انجمن اَپنا بر ضرورت دانش‌بنیان شدن صنعت نفت تأکید کرد

انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی و دانش‌بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پیرو فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پیرامون ضرورت دانش‌بنیان شدن صنعت نفت بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش شانا، متن بیانیه انجمن شرکت‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی و دانش‌بنیان صنایع  نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (اپنا) به شرح زیر است:

«در سالیان ابتدایی گام دوم انقلاب، روی کار آمدن مجلس انقلابی و دولت مردمی، امیدواری فراوانی در شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های فعال در حوزه پژوهش و فناوری ایجاد کرده است.

شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که همواره به‌عنوان راهکار اصلی پیشرفت کشور مورد توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری بوده‌اند، معظم‌له در دیدار اخیر خود با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در دهم بهمن‌ماه به شایستگی به وضع نامطلوب فناوری در صنعت نفت اشاره کردند و مسئولان صنعت نفت کشور را به استفاده از توانمندی‌های فناورانه موجود در کشور برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت فراخواندن.

پیرو بیانات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب و ضمن قدردانی صمیمانه از حمایت‌های ایشان از مجموعه‌های دانش‌بنیان و فناور، اعضای انجمن شرکت‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی و دانش‌بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (اپنا) به‌عنوان یک نهاد صنفی و تخصصی بر خود فرض می‌دانند ضمن تلاش حداکثری و شبانه‌روزی برای تحقق توصیه‌های معظم‌له مبنی بر دانش‌بنیان کردن صنعت نفت، فراهم کردن زمینه لازم برای این مهم را از مسئولان وزارت نفت و شرکت‌های تابعه مطالبه و پیگیری کنند.

در این مسیر بیان چند نکته به‌عنوان رئوس مطالبه‌گری ضروری به نظر می رسد: در حال حاضر علاوه بر ظرفیت‌های ارزشمند موجود در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دولتی و خصوصی بزرگ، توانمندی‌های بالفعل و عملیاتی بسیاری در مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در صنعت نفت کشور وجود دارد که بدون نیاز به حمایت ویژه‌ای و تنها با اعتماد و میدان دادن وزرات نفت و شرکت‌های تابعه به آنها از طریق عقد قراردادهای اجرایی و عادلانه، می‌توان علاوه بر رفع نیازهای داخلی کشور، موجب ایجاد اشتغال پایدار جوانان تحصیلکرده و صادرات کالا و خدمات فناورانه به کشورهای نفتخیز را فراهم نمود. انجمن اپنا آمادگی دارد، مصادیق بسیاری را در زمینه تولید انواع مواد شیمیایی، نرم‌افزارهای کاربردی، خدمات فنی مهندسی، ساخت تجهیزات و طراحی فرایندها به وزارت نفت معرفی کند.

هم‌اکنون یکی از خلأهای مهم برای دانش‌بنیان کردن عملیاتی صنعت نفت، نبود سامانه اطلاعاتی شفاف، جامع و در دسترس است. سامانه‌ای که اولویت‌ها، نیازمندی‌ها و توانمندی‌های فناورانه را بر مبنای تجارب گذشته، وضعیت فعلی و با نگاه به آینده شناسایی نماید و در دسترس همه ذینفعان قرار دهد، تا از موازی‌کاری و دوباره‌کاری‌ها (اتلاف زمان، هزینه و منابع) جلوگیری شود و جهت‌گیری‌های کلی و جزئی به وضوح مشخص گردد؛ انجمن اپنا برای این سامانه، الگوی پیشنهادی آماده نموده است.

لزوم عملگرایی مدیران و پرهیز از کارهای نمایشی، کلی‌گویی و عدم شفافیت که آفت بزرگی است و در گذشته مدیران درگیر آن بوده‌اند و در مواردی موجب ناامیدی مجموعه‌های دانش‌بنیان شده است، بنابراین انتظار از مجلس انقلابی و دولت مردمی این است که در یک فضای آرام و کارشناسی، به دور از هیاهوی خبری، از نظرات نخبگان و تجارب شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تهیه قوانین، مقررات، سیاستگذاری و تدوین دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی به صورت واقعی و در عمل استفاده شود.

 اصلاح آیین‌نامه‌ها و دستورعمل‌های نامناسب که مانع ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به مناقصات می‌شود و همچنین اصلاح روال‌ واگذاری پروژه‌ها و تعریف نقش و بودجه مشخص برای این شرکت‌ها و نظارت دقیق بر تخصیص کامل و درست آن ضروری است؛ در عین حال ایجاد انگیزه در مدیران صنعت نفت جهت استقبال از محصولات و خدمات دانش‌بنیان، و همزمان حمایت از تصمیمات این مدیران ریسک‌پذیر و پوشش ریسک‌های مترتبه با روش‌های علمی چون بیمه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

در پایان لازم است از رویکرد دلسوزانه و دغدغه‌مند مدیران جدید دولت مردمی و مسئولین وزارت نفت به‌ویژه در بخش پژوهش و فناوری در مدت چند ماهه اخیر که به گرمی پذیرای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بوده‌اند صمیمانه قدردانی نماییم و بدینوسیله ضمن پیگیری برای تداوم این رویه و بهبود هر چه بیشتر آن، آمادگی کامل انجمن را برای همکاری نزدیک با آنها اعلام می‌داریم، امید است با تعامل حداکثری بین انجمن و وزارت موجبات تحقق دانش‌بنیان شدن صنعت نفت را فراهم آوریم.»

کد خبر 452959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =