۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
  • کد خبر: 321043
ثبت رکورد تازه قیمت گاز در اروپا

کمبود عرضه گاز در اروپا و کاهش سطح ذخیره‌سازی‌ها به پایین‌تر از میانگین پنج‌ساله، قیمت این حامل انرژی را تا ۷۳۰ دلار و ۱۰۰ سنت به ازای هر هزار مترمکعب بالا برد و به نظر می‌رسد این روند ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، قیمت گاز طبیعی در بازار اروپا رکورد تازه‌ای ثبت کرد و از ۷۳۰ دلار به ازای هر هزار مترمکعب گذشت، قیمت این سوخت پاک در قاره سبز اکنون پنج برابر قیمتش در سال ۲۰۲۰ میلادی است.

قیمت گاز برای تحویل در ماه اکتبر در معاملات روز دوشنبه (۲۲ شهریورماه) ۷۱۳ دلار و ۱۰۰ سنت به ازای هر هزار مترمکعب گزارش شده بود و در ساعت هفت و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ به ۷۲۸ دلار و ۲۰۰ سنت رسید و بعد به‌سرعت تا ۷۳۰ دلار و ۱۰۰ سنت بالا رفت.

رکورد پیشین قیمت گاز در بازار اروپا در روز دوشنبه و با قیمت ۷۱۰ دلار به ازای هر هزار مترمکعب ثبت شد.

قیمت گاز طبیعی در مصارف خانگی اکنون به ۶۰ دلار به ازای هر مگاوات بر ساعت رسیده است که نشان از افزایش پنج برابری نسبت به سال گذشته میلادی دارد.

دلیل افزایش شدید قیمت گاز در بازار اروپا کمبود عرضه آن و کاهش سطح ذخیره‌سازی‌ها به پایین‌تر از میانگین پنجساله است، افزایش تقاضا در بحبوحه بهبود اقتصاد از بحران کرونا و کاهش صادرات از طرف عرضه‌کنندگان اصلی گاز از جمله روسیه هم می‌تواند از دلایل بالا رفتن قیمت باشد.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به پایین بودن مقدار تقاضا برای این حامل انرژی در این فصل از سال، قیمت گاز طبیعی از سطوح کنونی بالاتر می‌رود.

طبق گفته تحلیلگران، اروپا زمستان سختی را در پیش دارد و قیمت گاز طبیعی در آینده نزدیک به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد.

البته آغاز صادرات گاز روسیه با خط لوله نورد استریم-۲ می‌تواند شرایط را تغییر دهد؛ این خط لوله برای انتقال سالانه ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز میدان‌های گازی سیبری از مسیر دریای بالتیک به اروپا طراحی شده است، طرح ساخت این خط لوله هفته پیش تکمیل شد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که زمان راه‌اندازی این خط لوله توسط مقام‌های آلمان، کشوری که این خط لوله زیرآبی در آنجا پایان می‌یابد، اعلام می‌شود.

کد خبر 321043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =