۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
  • کد خبر: 453198
وقتی اعداد سخن می‌گویند؛ پارس جنوبی

** ۲ هزار میلیارد مترمکعب برداشت تجمعی گاز، ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون بشکه برداشت تجمعی میعانات گازی، ۳۶۰ میلیارد دلار ارزش محصولات پارس جنوبی تا ابتدای بهمن‌ماه ۱۴۰۰، ۸۱ میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری، ۸۰ میلیون مترمکعب برداشت بیشتر از قطر، ساخت ۱۳ پالایشگاه، ۳۷ سکوی تولیدی، برداشت ۷۰۵ میلیون مترمکعب از این میدان، ۵۸۷۲  طول مجموع کل خطوط لوله پارس جنوبی (۳۲،۲۰،۱۸ و ۴ اینچ) و ... همه و همه ۳۳ سال پس از کشف میدان پارس جنوبی ثبت شده است؛ اعداد سخن می‌گویند.

** میدان پارس جنوبی از بزرگ‌ترین منابع گازی مستقل جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و  قطر در خلیج فارس و به فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار گرفته است. در سال ۱۳۶۹ با حفر نخستین چاه اکتشافی در این میدان وجود گاز تأیید شد. سهم ایران از این میدان ۹۷۰۰ کیلومتری، ۳۷۰۰ کیلومتر است و با ذخایر ۱۴ هزار میلیارد متر مکعب حدود ۸ درصد از ذخایر کل جهان را در خود جای داده است. حجم ذخایر میعانات گازی این میدان ۱۸ میلیارد بشکه تخمین زده شده است. توسعه این میدان در سال ۱۳۷۶ از سوی ایران آغاز شد. 

** توسعه میدان مشترک‌گازی با امضای قرارداد فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی با شرکت‌های توتال، گازپروم و پتروناس مالزی به‌طور رسمی وارد مرحله اجرایی شد؛ قطر شریک ایران در این میدان مشترک، کارش را اما از سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) آغاز کرده بود. انتظار برای نخستین برداشت ایران از این میدان پنج‌ سال به درازا کشید و ایران بهمن‌ماه ۱۳۸۱ به‌صورت رسمی برداشت ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز از این میدان را جشن گرفت. توسعه پارس جنوبی اما پس از این تاریخ روی غلتک افتاد. عسلویه شهریورماه سال ۷۶ زمین بکر و موات بود.

** بهمن‌ماه ۱۳۷۶ پای نخستین شرکت ایرانی به توسعه میدان گازی پارس جنوبی باز شد؛ پتروپارس. شرکت ملی نفت ایران بهمن‌ماه ۱۳۷۶ و در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت پتروپارس برای توسعه فاز یک این میدان مشترک گازی قرارداد امضا کرد. پتروپارس توانست آبان‌ماه سال ۱۳۸۳ کار خود را در این فاز به پایان برساند. هفت سال مدت زمانی است که نخستین شرکت ایرانی برای توسعه فاز یک این میدان صرف کرد و برداشت از این میدان را ۲۸.۳ میلیون مترمکعب در روز افزایش داد. ایران تا پایان سال ۸۴ توانایی برداشت ۱۴۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی را داشت.

** پارس جنوبی در تاریخ توسعه خود رکوردهای بی‌نظیری از توسعه تا نصب سکو، از راه‌اندازی تا بهره‌بردای ثبت کرد، اما امضای ۶  قرارداد فازهای ۱۳، ۱۴، ۱۹و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی موسوم به ۳۵ ماهه در ۲۵ خردادماه ۱۳۸۹ و افتتاح هم‌زمان پنج فاز ۱۷و ۱۸، ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ در ۲۷ فروردین‌ماه ۹۶ و پیشی گرفتن ایران در برداشت گاز از قطر در همین سال فراموش شدنی نیستند. با تکمیل  فاز ۱۱ و پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی پرونده بخش نخست توسعه این میدان عظیم گازی بسته خواهد شد، گام دوم اما سخت‌تر است؛ نگهداشت و حفظ تولید. رهاورد تلاش ۳۳ ساله در این میدان اما برداشت روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از این میدان است.

** پارس جنوبی بدون تردید بخش مهمی از تاریخ صنعت ایران خواهد بود که تنه به تنه بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ صنعت نفت ایران در ۱۰۰ سال گذشته خواهد زد. پیمانکاران و سازندگان زیادی در کلاس درس پارس جنوبی، بین‌المللی شدند. دستاورد این میدان عظیم گازی تولید ۷۰ درصد گاز کشور است که باید آن را فراتر از دولت‎ها دید، این یک دستاورد برای ملت ایران است؛ دستاورد ده‎ها هزار کارگر و متخصص و مدیرانی است که در دولت‎های مختلف زحمت کشیدند و کار کردند تا چنین موفقیتی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به‌دست آید./ پایان

وقتی اعداد سخن می‌گویند؛ پارس جنوبی

کد خبر 453198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =