جزئیات طرح آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی ذخیره‌سازی‌های نفت

آژانس بین‌المللی انرژی در طرحی فهرست کشورهای عضو این نهاد که در مجموع ۱۲۰ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی راهبردی نفت خود آزاد می‌کنند، اعلام کرد.

به ‌گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی طرح آزادسازی ۱۲۰ میلیون بشکه از ذخیره‌سازی راهبردی نفت خود را با انتشار فهرست کشورهای مشارکت‌کننده در این طرح اعلام کرد، هدف از این اقدام پایین آوردن قیمت جهانی نفت که در پی  درگیری‌های نظامی روسیه به اوکراین افزایش یافته است.

این برداشت از ذخیره‌سازی راهبردی نفت ۳۱ عضو این آژانس (به غیر از روسیه) که متحد آمریکا هستند، دومین آزادسازی هماهنگ این کشورها در یک ‌ماه گذشته و پنجمین بار در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی است و بیشترین مقدار برداشت آمریکا و دیگر کشوهای عضو این نهاد خواهد بود.

ایالات متحده به‌عنوان بخشی از برداشت ۱۸۰ میلیون بشکه‌ای از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خود که در ماه مارس اعلام شد، در این دوره ۶۰ میلیون بشکه نفت آزاد می‌کند. سایر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی در مجموع همین مقدار نفت (۶۰ میلیون بشکه) از ذخیره‌سازی‌های خود آزاد خواهند کرد.

این نهاد اعلام کرد که طی ۶ ماه آینده در مجموع ۲۴۰ میلیون بشکه نفت در اختیار بازارهای جهانی قرار خواهد گرفت.

مجموع برداشت هماهنگ نفت آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی در سال جاری میلادی، (از جمله ۶۰ میلیون بشکه‌ آزادشده در یکم مارس) ۱۵ درصد از ذخیره‌سازی نزدیک این کشورها را کاهش می‌دهد، مجموع نفت ذخیره‌سازی‌شده این کشورها پیش از حمله روسیه به اوکراین ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون بشکه بود.

ژاپن با برداشت ۱۵ میلیون بشکه، پس از آمریکا بیشترین مقدار نفت را از ذخیره‌سازی‌های خود برداشت می‌کند.

پس‌ از ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، فرانسه، ایتالیا و برزیل بیشترین مقدار نفت را وارد بازار خواهند کرد.

کد خبر 455308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =