۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
  • کد خبر: 321935
گزیده‌های نفتی هفته

بازدید وزیر نفت از طرح‌های صنعت نفت در گچساران، دیدار مدیرعامل شرکت ملی نفت با مدیران ارشد این شرکت، تداوم انتصاب‌ها در صنعت نفت، دیدارهای خارجی وزیر نفت، آمادگی ایران برای افزایش صادرات گاز به عراق و ثبت بالاترین قیمت برای نفت در سه سال گذشته را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

اوجی در گچساران: وزیر نفت و جمعی از اعضای هیئت دولت آخرین روز این هفته (نهم مهرماه) سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری را در سفری یک‌روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد همراهی کردند. جواد اوجی  پس از بازدید از سد چمشیر و مجتمع پتروشیمی گچساران در جمع خبرنگاران اعلام کرد: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت نفت دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و سنواتی است که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و ممکن است بعضی از آنها اکنون صرفه اقتصادی یا ضرورت نداشته باشند از این رو باید غربالگری شوند. وزیر نفت همچنین در نشست مردمی شورای اداری شهرستان گچساران ضمن تأکید بر ساماندهی نیروهای انسانی در صنعت نفت بیان کرد: از زمان به‌عهده گرفتن مسئولیت وزارت نفت تاکنون بیش از ۱۳ مدیر توانمند، متخصص، جهادی و فسادستیز را در نفت منصوب کردم و همه تلاش مدیران و وزیران دولت رفع دغدغه و حل مشکلات و چالش‌های مردم است.

خجسته‌مهر و نهضت خدمت‌رسانی: محسن خجسته‌مهر که آخرین روز فصل تابستان (۱۴۰۰) حکم مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را از وزیر نفت دریافت کرد در نخستین روز این هفته (سوم مهرماه) در نشست هم‌اندیشی با حضور اعضای هیئت‌مدیره، مدیران ارشد و ستادی و مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران ضمن برشمردن مهم‌ترین وظایف و اهداف این شرکت و تأکید بر حداکثرسازی تولید ثروت همسو با ذخایر نفت و گاز کشور اعلام کرد: اعداد و ارقامی که بیانگر ظرفیت‌های صنعت نفت ایران است نشان می‌دهند نه‌تنها برای امروز، بلکه باید حداقل برای صدسال آینده برنامه مدونی داشته باشیم و این برنامه‌ریزی که از مصادیق «صیانت» است، مختص ذخایر نیست و می‌تواند در ابعاد مختلف از جمله سرمایه انسانی و... نیز مورد توجه قرار گیرد. خجسته‌مهر در همین روز در پیامی خطاب به کارکنان شرکت ملی نفت ایران نوشت: «امروز را آغازی بر یک دوره جدید از نهضت خدمت‌رسانی به ملت آزاده و شریف ایران می‌دانم و بر ایفای تکالیف اساسی و خطیر شرکت ملی نفت ایران در پیشرانی چرخه حرکتی عظیم اقتصادی کشور تأکید می‌کنم.»

تداوم انتصاب‌ها: وزیر نفت این هفته در ادامه انتصاب‌های هفته‌های گذشته پای چند حکم دیگر را امضا کرد. اوجی در نخستین روز هفته سیدشمس‌الدین موسوی را به‌عنوان مشاور خود در طرح‌ها و پروژه‌های وزارت نفت، چهارمین روز هفته (ششم مهرماه) جلیل سالاری را به‌عنوان عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و پنجمین روز هفته (هفتم مهرماه) عبدالحسین بیات را به‌عنوان عضو اصلی و رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت منصوب کرد. اوجی این هفته همچنین در چهار پیام‌ جداگانه افزون بر تسلیت درگذشت آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی و تبریک انتصاب پیمان جبلی به‌عنوان رئیس جدید سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هفته دفاع مقدس و روز آتش‌نشان را تبریک گفت.

اوجی و دیدارهای خارجی هفته: وزیر نفت نخستین روز این هفته و در سومین دیدار خارجی خود با عادل کریم، وزیر برق عراق، رشید علی، مشاور نخست‌وزیر عراق و هیئت همراه و دومین روز هفته (پنجم مهرماه) با ادایا گامانپیلا، وزیر انرژی سریلانکا گفت‌وگو کرد. در هر دو این دیدارها همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف صنعت نفت بررسی و بر گسترش همکاری‌ها تأکید شد. اوجی همچنین سه‌شنبه این هفته (ششم مهرماه) با لوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در تهران گفت‌وگو کرد.

هفته پرکار معاون امور گاز: مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز این هفته سه دیدار داخلی و خارجی را پشت سر گذاشت. او در دیدار خود با مسئولان ارشد وزارت برق عراق اعلام کرد که ایران برای تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق آماده است. او همچنین در دیدار ویدئوکنفرانسی روز چهارشنبه (هفتم مهرماه) با مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت انتقال گاز ایران و مدیران مناطق ده‌گانه عملیاتی بر انتقال پایدار گاز طبیعی در فصل سرد تأکید کرد و در همین روز در دیدار با مدیرعامل و مسئولان ارشد شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران عنوان کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی گاز در حال اجراست. از دیگر اخبار بخش گاز در هفته جاری باید به افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها و مصرف بیش از ۱۰۵ میلیاردمترمکعب گاز طبیعی طی ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ در کشور اشاره کرد که محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران آن را اعلام کرده است.

قیمت‌های تازه برای نفت و گاز: نفت این هفته با گذشتن از قیمت ۸۰ دلار برای هر بشکه (برنت) به بالاترین قیمت در سه‌سال اخیر رسید. هم‌زمان با رسیدن قیمت نفت به این سطح بسیاری از مؤسسات معتبر بین‌المللی برآورد خود از قیمت نفت را تغییر دادند. بانک آمریکایی گلمن ساکس پیش‌بینی کرد که محدودیت عرضه سبب می‌شود قیمت نفت تا پایان امسال به ۹۰ دلار برای هر بشکه برسد و بانک بارکلیز هم پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال آینده میلادی را با ۹ دلار افزایش، ۷۷ دلار برای هر بشکه اعلام کرد. قیمت تازه نفت اما واکنش آمریکا را به همراه داشت. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید (ششم مهرماه) بیان کرد:  کاخ سفید همچنان با اوپک درباره قیمت نفت مذاکره می‌کند و همه ابزارهای ممکن برای رسیدگی به این مسئله در حال بررسی است. قیمت نفت اما پس ثبت بالاترین رقم در سه سال گذشته روند کاهشی در پیش گرفت و هر بشکه نفت برنت وارد کانال ۷۸ دلار شد.

قیمت گاز در آمریکا هم این هفته هم‌زمان با بازار گاز در اروپا و آسیا روند افزایشی در پیش گرفت و به بالاترین قیمت هفت سال اخیر رسید. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین هم این هفته اعلام کرد که روسیه قصد ندارد از گاز برای فشار بر دیگر کشورها، به‌ویژه اوکراین استفاده کند و روسیه هرگز از گاز برای مجازات کسی استفاده نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. از دیگر اخباربخش بین‌الملل صنعت باید به رونمایی چشم‌انداز جهانی نفت اوپک اشاره کرد. اوپک در این چشم‌انداز پیش‌بینی کرد: عرضه نفت در سال ۲۰۲۳، به مقدار یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد و به ۱۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و تقاضا هم در سال ۲۰۳۰ به ۱۰۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

سایر اخبار: امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی فن بازار تخصصی صنعت پتروشیمی، انتصاب نماینده کارگروه برنامه‌ریزی و تأمین سوخت زمستانی نیروگاهی و صنایع از سوی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، بازدید وزیر انرژی سریلانکا از پالایشگاه نفت تهران از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: «تلاش صنعت گاز برای گازرسانی بهینه در ایران» عنوان گزارشی است که پیشنهاد می‌شود برای آگاهی از تحولات صنعت گاز ایران در نیمه نخست امسال بخوانید.

کد خبر 321935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =