۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
  • کد خبر: 318852
گزیده‌های نفتی هفته

آغاز صادرات نفت از دریای عمان و ثبت ۳۱ تیرماه به‌عنوان یک روز تاریخی در صنعت نفت ایران، توافق اوپک پلاس در نوزدهمین نشست و پیش‌بینی درآمد ۲۰ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

یک روز تاریخی در جاسک: ۳۱ تیرماه به‌عنوان یک روز تاریخی در صنعت نفت ایران ثبت شد؛ روزی که برای نخستین‌بار در تاریخ بیش از ۱۱۰ ساله نفت ایران عملیات صادرات نفت از سواحل مکران در دریای عمان آغاز شد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در آیین بهره‌برداری رسمی از خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک با اعلام اینکه با بهره‌برداری از این خط لوله مسیر رفت و برگشت مشتریان نفت کشور حدود هزار مایل دریایی کوتاه‌تر می‌شود، تأکید کرد: در این طرح ملی جلوه‌های کم‌نظیری از ساخت داخل و در هم شکستن تحریم‌ها به نمایش گذاشته شده است. تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت متن هم اظهار کرد: راهبردی‌ترین، ایرانی‌ترین و سریع‌ترین مگاپروژه صنعت نفت در در دوران حدود دوساله رویارویی با بی‌رحمانه‌ترین جنگ اقتصادی اجرا شده است. محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز عنوان کرد: پایانه جاسک در آینده تجارت انرژی کشور نقش کلیدی دارد و سرانجام حسن روحانی، رئیس جمهوری در این آیین گفت: طرح ۲ میلیارد دلاری گوره - جاسک اهمیت بالایی در صنعت نفت دارد، ما توانستیم از اتکا به تک اسکله‌ای که تنها پایانه نفتی خارک بود خارج شویم.

اوپک‌ پلاس و نشستی دیگر: نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس ۲۷ تیرماه و پس از شکست هجدهمین نشست این ائتلاف به‌دلیل مخالفت امارات برگزار شد. اعضای اوپک پلاس در این نشست نسبتاً کوتاه ضمن موافقت با تغییر خط پایه تولید پنج کشور از مه ۲۰۲۲ با افزایش عرضه روزانه ۴۰۰ هزار بشکه برای هر ماه تا دسامبر ۲۰۲۲ موافقت کردند. بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از پایان این نشست با اعلام اینکه پس از تصمیم نشست امروز اوپک پلاس قیمت نفت روندی افزایشی نخواهد داشت، تأکید کرد: قیمت بالای نفت در بلندمدت به سود تولیدکنندگان اوپک پلاس نیست. مقرر شد بیستمین نشست اوپک پلاس یکم سپتامبر ۲۰۲۱ (دهم شهریورماه ۱۴۰۰) برگزار شود. قیمت نفت پس از این تصمیم اوپک پلاس روند کاهشی گرفت و به زیر ۷۰ دلار رفت.

سایر اخبار: فرآورش ۱۸۳ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه‌های پارس جنوبی، درآمد ۲۰ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ و بهره‌برداری از ۶ طرح پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۰ از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود.

پیشنهاد هفته: «دیروز تا امروزِ صادرات نفت از جاسک» و «سهمیه‌های جدید اوپک پلاس، ایران و چند نکته» عنوان دو گزارشی است که به ترتیب به بررسی تاریخی موضوع صادرات نفت ایران از دریای عمان و سهمیه نفت ایران با توجه به آخرین تصمیم اوپک پلاس پرداخته‌اند و خواندن آنها پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 318852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =