۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱
  • کد خبر: 319941
گزیده‌های نفتی هفته

تشریح اولویت‌کاری گزینه پیشنهادی وزارت نفت، صرفه‌جویی ۲۵۰ میلیون یورویی با بومی‌سازی اقلام صنعت گاز، افزایش ۵۰ درصدی ارزآوری صنعت پتروشیمی و کاهش قیمت نفت به کمترین میزان در سه ماه گذشته را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نشستی با گزینه پیشنهاد نفت: جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت در نخستین روز این هفته (شنبه، ۲۳ مردادماه) در نشستی با حضور برخی مدیران و کارکنان صنعت نفت به تشریح مهمترین اولویت‌های کاری خود پرداخت و با یادآوری این موضوع که در بخش فروش نفت چالش‌هایی وجود دارد و شرایط تحریم به مراتب سخت‌تر از دوره‌های گذشته است، تأکید کرد: امیدوارم با همراهی مجلس و سرمایه انسانی ارزشمند نفت، روزها، ماه‌ها و سال‌های خوبی را در کنار هم تجربه کرده و به اعتلای این صنعت کمک کنیم.

عبدالحسین بیات، عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست اظهار کرد: آقای اوجی معتقد است که نگاه بخشی و جزیره‌ای را باید کنار گذاشت و نگاه زنجیره‌ای با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش و با محور ایجاد ارزش افزوده را به صنعت نفت قالب کنیم که این نگاه مبتنی بر محور اقتصادی رئیس جمهوری دولت سیزدهم است. علیرضا ضیغمی، دبیر شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی رئیسی هم در این نشست گفت: نباید وزارت نفت تحت تأثیر مسائل سیاسی کشور قرار گیرد، این وزارتخانه یک وزارت اقتصادی بزرگ است که مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کند.

این هفته همچنین برخی مدیران کنونی و سابق صنعت نفت، نمایندگان مجلس و کارشناسان بخش انرژی در گفت‌وگوهایی جداگانه با شانا از جواد اوجی به‌عنوان بهترین گزینه برای وزارت نفت به دلیل حضور سالیان طولانی و طی کردن مراحل مختلف در صنعت نفت از کارشناسی تا مدیریت نام بردند و از بازگشت به بازار نفت، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، بهینه‌سازی مصرف انرژی و ... به‌عنوان بعضی از چالش‌های پیش‌روی وی گفتند.

بومی‌سازی اقلام صنعت گاز: «امروز با افتخار اعلام می‌کنیم، کمترین وابستگی را به واردات اقلام از خارج از کشور داریم و در سال‌های اخیر از محل بند «ق»، ۴۰ هزار میلیارد تومان کار انجام شد که عمده این رقم نیز در بخش کالا بوده است.» حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران این جملات را در تشریح دستاوردهای فناورانه این صنعت در سال‌های اخیر بیان کرد و گفت: خودکفایی و بومی‌سازی اقلام صنعت گاز، سبب بیش از ۲۵۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی و کاهش وابستگی به منابع خارجی شده است.

علیرضا عربلو، مدیر منطقه ۶ عملیات انتقال گاز هم این هفته اعلام کرد که پروژه ایمن‌سازی خط لوله هفتم سراسری انتقال گاز از کیلومتر ۷۰۰ تا ۹۰۴ به طول ۲۰۴ کیلومتر و در مدت ۱۱ ماه تکمیل شد.

ارزآوری پتروشیمی: احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی این هفته بیان کرد: در پنج ماه نخست امسال مقدار ارزآوری ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۵۰ درصد افزایش یافته که یکی از دلایل آن بالا بودن مقدار ارزآوری، افزایش به‌طور میانگین ۸۰ تا ۱۰۰ دلاری قیمت محصولات پتروشیمی و پلیمری است.

سیدرضا قاسمی‌شهری، مدیرعامل پتروشیمی شهیدتندگویان هم این هفته خبر داد که خط جدید افزایش تولید پتروشیمی شهیدتندگویان آماده بهره‌برداری است و دیگر نیازی به واردات محصولات و گریدهای پلی‌اتیلن ترفتالات نداریم. در همین حال، این هفته اعلام شد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی به جایگاه برتر جشنواره شهید رجایی رسیده است.

قیمت نفت در مسیر کاهشی: قیمت نفت خام پایان این هفته تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا دلتا و در شرایطی با رسیدن به ۶۶ دلار به کمترین مقدار در سه ماه اخیر رسید که آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش، برآورد خود از تقاضای جهانی نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد و پیش‌بینی کرد جهان در سال ۲۰۲۲ با مازاد جدید عرضه نفت روبه‌رو شود. این نهاد برآورد خود از مقدار مصرف در نیمه دوم سال جاری میلادی را ۵۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد. رویترز هم این هفته در گزارشی مدعی شد اوپک پلاس با وجود درخواست آمریکا، نیازی به تسریع افزایش تولید این ائتلاف نمی‌بیند.

افزایش قیمت رسمی فروش نفت به آسیایی‌ها در ماه سپتامبر، پیوستن آرامکو به جمع سازندگان نیروگاه خورشیدی، افزایش واردات نفت آسیا از آمریکا از دیگر اخبار بین‌الملل در هفته جاری بودند.

کد خبر 319941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =