بارگذاری نخستین کاتالیست پلی‌اتیلن ایرانی در پتروشیمی مهاباد

مدیرعامل پتروشیمی مهاباد از تولید آزمایشی پلی‌اتیلن با کاتالیست ساخت داخل برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، احمد فرهمند از تولید آزمایشی پلی‌اتیلن با کاتالیست ساخت داخل برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: نخستین محموله کاتالیست پلی‌اتیلن را که از سوی شرکت پویا پژوهش و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تولید شده است دریافت کردیم و اسفندماه در فرآیند تولید آزمایش خواهد شد، با وجود این کاتالیست انتظار داریم مقدار تولید افزایش یابد و افتخار می‌کنیم که با کاتالیست ساخت داخل محصول تولید خواهیم کرد.

وی افزود: مجموعه پویا پژوهش هم‌اکنون افزون بر کاتالیست پلی‌اتیلن در حال تولید کاتالیست متانول و اتیلن گلایکول نیز است که در گذشته از چین و ژاپن وارد می‌شد، اما با بهره‌برداری از توان دانشی داخل می‌توانیم وابستگی را از بین ببریم.

مدیرعامل پتروشیمی مهاباد درباره دیگر اقلام مصرفی این پتروشیمی توضیح داد: سیستم کنترلی اکسترودر این شرکت متعلق به زیمنس بود، اما اکنون با دو شرکت در حال مذاکره هستیم تا سال آینده برای توسعه سیستم از اکسترودر ٣ مگاواتی آنها استفاده کنیم، همچنین پمپ‌های واحد بخار که هم‌اکنون در سرویس است، تولید یک شرکت تبریزی است که در گذشته به‌صورت چندمرحله‌ای وارد می‌شدند.

فرهمند درباره مواد مصرفی نیز گفت: مواد شیمیایی همچون سود و اسید همه داخلی هستند و کاتالیست هم که تست شود از ساخت داخل خواهد بود، همچنین در زمینه افزودنی‌ها، کلسیم استئارات شرکت فن‌آوران شیمی را استفاده می‌کنیم که از کیفیت بالایی برخوردار است. مجموعه باختر همواره از نوآوری و ساخت داخل استقبال می‌کند، به‌طوری که هم‌اکنون حدود ۴۰ درصد قطعات و ۵۰ درصد مواد شیمیایی از داخل تأمین می‌شوند.

وی تولید در امسال را ٢٨ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی بیان کرد و گفت: ظرفیت اسمی طراحی‌شده ٣٠٠ هزار تن پلی‌اتیلن و ٣٠ هزار تن بوتن ۱ است که با تولید ٣٨٠ هزار تن در سال ۱۴۰۰ توانستیم ٢٨ درصد بیشتر از ظرفیت طراحی‌شده تولید کنیم.

کد خبر 453173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =