طرح ارتقای سامانه هوشمند سوخت کشور اجرایی می‌شود

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای طرح ارتقای سامانه هوشمند سوخت در این شرکت به‌منظور ارتقای سطح ایمنی و روزآمد کردن تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سامانه هوشمند سوخت کشور از مرکز دیتا تا جایگاه‌های عرضه سوخت خبر داد.

مسعود رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در این باره گفت: هدف از اجرای این طرح، روزآمدسازی امنیتی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجهیزات در مرکز سامانه، سطح جایگاه‌ها و دیگر  بخش‌های مرتبط با سامانه هوشمند سوخت است که بر اساس آن، نسل جدید سامانه هوشمند سوخت جایگزین می‌شود.

وی با اعلام این خبر که تا پایان امسال یا سرانجام اوایل سال آینده، نوسازی در سطح جایگاه‌ها نیز در عمل آغاز می‌شود و به مرور تجهیزات جدید وارد جایگاه‌های عرضه سوخت می‌شوند، افزود: اگر چه کارکرد سامانه هوشمند سوخت در نسل جدید تغییری نخواهد کرد، اما این تغییرات به‌منظور نگهداری، بهره‌برداری حداکثری و توسعه این سامانه اجرایی می‌شود.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور با اشاره به این که تجهیزات کنونی سامانه هوشمند سوخت کشور مربوط به ۱۶ سال گذشته است و در عمل دیگر تولید نمی‌شود، تأکید کرد: با اجرایی شدن این طرح، خدمت‌رسانی به مردم تسهیل می‌شود.

رضایی تصریح کرد: هم‌اکنون در حوزه‌های مختلف کاربری حدود ۲۷ میلیون کارت هوشمند سوخت فعال در اختیار مردم داریم که بیش از ۲۰ میلیون آن مربوط به خودروهای شخصی و موتورسیکلت است، از این میان حدود ۶ میلیون مربوط به موتورسیکلت‌هاست و حدود یک میلیون نیز کارت فعال نفت‌گاز داریم و بقیه کارت‌ها نیز کارت‌های ویژه مثل کارت جایگاه و کاربری‌های ویژه مانند خودروهای عمومی بنزین‌سوز شامل وانت و تاکسی است.

به گزارش شانا، سامانه هوشمند سوخت کشور هم‌اکنون با بیش از ۲۷ میلیون مشترک، اطلاعات سوخت‌گیری وسائل نقلیه را در بیش از ۴ هزار باب جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی از تمام نقاط کشور به‌صورت مکانیزه جمع‌آوری و به‌منظور پردازش و تهیه گزارش‌های تحلیلی و آماری به مرکزداده منتقل می‌کند. در این سامانه بیش از یک هزار و ۱۰۰ دفتر خدمات پشتیبانی کارت هوشمند سوخت، وظیفه خدمت‌رسانی به مشترکین را بر عهده دارند.

پرداخت الکترونیک قیممت سوخت از جمله فواید ارزشمند سامانه هوشمند سوخت است که پیاده‌سازی آن سبب اجرائی‌شدن مصوبه کارگروه تحولات اقتصادی، کاهش حجم نقدینگی در جایگاه‌ها، افزایش امنیت، اجرایی شدن سامانه‌های پرداخت الکترونیکی و اتوماسیون مالی در تمامی مجاری عرضه، کنترل دقیق و سریع مقادیر فروش و گردش سریع پول و کاهش استهلاک اسکناس و ارتقای سلامت شده است.

اجرای سامانه هوشمند سوخت افزون بر آن بر کنترل رشد مصرف فرآورده‌های نفتی، کاهش مصرف بنزین و نفت‌گاز را در کشور در پی داشته است، به‌نحوی که طبق برآوردهای آماری تاکنون میلیاردها دلار از بابت کاهش واردات بنزین و نفت‌گاز در کشور صرفه‌جویی ارزی شده است.

کد خبر 453013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =