۴۰۱ به‌طور کامل به بهره‌بردار نهایی تحویل شود و سرانجام روحانی گفت: ما از ۱۰ فاز در پارس‌جنوبی اکنون به ۲۷ فاز رسیدیم، ۱۷ فاز را در طول این هشت سال افتتاح کردیم، تقریباً فازهای پارس‌جنوبی تمام شده است.

رونمایی از سدف: آیین رونمایی از سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور به‌عنوان بزرگترین سامانه متمرکز خدمات عمومی این هفته برگزار شد. وزیر نفت در این آیین از «سدف» به‌عنوان پیشرفته‌ترین سامانه برای جلوگیری از قاچاق سوخت یاد کرد و گفت: در سال ۹۸ حدود ۸۰ میلیارد دلار یارانه پنهان برای حامل‌های انرژی پرداخت شده که عدد بزرگی است. علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم اظهار کرد: با راه‌اندازی سدف با اطمینان می‌گویم قاچاق فرآورده‌های نفتی در مرزهای کشور، به جز مرز پاکستان صفر شده است. فائزه منتظری، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این آیین گفت: ارزش اقتصادی سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی از محل صرفه‌جویی در مصرف انواع فرآورده نفتی در بازه زمانی سال‌های ۹۷ تا ۹۹، معادل هزینه ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه ۱۵۰ هزار بشکه‌ بوده است.

تنفیذ و تحلیف هشتمین رئیس جمهوری: آیین تنفیذ و تحلیف رئیس دولت سیزدهم به ترتیب ۱۲ و ۱۴ مردادماه برگزار شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در آیین اعطای حکم تنفید ریاست جمهوری به سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند: این روزها از مشکلات و کمبودهای کشور گفته می‌شود که زیاد هم هستند، اما ظرفیت‌های کشور در بخش‌های آب، نفت، معادن، بازار گسترده داخلی، همسایگان و استعدادها و آمادگی‌های حیرت‌آور جوانان، بسیار فراتر از مشکلات و فوق‌العاده هستند. رئیس‌جمهوری در آیین تحلیف خود در ۱۴ مردادماه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در دولت سیزدهم مدیریت بهینه معادن و منابع آب، نفت و گاز کشور، توجه به تغییرات اقلیمی و صیانت از محیط زیست را با قدرت دنبال می‌کنیم.

سایر اخبار: آمادگی کامل فنی ایران برای بازگشت به بازار نفت، خداحافظی معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از صنعت نفت، نکاتی برای پیشبرد طرح گوره - جاسک با توجه به تغییر دولت، ثبت میانگین مصرف روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین در تیرماه امسال، کاهش قیمت نفت به‌دلیل نگرانی درباره مهار ویروس کرونا از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: «علل بروز حوادث در صنعت نفت چیست؟» عنوان یادداشتی است که به بررسی زنجیره‌ای از دلایل بروز حوادث در صنعت نفت پرداخته است، پیشنهاد می‌شود آن را بخوانید

کد خبر 319456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =