بیست‌وهفتمین نشست اوپک‌پلاس آغاز به‌کار کرد

بیست‌وهفتمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس امروز (پنجشنبه، ۱۱ فروردین‌ماه) در حالی گرد هم آمدند که چشم امید بازارهای جهانی انرژی هم‌زمان با افزایش قیمت نفت به این ائتلاف دوخته شده است.

از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه و اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو که صادرات نفت روسیه را محدود کرده، اوپک‌پلاس برای افزایش تولید تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است.

اما تصمیم اوپک پلاس در نوزدهمین نشست خود (۲۷ تیرماه ۱۴۰۰) مبنی بر تغییر خط پایه تولید پنج کشور کویت، عراق، امارات، عربستان و روسیه در مجموع به میزان یک میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه از مه ۲۰۲۲ شاید تا حدودی بتواند از این فشار فزاینده بر اوپک پلاس بکاهد.

سهم روسیه، عربستان، امارات، عراق و کویت از تغییر خط پایه تولید به ترتیب ۵۰۰ هزار بشکه، ۵۰۰ هزار بشکه، ۳۳۲ هزار بشکه، ۱۵۰ هزار بشکه و ۱۵۰ هزار بشکه است، اما آیا روسیه می‌تواند در شرایط تحریم خط پایه تولید خود را افزایش دهد؟ باید صبر کرد.

درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین در اواخر فوریه سبب شد قیمت نفت در اوایل ماه مارس (اسفند - فروردین) تا مرز ۱۴۰ دلار بالا برود، قیمتی که از سال ۲۰۰۸ بی‌سابقه بوده است، اما پس از آن با کاهش همراه شد و اینک بالاتر از ۱۱۰ دلار برای هر بشکه قرار دارد.

ائتلاف اوپک پلاس در بیست‌وششمین نشست خود در اسفندماه ۱۴۰۰ واکنشی به درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین نشان نداد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی به‌تازگی هم اعلام کردند این گروه تنها تثبیت بازار را مد نظر دارد و وارد سیاست نمی‌شود.

بررسی نظرات تحلیلگران پیش از آغاز این نشست حاکی از آن است که ائتلاف اوپک‌پلاس به افزایش تدریجی تولید ماهانه به مقدار ۴۰۰ هزار بشکه در روز پایبند بمانند.

اوپک و متحدانش از ماه اوت هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدشان اضافه کرده‌اند تا به محدودیت عرضه‌ای که سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند، خاتمه دهند.

اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

کد خبر 455030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =