صرفه‌جویی سالانه بیش از ۷۴ میلیون لیتر بنزین با توسعه سی‌ان‌جی

نخستین گام دولت سیزدهم در توسعه صنعت سی‌ان‌جی امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار تاکسی و وانت دوگانه‌سوز بود تا با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری و در یک دوره زمانی چهار ساله و با رویکرد مدیریت بهینه مصرف سوخت، صرفه‌جویی میانگین سالانه ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین را رقم بزند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، صنعت نفت و پالایش طی دو سال اخیر با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت. بزرگی ابعاد این اتفاق تا جایی پیش رفت که معادلات بازار عرضه و تقاضا را دچار نوسان‌های بلندمدت کرد. بازار نفت ایران نیز از این تغییر در امان نماند، به‌ویژه آنکه در صنعت پالایش در مجاورت ورود موج‌های سریالی کرونا روند مصرف فرآورده‌ها از جمله بنزین و گازوئیل به‌عنوان دو سوخت کلیدی به‌شدت کاهش یافت.

در پی این تغییر رفتار بازار مصرف، مخازن ذخیره‌سازی با حجم زیادی از محموله‌های سوخت روبه‌رو شد، به‌گونه‌ای که برای نگهداری از این حجم مازاد به‌واسطه کرونا و کاهش مصرف انبارهای ذخیره‌سازی نفت نیز به کمک بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌ها آمد.

طبیعی بود در اوضاعی که روند تولید جریان داشت و بازار مصرف تمایلی به سوزاندن فرآورده‌ها نداشت، برای اینکه بازار فرآورده‌هایی مانند بنزین و گازوئیل راکد نماند تولیدات به سمت بازارهای صادراتی هدایت شوند که درآمدهای ارزی برای کشور را از این کانال فعال کنند.

حال با گذشت دو سال از ورود کرونا و با توجه به ایمنی انجام‌شده در سطح کشور، مصرف بنزین نه‌تنها به سطح پیشین خود باز خواهد گشت، بلکه با یک افزایش فاحش از ۹۰ میلیون لیتر امروز به اذعان وزیر نفت تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد و دیگر فرصتی که تا پیش از این با محدودیت‌های شبانه در ترددها برای صادرات ایجاد شده بود، باقی نخواهد ماند و حتی زنگ هشدار واردات را نیز به صدا در خواهد آورد.

در این شرایط می‌توان با مدیریت اصولی در مصرف سوخت از وقوع اتفاق‌هایی که چه به لحاظ اقتصادی و چه سیاسی به نفع کشور و ملت نیست، ممانعت کرد.

با توجه به جایگاه کشور در منطقه و بازارهای جهانی آن که رتبه دوم منابع گازی را پس از روسیه به خود اختصاص داده است به لحاظ اقتصادی می‌توان با ایجاد یک نقشه راه گام‌های مؤثری را برداشت که هم به نفع اقتصاد خانوارها و هم به نفع اقتصاد کلان کشور تمام شود.

سی‌ان‌جی آینده سوخت کشور را تضمین می‌کند

توسعه صنعت سی‌ان‌جی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند آینده سوخت کشور را به‌صورتی ویژه‌تر ضمانت کند.

تمرکز وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در تبدیل کارگاهی، همچنین تولید کارخانه‌ای خودروها خود مؤید این مطلب است. شایان ذکر است که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد تاکنون از یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودرو، حدود ۱۵۸ هزار تبدیل کارگاهی شده است و ثبت‌نام برای تبدیل کارگاهی همچنان ادامه دارد.

اما در بخش تولید کارخانه‌ای که قرارداد آن به‌تازگی بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و گروه صنعتی ایران‌خودرو بر مبنای تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز در بخش خودروهای عمومی امضا شده است، ‌ نخستین گام دولت سیزدهم در بخش توسعه صنعت سی‌ان‌جی به شمار می‌آید.

از آنجایی که صنعت خودروسازی قرابت نزدیکی در خصوص مدیریت بهینه مصرف سوخت دارد، در پی این رابطه‌ علت و معلولی باید تعامل و ارتباط سازنده‌ای بین این بخش خودروسازی با صنعت پالایش شکل بگیرد تا در نهایت به کاهش مصرف و افزایش درآمدهای ارزی از طریق صادرات بنزین منجر شود.

در حال حاضر مقرر شده است تا از محل بند «ق» تبصره دوازده بودجه، در این قرارداد به ازای هر خودرو تاکسی ۴۲۵ دلار و وانت ۵۰۵ دلار حمایت ارزی صورت بگیرد که با احتساب ۴۰ هزار خودرو تاکسی و ۵ هزار خودرو وانت، میزان حمایت اعتباری رقمی حدود ۲۰ میلیون دلار خواهد شد.

استمرار مدیریت مصرف سوخت با توسعه صنعت سی‌ان‌جی

با توجه به اینکه زمان اجرای این قرارداد هشت ماهه است تا اواخر مردادماه سال آینده، ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز به بازار عرضه می‌شود، با عرضه این خودروها در بازار، ‌در سال نخست حدود ۵۸ میلیون لیتر و در سال‌های بعدی ۸۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود که در مجموع چهار سال به رقمی حدود ۳۰۰ میلیون لیتر می‌رسد؛ به عبارت دیگر به‌صورت میانگین سالانه ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود.

با پیش‌بینی انجام شده، عرضه ۴۵ هزار خودرو دوگانه‌سوز طی چهار سال، صد و یک میلیون و ۶۴۱ هزار دلار صرفه اقتصادی را به‌دنبال خواهد داشت.

هم‌اکنون ظرفیت سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور به ظرفیت اسمی ۴۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد که امروز فقط ۲۲ میلیون مترمکعب آن عملیاتی شده است اگر سقف استفاده از سی‌ان‌جی در سبد سوخت محقق شود می‌توان به ارزش افزوده بیشتر و افزایش صادرات فرآورده‌هایی مانند بنزین و گازوئیل دست یافت که در شرایط تحریم می‌توان در اوضاعی ایده‌آل‌تر روند صادرات را احیا کرد.

کد خبر 450792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =