ازسرگیری سریع خدمت‌رسانی جایگاه‌های سوخت توطئه دشمن را خنثی کرد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: سرعت عمل گروه‌های فنی و بازگشت سریع جایگاه‌های توزیع سوخت به خدمت‌رسانی و برخورد آگاهانه مردم پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت سبب شد توطئه دشمنان در ایجاد اغتشاش و تجمع مردم خنثی شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، سردار غلامرضا جلالی، شامگاه شنبه (هشتم آبان‌ماه) با حضور در برنامه نگاه یک که از شبکه یک سیما پخش شد، درباره حمله سایبری به سیستم توزیع سوخت کشور گفت: اظهار نظر در این زمینه بر اساس اطلاعات فنی و تحلیل‌های اطلاعاتی است.

وی افزود: بر اساس تحلیل‌های اطلاعاتی این حمله از طرف یک کشور خارجی و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است، اما از نظر اطلاعات فنی در حال بررسی هستیم و به‌صورت قطعی نمی‌توانیم درباره منشاء حمله اظهار نظر کنیم، البته بخشی از بررسی‌ها به نتیجه رسیده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه این حمله در بخش میان‌افزار اتفاق افتاد که حمله بسیار پیچیده و پاکسازی آن دشوار است، تصریح کرد: این حمله به حمله سایبری به راه‌آهن و بندر شهید رجایی شبیه است و از نظر ما این حمله بی‌شک به‌وسیله آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است.

جلالی اعلام کرد: اگر حمله به سیستم توزیع سوخت در لایه سخت‌افزار اتفاق می‌افتاد نیاز به نفوذ بود، یعنی یا شرکت سازنده سخت‌افزار در این حمله دخیل بود یا تجهیزاتی باید ساخته می‌شد و در سیستم قرار می‌گرفت.

وی گفت: حمله سایبری به تابلوهای تبلیغاتی نیز با حمله به سیستم توزیع سوخت مرتبط بود، البته از نظر اتصال فنی مسئله در حال بررسی است و تاکنون ارتباطی پیدا نکرده‌ایم. ممکن است عوامل داخلی نیز درا ین حمله سایبری دخالت داشته باشند که دستگاه‌های امنیتی در حال بررسی هستند.

بازگشت ۱۲ ساعته  ۶۰ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت به خدمت‌رسانی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: در سه ساعت اولیه پس از حمله به سیستم توزیع سوخت، ۳۰ درصد از جایگاه‌ها و ۱۲ ساعت پس از حمله ۶۰ درصد از جایگاه‌ها به خدمت‌رسانی آفلاین بازگشتند.

جلالی ادامه داد: در این حمله سایبری یک گل خوردیم، اما بازی را نباختیم، زیرا حضور هوشمندانه و تغییر روند صدا و سیما در پرداختن به این مسائل و بررسی دقیق و اطلاع‌رسانی به‌موقع آن به مردم، سرعت عمل گروه‌های فنی و بازگشت سریع جایگاه‌های توزیع سوخت به خدمت‌رسانی و برخورد آگاهانه مردم با این مسئله سبب شد توطئه دشمنان در ایجاد اغتشاش و تجمع مردم خنثی شود.

وی تهدید، آسیب‌پذیری، مدیریت کاهل و نبود تقسیم کار درست برای هدایت بحران را عوامل بروز این نوع حمله‌های سایبری اعلام و تصریح کرد: در دولت گذشته با عینک سیاسی به سازمان پدافند غیرعامل نگاه و به جای جدی گرفتن تهدید، آن را تحلیل می‌کردند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت جدید، شورای‌عالی فضای مجازی دو نشست تشکیل داده است که سازمان پدافند غیرعامل در هر دو نشست حضور داشته و برای حل مسائل گفت‌وگو کرده است.

جلالی گفت: در دولت گذشته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در موضوع‌های ساده به توافق نمی‌رسیدیم، اطلاعات را به ما گزارش نمی‌دادند، اجازه نمی‌دادند در موضوع شبکه ملی ارتباطات دخالت کنیم و در کل کار ما را علیه خود می‌دانستند. البته در دولت گذشته با وزارت کشور و استانداری‌ها همکاربی خوبی داشتیم. جنگ سایبری زیرساختی آغاز شده است و باید آن را جدی بگیریم و ضعف‌ها و نقاط آسیب خود را اصلاح کنیم.

وی افزود: در سیستم توزیع سوخت سال گذشته و امسال سامانه را آزمایش کردیم که هر بار سه نقطه ضعف پیدا شد که یکی از آنها روزآمد نبودن سامانه‌ها و قدیمی بودن آنها بود. این مسئله را نوشتیم و مکتوب اعلام کردیم، اما اصلاحی انجام نشد. به قوه قضائیه نیز برای حمایت مراجعه کرده‌ایم، اما این قوه گفت که باید در این زمینه قانون وجود داشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: این سازمان پدافند باید قدرت اجرایی داشته باشد، اگر دولتی نخواهد با ما کار کند می‌تواند با ایجاد موانعی جلوی انجام کار ما را بگیرد. در فضای سایبر اقدام‌ها به سمت رفتار خصمانه و جنگ سایبری رفته است.

کد خبر 323257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =