۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰
  • کد خبر: 318056
گزیده‌های نفتی هفته

قدردانی اوپک از کهنه‌کارترین وزیر نفت، برگزاری یکصدوهشتادویکمین نشست عادی اوپک، کارکنان صنعت نفت و مشکلات حقوق، طرح‌های پیشران و ۲۲ محصول جدید در صنعت پتروشیمی، همچنین تکذیب اعزام نفتکش ایران به لبنان را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

قدردانی اوپک از کهنه‌کارترین وزیر: اوپک در یکصدوهشتادویکمین نشست خود که دهم تیرماه برگزار شد با پخش نماهنگی از سال‌ها فعالیت بیژن زنگنه، کهنه کارترین وزیر اوپک قدردانی کرد. محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک در این نماهنگ گفت: هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته تحت هدایت توانمند شما نقشی برجسته‌ در امور اوپک داشته و اغلب به‌دلیل خلاقیت در جست‌وجوی سازش و یافتن راه‌حل‌های مناسب در میان کشورهای عضو شناخته شده است.

محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان نیز هم اظهار کرد: من صمیمانه متشکرم و می‌خواهم برای شما بازنشستگی خارق‌العاده آرزو کنم که در آن، از زندگی خود لذت ببرید. این آغاز آرامش است. این نخستین بار است که می‌توانید برای خودتان باشید و من فکر می‌کنم شما باید آنچه را که به دست آورده‌اید جشن بگیرید.

جیامانچینو آزودو، رئیس نشست اوپک و وزیر معادن و نفت آنگولا هم اعلام کرد: اوپک از راهبری آقای زنگنه بسیار بهره برده است و جای باسابقه‌ترین وزیر نفت در اوپک خالی خواهد ماند.

عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان هم گفت: به دوستی با آقای زنگنه افتخار می‌کنم. افتخار می‌کنم شما من را دوست خود بدانید؛ دوست دارم این دوستی را تا زمانی که زنده هستم ادامه دهم.

بیژن زنگنه، وزیر نفت از صحبت‌های مطرح‌شده قدردانی و عنوان کرد: قبول همکاری بر مبنای منافع ملی کشورها و حاکمیت عقلانیت در روابط، اصلی است که باوجود همه فراز و نشیب‌ها و تنش‌های بزرگ میان اعضا در ۶۰ سال، سبب بقا و موفقیت اوپک شده است و همه از این روابط سود برده‌اند.

در نشست ۱۸۱ اوپک چه گذشت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت در یکصدوهشتادویکمین نشست خود هیچ تصمیمی نگرفت و هر تصمیمی را منوط به اجماع با متحدان خود کرد. بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از پایان این نشست گفت: در نشست امروز آن چیزی که به‌صورت گذرا از سوی دبیرکل اوپک مطرح شد مسئله بازگشت ایران بود و اعضای اوپک مقداری نسبت به این بحث ابراز نگرانی دارند که ایران چطور برمی‌گردد، فکر می‌کنم مهم‌ترین کاری که دولت آینده باید انجام دهد مدیریت بازگشت ایران به بازار نفت پس از برداشتن تحریم‌هاست.

زنگنه این را هم گفت که در جهان سوم به‌طور معمول این طور است که ما یا با هم دوست هستیم یا دشمنیم و در حال جنگ، حد وسطی نداریم؛ در حالی که در سیاست خارجی به‌هیچ‌وجه دوست و دشمن معنا ندارد، همه کشورها به دنبال منافع خود هستند، امروز همه کشورها در اوپک به دنبال منافع خود می‌گردند، این موضوعی است که من در این سال‌ها یاد گرفتم.

هجدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس نیز که شامگاه جمعه (۱۱ تیرماه) آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، تا لحظه انتشار این مطلب توافقی در بر نداشته است.

کارکنان نفت و مشکلات حقوق: وزیر نفت این هفته برای بررسی حل مشکلات کارکنان صنعت نفت راهی بهارستان شد و پس از پایان نشست با اعضای کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگاران گفت: تلاش می‌کنیم مشکل پیش‌آمده در حقوق و مزایای کارکنان صنعت نفت رفع شود و نتیجه این بررسی‌ و پیگیری‌ها در حقوق تیرماه کارکنان انعکاس یابد. همسو با این موضوع محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت: موضوع رسیدگی به حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت به‌ویژه کارکنان فعال در سکوهای نفتی در مجلس و کمیسیون انرژی در حال پیگیری است. حسن روحانی، رئیس جمهوری هم به کارکنان وزارت نفت قول داد مشکلات حقوق آنها برطرف شود. قرار شده است مشکل حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت در نشست سران قوا بررسی می‌شود.

حال که بحث نیروی انسانی مطرح است باید گفت جمعی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز دهم تیرماه در بازدید از منطقه عملیاتی خارک، پیام قدردانی رئیس مجلس از تلاش کارکنان صنعت نفت را ابلاغ کردند.

پتروشیمی و ادامه نشسست‌های هفتگی: نمایندگان رسانه‌ها این هفته در ادامه نشست هفتگی مدیران صنعت پتروشیمی پرسش‌های خود را با حسن عباس‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در میان گذاشتند. او گفت: با اجرای طرح‌های پیشران ۲۲ محصول جدید در صنعت پتروشیمی تولید خواهد شد. عباس‌زاده این را هم گفت که با تکمیل طرح‌های سی‌وهشت‌گانه جهش سوم صنعت پتروشیمی تا افق ۱۴۰۴، ۱۰ شهر خارج از قطب‌های پتروشیمی دارای پتروشیمی می‌شوند. سید جلال میرهاشمی، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم این هفته اعلام کرد: تولید مجتمع‌های پتروشیمی در سه ماه نخست امسال با افزایش ۷ درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال به ۱۶.۳ میلیون تن رسید.

از دیگر اخبار این هفته پتروشیمی می‌توان به آغاز عملیات اجرایی مگاپروژه «پتروشیمی ماهشهر» ، امضای قرارداد EPC احداث واحد پلی‌اتیلن پتروشیمی تبریز و بازدید بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از بخش‌های مختلف شرکت توربوکمپرسور نفت اشاره کرد. او در این بازدید عنوان کرد: ساخت ۵۰ طرح توسعه‌ای صنعت پتروشیمی فرصت مناسبی برای حضور سازندگان داخلی به‌شمار می‌رود تا با نگاهی راهبردی و بلندمدت در روند توسعه این صنعت مشارکت کنند.

سایر اخبار: مجوز مجلس به وزارت نفت برای تأمین قیر رایگان، تکذیب اعزام نفتکش ایران به لبنان، تصویب دستورعمل اجرایی آئین‌نامه بازار بهینه‌سازی انرژی و تأمین پایدار فرآورده‌های نفتی و بنزین از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: دولت تدبیر و امید در طول هشت سال فعالیت خود اقدام‌های بزرگی در صنعت نفت انجام داده است؛ اگر می‌خواهید از این اقدام‌ها آگاه شوید، گزارش «تدبیر و امید در صنعت نفت ایران؛ از افزایش تولید تا جنگ اقتصادی» را بخوانید.

کد خبر 318056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =