اقدام‌های شرکت نفت فلات قاره در حوزه محیط زیست بررسی شد

معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از منطقه عملیاتی خارک گفت: شرکت نفت فلات قاره ایران اقدام‌های خوبی برای حفظ محیط زیست انجام داده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، مجتبی ذوالجودی طی جلسه‌ای در حاشیه در بازدید از منطقه عملیاتی خارک با بیان اینکه ارائه برنامه زمان‌بندی مدیریت برنامه‌های محیط زیستی (EMP) در سطح جزیره خارک ضروری است، گفت: شرکت نفت فلات قاره درباره نشت نفت اقدام‌های خوبی انجام داده و از نظر محیط زیست اتفاق مثبتی افتاده است، این پیگیری‌های مجدانه باید همچنان ادامه داشته باشد و ما هر کمکی لازم باشد انجام می‌دهیم، همچنین جمع‌آوری پیت‌های نفتی در جزیره خارک ازسوی شرکت نفت فلات قاره و پایانه‌ها اقدام بسیار خوبی است که باید ادامه داشته باشد.

وی گفت: پایش محیط زیست در کل استان در دستور کار قرار دارد که امیدوارم با جمع‌بندی دیدگاه‌های مطرح‌شده از سوی مدیرکل استان بتوانیم راهکارهای لازم را عملیاتی کنیم.

معاون دریایی سازمان محیط زیست ضمن تشکر از حضور مسئولان شرکت‌های نفتی و محلی گفت: ما در کنار محدودیت‌هایی که شرکت نفت فلات قاره داشت سعی کردیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و راهکارهایی به وزارت نفت ارجاع شده است.

اقدام‌های زیست محیطی در سکوی ابوذر و منطقه خارک خیره‌کننده است

اکبر موسوی، معاون عملیات تولید منطقه خارک نیز در نشست گفت: اقدام‌های محیط زیستی انجام شده در سکوی ابوذر، همچنین جمع‌آوری پساب صنعتی در منطقه بسیار خیره‌کننده است.

وی افزود: سال‌هاست مشکلات کارخانه‌ها سبب شده که گودال‌های نفتی در منطقه به‌وجود آید، اما همکاران با همه توان و امکانات محدودی که در اختیار دارند از گسترش آن جلوگیری می‌کنند. با توجه به محدودیت منابع در اختیار و پیگرانی نشدن به‌موقع طبیعی است خوردگی ایجاد شود، اما ادامه‌دار نیست و همکاران به‌محض اطلاع در راستای مهار آن تلاش کردند و نگذاشتند مشکلات قابل‌توجهی به‌وجود آید.

علیرضا کاظم صادقی، رئیس محیط زیست شرکت فلات قاره ایران نیز درباره مسائل مهمی چون مشکلات مورد توجه در طرح خوداظهاری به‌ویژه در بخش دریا، انجام آزمایش‌های دوره‌ای، پایش لحظه‌ای و آنلاین مباحث محیط زیستی، عملیات پیگرانی، بازرسی‌های خارجی، بازرسی جکت‌ها، حفاظت خطوط لوله دریایی در برابر خوردگی، تاپ‌سایت‌ها و استراکچرها، پساب صنعتی در بخش دریا و خشکی در منطقه خارک، همچنین سکوها، پساب بهداشتی، ساماندهی مقابله با آلودگی‌های نفتی و بازسازی و نوسازی خطوط لوله زیردریایی و ... نکاتی را بیان کرد.

یدالله همتی علم، رئیس سکوی فروزان نیز گفت: دو کار خوب زیست‌ محیطی در مجتمع فروزان انجام شده است، یکی اینکه توانستیم با همکاری منطقه و پتروشیمی، یک‌چهارم گاز استحصال‌شده به حدود ۶۰ میلیون فوت‌مکعب را برای تأمین خوراک پتروشیمی به جزیره منتقل کنیم که از نظر اقتصادی کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌شود. پروژه دیگر محیط زیستی انتقال همین گاز به ان‌جی‌ال خارک و تبدیل آن به محصول با ارزش افزوده بیشتر است که گام بزرگی برای کاهش آلایندگی است، البته سیستم جمع‌آوری پساب بهداشتی نیز پیش‌بینی شده که آن هم برای جلوگیری از آلایندگی است.

جزیره خارک از مناطق مهم زیستی کشور است

فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل محیط زیست استان بوشهر نیز گفت: جزیره خارک به‌واسطه اکوسیستم دریایی از مناطق مهم زیستی کشور است و در حوزه انرژی کشور اهمیتی ویژه‌ دارد، سازمان حفاظت محیط زیست به برنامه‌ریزی برای محیط زیست، شهروندان خارک و همکاران صنعتی تأکید دارد.

وی افزود: لازم است اقدام‌های بسیار ارزنده در زمینه حفظ محیط زیست، همچنین زحماتی که در بازسازی و نوسازی آلودگی‌های نفتی وجود داشته، بیان شود، همه مسئولان استان تأکید دارند وظیفه قانونی خود را در بخش محیط زیست به‌نحوی شایسته‌ انجام دهیم.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: اچ‌اس‌ئی وزارت نفت به‌عنوان مرجع برای سکوهای نفتی و جزیره خارک باید یک برنامه زمان‌بندی تعریف کند، البته نظیر مصوبه‌ای که در دولت برای عسلویه گرفتیم یعنی طرح جامع کاهش آلاینده‌های محیط زیستی، با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت باید در دولت مصوب شود که مشکل تأمین اعتبار نداشته باشد و اگر دستگاه‌های نظارتی هم وارد شوند با توجه به مصوبه دولت مشکلی پیش نخواهد آمد.

قلی‌نژاد در پایان گفت: امیدوارم با حضور ذوالجودی و همراهان بتوانیم در کنار رشد و توسعه جزیره، نگاهی ویژه‌ به محیط زیست داشته باشیم.

مجتبی ذوالجودی، معاون دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست به همراه محمود رضایی، مدیرکل آلودگی‌های ساحلی سازمان، فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل محیط زیست استان بوشهر و دو نفر از مشاوران معاون سازمان روز دوشنبه (۱۶ اسفندماه) از منطقه عملیاتی خارک و سکوی فروزان بازدید کردند.

کد خبر 454484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =