ضرورت توسعه همکاری آزمایشگاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب با مراکز تحقیقاتی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بر ضرورت افزایش تعامل آزمایشگاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب با مراکز تحقیقاتی تأکید کرد و گفت: در کشورهای مختلف، از نفت حدود ۳ هزار محصول تولید می‌شود، اما در کشور ما حدود ۵۰ محصول تولید می‌شود که لازم است برای کاهش این فاصله تولیدی، اقدام‌های مؤثری صورت پذیرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی در بازدید از آزمایشگاه مرکزی این شرکت و در نشست با مدیران این بخش با اشاره به ورود جدی این شرکت به حوزه فروش و صدور خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: صنعت نفت باید فاصله خود را با مرز دانش تخصصی روز دنیا کمتر کند.

وی با تأکید بر اینکه لازم است از رهگذر داشته‌های فنی و تخصصی خود در جهت تولید ثروت در این حوزه اقدام‌های مؤثری انجام دهیم، گفت: در کشورهای مختلف، از نفت حدود ۳ هزار محصول تولید می‌شود، اما در کشور ما حدود ۵۰ محصول تولید می‌شود که لازم است برای کاهش این فاصله تولیدی، اقدام‌های مؤثری صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بر لزوم افزایش تعامل آزمایشگاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب با مراکز تحقیقاتی تأکید کرد و  افزود: در مجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب باید آزمایشگاه‌ها فوق تخصصی شوند و با مجموعه‌های مهم تحقیقاتی و آزمایشگاهی در سطح کشور و بیرون از کشور تعامل داشته باشند.

دانشی با بیان اینکه این شرکت توانمندی و آمادگی بالایی در ارائه خدمات فنی و مهندسی در حوزه خدمات تخصصی آزمایشگاهی و کنترل کیفیت نفت و گاز دارد، گفت: آزمایشگاه مرکزی مناطق نفت‌خیز جنوب ظرفیت بالایی در زمینه تأمین نیازهای شرکت‌های پتروشیمی کشور دارد که این موضوع باید در اولویت‌های این مجموعه قرار گیرد.

بهبود عملیات اسیدکاری چاه‌ها

در این نشست صادق فتح‌الهی، مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تأکید بر اینکه مجموعه آزمایشگاه‌های معاونت شیمیایی این شرکت از قوی‌ترین و تخصصی‌ترین مجموعه‌های آزمایشگاهی صنعت نفت کشور است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه خدمات آزمایشگاهی به‌ویژه در زمینه بهبود تولید و ازدیاد برداشت انجام شده که راه‌اندازی آزمایشگاه ازدیاد برداشت مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۹۹ و خدمات آزمایشگاه اسیدکاری که به بهبود عملیات اسیدکاری چاه‌ها منجر شده، از نمونه‌های شاخص آن است.

تهیه اطلس پایش کیفیت خطوط لوله

هومن محمدشاهی، معاون مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مدیریت امور فنی مناطق نفت‌خیز جنوب به تشریح توانمندی‌ها و بخش‌های مختلف آزمایشگاه پرداخت و گفت: در این مجموعه انواع آزمایش‌های پیشرفته و تخصصی انجام می‌شود و اقدام‌های مرتبط با کنترل کیفیت نفت و گاز، بهبود تولید و ازدیاد برداشت فراهم شده است.

وی یکی از اقدام‌های برجسته آزمایشگاه را تهیه اطلس پایش کیفیت خطوط لوله عنوان کرد و گفت: براساس این اطلس، خطوط لوله انتقال نفت در پهنه عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب به لحاظ کنترل کیفیت، مشخص و ترسیم شده است.

معاون مطالعات شیمیایی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مدیریت امور فنی از جمله دستاوردهای آزمایشگاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب را بومی‌سازی و ساخت برخی مواد شیمیایی و نگهداری تجهیزات برشمرد و ادامه داد: از جمله این اقدام‌ها ساخت شناساگرهای فروور و سولفاور است که پیش از این امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود نداشت.

محمدشاهی گفت: از دیگر اقدام‌های در دست اجرای آزمایشگاه، اخذ گواهینامه ISO / IEC 17025 از سازمان ملی استاندارد است که دریافت آن می‌تواند اعتبار علمی و تخصصی این آزمایشگاه و مناطق نفت‌خیز جنوب را ارتقا دهد.

خبرنگار: حمید شاکری‌راد

کد خبر 452513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =