بغداد به‌دنبال نظارت بیشتر بر قراردادهای اقلیم کردستان عراق است

وزیر نفت عراق در دیدار با مقام‌های اقلیم کردستان این کشور خواستار تأسیس یک شرکت نفتی برای مدیریت قراردادهای نفت و گاز این منطقه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که احسان عبدالجبار روز دوشنبه (۲۲ فروردین‌ماه) خواستار ایجاد یک شرکت نفتی در اقلیم کردستان عراق برای مدیریت و نظارت بر قراردادهای نفت و گاز این منطقه شد.

وی در پایان این دور از مذاکرات با مقام‌های اقلیم کردستان بر اهمیت بازنگری در قراردادهای کنونی نفت این منطقه تأکید کرد.

این مذاکرات پس از صدور حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر واگذاری اختیار مدیریت میدان‌های نفت و گاز در اقلیم کردستان عراق به وزارت نفت این کشور برگزار شد.

دادگاه فدرال عراق اواخر بهمن‌ماه پارسال قانون نفت و گاز تنظیم‌شده در اقلیم کردستان را مغایر با قانون اساسی خوانده و از مقام‌های این منطقه خواسته بود نفت خام تولیدی خود را تحویل دولت بغداد دهند.

اقلیم کردستان عراق منابع نفت و گاز را مستقل از دولت فدرال توسعه می‌دهد و در سال ۲۰۰۷ قانونی مجزا را برای برداشت از ذخایرش وضع و دستورعمل‌هایی را برای اداره این منابع از سوی این منطقه تعریف کرد.

نفت خام میدان‌های واقع در اقلیم کردستان با خط لوله‌ای از منطقه کرکوک به بندر جیهان ترکیه منتقل و از آنجا به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

کد خبر 455516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =