پایان موفقیت‌آمیز پروژه پژوهشی غربالگری مقدماتی روش ازدیاد برداشت آب هوشمند

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از پایان موفقیت‌آمیز پروژه پژوهشی «غربالگری مقدماتی روش ازدیاد برداشت آب هوشمند در مخزن بنگستان میدان بینک» خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی اظهار کرد: این پروژه پژوهشی با مدیریت پژوهش و فناوری و نظارت کارشناسان مدیریت امور فنی این شرکت از سوی دانشگاه فردوسی مشهد انجام که مطالعات تکمیلی غربالگری پیشرفته و شبیه‌سازی و آزمایشی این روش ازدیاد برداشت دنبال خواهد شد.

وی درباره جزئیات این روش توضیح داد: روش تزریق آب هوشمند در دنیا در سه دهه اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته و نتایج آن به‌طور ویژه در مخازن کربناته شکافدار، خیره‌کننده بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: در این پژوهش، غربالگری مقدماتی روش ازدیاد برداشت آب هوشمند در مخزن نفتی بنگستان میدان بینک از طریق آزمایش‌های مختلف سنگ و سیال مخزن به همراه آنالیزهای مربوط به سیستم‌های آب - سنگ و نفت - آب - سنگ انجام شد، همچنین آزمایش‌های ازدیاد برداشت مرتبط صورت گرفت.

آب خلیج فارس منبع مناسب برای ازدیاد برداشت مخزن بنگستان میدان بینک

دانشی با بیان اینکه نزدیکی میدان بینک به خلیج فارس و وجود یون‌های مؤثر با غلظت مناسب در آب خلیج فارس، این آب را به‌عنوان ظرفیت بالقوه برای این مطالعه مطرح کرد، گفت: نتایج غربالگری مقدماتی انجام‌شده نیز نشان داد آب خلیج فارس به‌عنوان یک آب پایه هوشمند مناسب و در دسترس برای مخزن بنگستان میدان بینک است و پیشنهاد شده که در ناحیه آبزده به مخزن تزریق شود.

وی تصریح کرد: همه مراحل این پروژه با اتکا به توان داخلی انجام شده و تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده نیز محصول یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: مطالعات تکمیلی غربالگری پیشرفته و شبیه‌سازی و نیز تست پایلوت از الزامات پیاده‌سازی این روش ازدیاد برداشت است که در طرح پژوهشی میدان‌محور جاری با دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان «انجام مطالعات پژوهشی و فناورانه به‌منظور توسعه فناوری‌ها برای بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و افزایش ضریب برداشت در میدان بینک» دنبال می‌شود.

دانشی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه غربالگری تزریق آب هوشمند در یک مخزن خشکی برای نخستین بار در کشور در این شرکت انجام شده است، در نظر داریم سمینار ملی بررسی روش تزریق آب هوشمند در مخازن کربناته را با همکاری مرکز فناوری‌های آب هوشمند دانشگاه فردوسی مشهد برگزار کنیم.

کد خبر 454722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =