ایران ظرفیت‌های خود را برای توسعه روابط با کشورهای دوست به‌کار می‌گیرد

رئیس‌جمهوری گفت: ایران ظرفیت‌ها و امکانات خود در زمینه حمل‌ونقل و دسترسی به آب‌های آزاد را همسو با توسعه همکاری‌ها و روابط با کشورهای دوست و همسایه به‌کار می‌گیرد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی، امروز (شنبه، ۲۷ شهریورماه) در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان خطاب به همتای تاجیک خود با بیان اینکه روابط دو ملت متکی به دین، فرهنگ، زبان و تاریخ مشترک چند هزار ساله، ریشه‌دار، عمیق و دوستانه است، گفت: امیدوارم سفر به تاجیکستان که نخستین سفر خارجی بنده به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است، نقطه عطف و فصل نو همکاری‌های همه‌جانبه تهران و دوشنبه باشد.

وی با بیان اینکه گسترش روابط با کشورهای منطقه و همسایه اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید است، افزود: ایران ظرفیت‌ها و امکانات خود در زمینه حمل‌ونقل و دسترسی به آب‌های آزاد را همسو با توسعه همکاری‌ها و روابط با کشورهای دوست و همسایه به‌کار می‌گیرد و فعال‌تر شدن این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش مؤثری در تعمیق دوستی و تقویت تعاملات ایران با کشورهای منطقه داشته باشد.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان نیز در این نشست، سفر آقای رئیسی را سفری تاریخی توصیف کرد و گفت: برخورداری مردمان ایران و تاجیکستان از زبان، ارزش‌ها، فرهنگ و تاریخ مشترک عامل مهمی در تسهیل مسیر تقویت روابط دو کشور است.

وی با اشاره به ۱۶۰ سند همکاری بین دو کشور در سال‌های گذشته تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر حجم مبادلات تجاری دو طرف به ۵۷ میلیون دلار کاهش یافت، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود و با استمرار و افزایش تماس‌ها، دیدارها و مذاکرات مقام‌های ایران و تاجیکستان می‌توان تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری را هدف‌گذاری کرد.

وی همچنین خواهان برقراری پرواز مستقیم منظم بین دو کشور، مشارکت ایران در اکتشاف نفت و گاز در تاجیکستان، گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی و توسعه گردشگری بین دو کشور شد.

کد خبر 321267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =