دغدغه‌های منابع انسانی مناطق نفت‌خیز جنوب بررسی شد

مهم‌ترین دغدغه‌های منابع انسانی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در نشست مشترک مدیرعامل این شرکت با سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت بررسی و بر رفع چالش‌ها تأکید شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مهدی علی‌مددی یکشنبه (نهم آبان‌ماه) در این نشست، درباره شرایط وزارت نفت در زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم گفت: دولت در شرایطی وزارت نفت را تحویل گرفت که متأسفانه درخور شأن کارکنان این صنعت نبود؛ از طرفی با یک سازمان رسمی و حاکمیتی بسیار تضعیف‌شده، رو به اضمحلال، پیر و خسته و از طرف دیگر با سازمان غیررسمی بسیار تبعیض‌آلود همراه با یک نظام جبران خدمات بسیار متفاوت، گسترده و پرمشغله روبه‌رو بودیم.

حجم بالای نیروهای غیررسمی

وی در ادامه به بعضی از چالش‌های حوزه منابع انسانی اشاره کرد و گفت: چالش نخست این است که حجم بسیار بالایی از نیروهای غیررسمی در صنعت نفت وجود دارد که این موضوع سبب شده دغدغه‌های نیروهای رسمی دیده نشود و چالش بزرگ دیگر این است که نیروهای ارکان ثالث زیادی را وارد صنعت کردیم، اما متأسفانه به آنها در حوزه‌های آموزش منظم، بالا بردن بهره‌وری و ساماندهی توجهی نشده است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت درباره جذب فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت بیان کرد: اگر از سال ۹۴ به‌تدریج این افراد را جذب می‌کردیم، بحران به‌وجود نمی‌آمد.

علی‌مددی با بیان اینکه نگاه ما حفظ و توسعه صنعت نفت است، تصریح کرد: اعتقاد داریم حل بسیاری از مسائل و تصمیم‌گیری درخصوص آنها از سوی خود شرکت‌ها قابل اتخاذ و انجام است.

سه چالش نیروهای مدت موقت

وی برگزاری آزمون را اولویت وزارت نفت برشمرد و با بیان اینکه ماه گذشته به شرکت‌های اصلی نامه داده‌ایم تا ظرف مدت سه ماه نیازهای استخدامی خود را اعلام کنند، به سه چالش عمده در حوزه نیروهای قرارداد مدت موقت اشاره کرد و گفت: چالش نخست، ساماندهی و گروه‌بندی نظام جبران خدمات است که در دستور کار است.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت موضوع پذیرفته‌شدگان آزمون توانمندسازی را دومین چالش این نیروها برشمرد و افزود: اگرچه برگزاری این آزمون از سوی مرکز توسعه مدیریت مورد انتقاد ما بود زیرا رسالت این مجموعه کار دیگری است، اما در این باره چند نشست برگزار شد و کارگروهی شکل گرفت و سرانجام تصمیم بر این شد که مصاحبه فنی- تخصصی برای افرادی که پذیرفته شده‌اند براساس تدوین شیوه‌نامه‌ای انجام شود.

علی‌مددی سومین چالش نیروهای قراردادی مدت موقت را جذب ایثارگران اعلام و تصریح کرد: از ۳۳ هزار نفر نیروی قرارداد مدت موقت، ۵۴۰۰ نفر مشمول جذب ایثارگری هستند که فرآیند تبدیل وضعیت آنها در حال انجام است.

وی گفت: امیدواریم در مدت زمان مناسبی بتوانیم با جذب نیروی کار رسمی در برابر نیازهای استخدامی و بازسازی نظام مدیریت سرمایه انسانی، توانمندی صنعت نفت را در این حوزه احیا کنیم.

مشکلات نفت در جذب منابع انسانی

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم در این نشست بر ضرورت جذب هدفمند نیروی انسانی در صنعت نفت با هدف بازسازی کمّی و کیفی سرمایه انسانی این صنعت تأکید کرد و گفت: سرمایه انسانی اساسی‌ترین دارایی صنعت نفت به‌ویژه در مناطق عملیاتی است و بدون توجه به مدیریت اصولی منابع انسانی، اهداف فنی و عملیاتی محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سال‌هاست منابع انسانی به بوته فراموشی سپرده شده و بی‌تدبیری‌هایی در این حوزه صورت گرفته است که امیدواریم با جدیت و عقلانیت، بارقه‌ امیدی برای برطرف شدن آن ایجاد شود، افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در بخش جذب نیروی انسانی از لحاظ کمّی و کیفی دچار مشکل است و اجرای یک برنامه جذب هدفمند، برای ترسیم آینده بهتر این صنعت، ضروری و حیاتی است.

دانشی با اشاره به اینکه خروجی‌ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب چه به‌صورت بازنشستگی و چه به‌صورت مهاجرت، رشد فزاینده‌ای داشته، تصریح کرد: باید برای انگیزشی‌شدن محیط کار در مناطق عملیاتی چاره‌ای اندیشید و به جذاب‌تر شدن این مناطق کمک کرد تا نیروهای توانمند بتوانند بدون دغدغه در بخش عملیات ماندگار باشند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: بعضی از تصمیم‌های سال‌های گذشته سبب کاهش فاصله حقوقی کارکنان شاغل در جنوب و شمال بوده که این امر به بی‌انگیزگی کارکنان شاغل در جنوب منجر شده است و باید در این تصمیم‌ها بازنگری شود.

وضع نامطلوب امکانات رفاهی و درمانی

دانشی تسریع در اصلاح ساختار سازمانی را خواستار شد و گفت: درخواست دارم ساختار سازمانی در کل شرکت اصلاح شود و به‌ویژه بتوانیم سمت‌های عملیاتی در شرکت‌های تابعه را غنی‌تر کنیم.

وی یکی از عوامل کاهش انگیزه نیروهای عملیاتی را کمبود امکانات درمانی و رفاهی عنوان کرد و افزود: در حوزه درمان جای بسی تأسف است که بعضی از مناطق مثل آغاجاری، مسجدسلیمان، گچساران و هفتگل از امکانات مطلوب بهداشت و درمان برخوردار نیستند و وضع رفاهی نابسامانی نیز دارند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه متأسفانه هم‌اکنون حتی بیمارستان بزرگ نفت اهواز نیز به لحاظ درمانی و پزشکی و تعرفه‌های درمان شرایط مطلوبی ندارد به موضوع مسکن در این شرکت اشاره کرد و گفت: باید فکر عاجل و اساسی در مورد ودیعه مسکن و وام مسکن بشود زیرا با هزینه‌های سرسام‌آور کنونی، کارکنان مشکلات زیادی پیدا کرده‌اند.

دانشی تصریح کرد: در این سال‌ها در بخش مسکن‌سازی به‌صورت نظام‌یافته عمل نکردیم و حداقل تولید مسکن سازمانی انجام شد و اکنون هم وارث منازل مستهلک و فرسوده‌ای هستیم که بودجه‌ لازم برای بازسازی آنها نداریم و از این رو ورود به این مقوله هم بسیار مهم و ضروری است.

وی در ادامه ساماندهی جبران خدمات کارکنان نیروی مدت موقت را خواستار شد و گفت: برخورداری از یک نظام یکپارچه انضباطی در حوزه کارکنان غیررسمی و ساماندهی دستمزد و بیمه این عزیزان از دیگر هدف‌های ماست.

ضرورت هماهنگی ستاد نفت با مناطق عملیاتی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، هماهنگی ویژه میان ستاد وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و مناطق عملیاتی را خواستار شد و گفت: هرچقدر در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، هماهنگی بیشتری داشته باشیم، در رفع مشکلات کارکنان و بقا و بالندگی سازمان موفق‌تر خواهیم بود.

دانشی در پایان به سابقه انجام پروژه مطالعاتی نصر از سوی استادان برتر کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی اشاره کرد و گفت: این مطالعه، دستاوردها و نتایج بسیار خوبی داشت که می‌توان آن را برای استفاده منابع حداکثری، روزآمد کرد و مورد استفاده قرار داد.

کد خبر 328531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =