زمستان بر مدار سوخت

مناطق سی‌وهفت‌گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ۳۵۶ روز سال را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند تا سوخت‌رسانی بی‌هیچ وقفه‌ای انجام شود، اما در همین حال مناطقی نیز وجود دارند که نوع اقلیم و جغرافیای منطقه‌شان اندکی متفاوت‌تر است و گذر از ماه‌های سرد زمستان، حساسیت بیشتری را به مسئولان آنها دیکته می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، در گفت‌وگو با برخی مدیران مناطق از جمله ارومیه، میاندوآب، کردستان، چهارمحال‌وبختیاری و کرمانشاه، از وضع سوخت‌رسانی و میزان آمادگی‌ این مناطق برای گذر از زمستان و روزهای سرد آن جویا شدیم.

ارسال ۴۰۰ میلیون لیتر سوخت به نیروگاه‌های ارومیه

احمد مجرد، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آذربایجان غربی (ارومیه) با تأکید بر آمادگی گذر از فصل زمستان و تأمین سوخت مورد نیاز همه بخش‌ها از جمله نیروگاه‌ها گفت: این حوزه عملیاتی، سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون لیتر مصرف سوخت مایع ۲ نیروگاه خوی و ارومیه را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با تمهیدات پیش‌بینی‌شده، ذخیره‌سازی مناسبی در بخش نیروگاهی انجام شده است، افزود: امسال نسبت به سال گذشته، موجودی نیروگاه‌ها ۱۷ درصد افزایش داشته است و نیروگاه ارومیه بیش از ۶۰ درصد موجودی سوخت دارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آذربایجان غربی با بیان اینکه در این حوزه عملیاتی یک خط لوله ۸ اینچ در مسیر تبریز، میاندوآب- ارومیه فعال است که انتقال فرآورده را انجام می‌دهد و یک خط جدید ۱۴ اینچ نیز در مسیر تبریز، سلماس - ارومیه در مراحل پایانی ساخت قرار دارد، تصریح کرد: این خطوط می‌توانند در انتقال فرآورده‌های نفتی به مبادی مصرف نقشی بسزا داشته باشند.

مجرد یادآور شد: مقرر شده است از خط لوله جدید در حال ساخت، انشعابی به سمت نیروگاه خوی کشیده شود.

وی سوخت‌رسانی به واحدهای صنعتی را نیز مطلوب خواند و افزود: موجودی سوخت بخش صنعتی فعال در منطقه نسبت به پارسال ۵۵ درصد افزایش یافته است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آذربایجان غربی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مخازن در بخش صنعتی پر است و می‌توانند در صورت محدودیت گازرسانی ادامه کار دهند، افزود: در این بخش برای هفت روز ذخیره‌سازی نفت گاز و برای ۱۵ روز نیز ذخیره‌سازی نفت کوره انجام شده است تا در صورت ضرورت استفاده شود.

مجرد موجودی انبارهای نفت منطقه را مناسب و ۲۰ برابر سال قبل عنوان کرد و افزود: بیشترین موجودی به نفت سفید اختصاص دارد.
وی درباره تأمین نفت سفید مناطق سخت‌گذر روستایی نیز گفت: نزدیک به ۹۵ هزار خانوار روستایی که غالب آنها در مناطق سخت‌گذر ساکن هستند، در حوزه عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه قرار دارند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آذربایجان غربی ادامه داد: هم‌اکنون ۶۰ درصد سهمیه کامل سالانه روستاییان از طریق فروشندگی‌ها، نفت سفید خود را دریافت کرده‌اند.

مجرد تأکید کرد: این منطقه عملیاتی همانند دیگر مناطق سی‌وهفت‌گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، همه تلاش خود را معطوف بر آن داشته است تا سوخت‌رسانی به همه بخش‌های مصرف‌کننده، به‌ویژه در ماه‌های سرد پیش‌رو، بدون دغدغه انجام شود.

 تأمین نفت سفید ۵۹ هزار خانوار روستایی در میاندوآب

سیدجواد فیض‌حسینی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب با تأکید بر آمادگی بخش‌های مختلف این حوزه عملیاتی در گذر از زمستان پیش‌رو، از تأمین نفت سفید ۵۹ هزار خانوار روستایی خبر داد.

وی گفت: میاندوآب با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده است و ۵۹ هزار خانوار روستایی در ۱۵۰۰ روستای آن، مصرف‌کننده نفت سفید هستند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب اظهار کرد: با توجه به ذخیره‌سازی مناسبی که پیش از شروع دوره سرما انجام شده، این فرآورده نفتی با توجه به زیرساخت الکترونیکی ایجاد شده، از طریق فروشندگی‌های روستایی در اختیار مصرف‌کنندگان آن قرار گرفته است و مشکلی در توزیع آن وجود ندارد.

فیض‌حسینی تصریح کرد: تا پایان آبان‌ماه امسال، ۸۰ درصد سهمیه نفت سفید خانوار روستایی ساکن در مناطق سخت‌گذر تحویل شده است.

وی با بیان اینکه توزیع نفت سفید خانوارهای روستایی از طریق ۲۱۰ فروشندگی روستایی و ۱۲ فروشندگی مستقر در محورهای روستایی انجام می‌شود، مصرف نفت سفید هشت ماه امسال را ۸۰ میلیون لیتر اعلام و اظهار کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، ۷ درصد کاهش داشته که راستی‌آزمایی و عرضه الکترونیکی آن از جمله دلایل کاهش مصرف است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه میاندوآب با اشاره به اینکه توزیع گاز مایع نیز با توجه به ایجاد زیرساخت الکترونیک، با کارت انجام می‌شود، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه، ۲۴ هزار تن گاز مایع توزیع شده است و تلاش می‌شود این مهم تا پایان سال نیز بدون مشکل ادامه یابد.

فیض‌حسینی با اشاره به فعالیت ۴۳۱ واحد صنعتی عمده از جمله سه کارخانه قند و دو سیمان نیز گفت: در این بخش مشکلی وجود ندارد و سوخت مورد نیاز آنها تأمین شده است و این روند در ماه‌های پایانی سال نیز ادامه خواهد داشت.

وی تأکید کرد: بخش‌های ستادی و عملیاتی در هر شرایطی آماده خدمت‌رسانی هستند و این تلاش به‌ویژه در فصل زمستان، بی‌وقفه ادامه خواهد داشت.

 آمادگی کامل برای گذر از سرمای کردستان

عبدالله گیتی‌منش، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان با بیان اینکه بنا بر گزارش‌های هواشناسی، زمستان سردی پیش‌رو خواهیم داشت، از آمادگی کامل این منطقه عملیاتی برای گذر از دوره سرما با سوخت‌رسانی مطلوب به همه بخش‌های مصرف‌کننده به‌ویژه روستاییان ساکن در نقاط سخت‌گذر و کوهستانی خبر داد.

وی افزود: مناطق سی‌وهفت‌گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از جمله کردستان، مأموریت و رسالت مهمی را در تأمین و توزیع به‌موقع سوخت مورد نیاز مردم به‌عهده دارند و تلاش می‌کنند این مهم به‌ویژه در فصول سرد سال به بهترین نحو ممکن انجام شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان تأمین نفت سفید مناطق روستایی و سخت‌گذر را از مهم‌ترین فعالیت‌های این حوزه عملیاتی، به‌ویژه در دوره سرما و گذر از آن عنوان و اظهار کرد: در منطقه کردستان یک هزار و ۶۵۱ روستا وجود دارد که ۲۰ هزار خانوار ساکن در آنها به دلیل نبود امکان گازرسانی، از نفت سفید برای گرمایش و پخت‌وپز استفاده می‌کنند.

کد خبر 451023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =