سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ضروری است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز و با توجه به ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ضروری است.

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، فریدون حسنوند عصر یکشنبه (۲۸ فروردین‌ماه) در نشست دولت و مجلس بر ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز تأکید کرد و گفت: با توجه به ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی، اگر دولت و مجلس در اسرع وقت نسبت به تأمین مالی مورد نیاز این حوزه اقدام نکنند، با مشکلات اجتماعی روبه‌رو می‌شویم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۱۵ هزار مگاوات کمبود برق نسبت به تولید داریم، افزود: اگر به مسیر کنونی ادامه دهیم در سال ۱۴۲۰ ناترازی حوزه گاز به ۵۱۲ میلیون مترمکعب می‌رسد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در بخش پالایش اکنون حدود ۹۴ تا ۹۵ میلیون لیتر بنزین و فرآورده‌های نفتی تولید می‌شود که با توجه به آغاز سفرها پس از کاهش شیوع ویروس کرونا، این رقم باید روزانه به ۱۲۰ میلیون لیتر برسد که تحقق این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری است.

حسنوند اظهار کرد: در فصل‌های تابستان و زمستان به‌دلیل ناترازی در حوزه گاز، تولید راکد شده و این موضوع اعتراض‌هایی را به‌دنبال دارد که دولت و مجلس باید به‌طور جدی برای رفع مشکلات حوزه انرژی برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از صنعت بانکرینگ گفت: هم‌اکنون صنعت بانکرینگ حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد دارد که حدود ۲۷ میلیارد دلار آن مربوط به فجیره و ۳ میلیارد دلار آن برای جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که سوخت آن متعلق به کشور ماست.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس به راهکارهای مربوط به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: می‌توان از پنج درصد درآمد نفتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه آب، برق و گاز استفاده کرد و برای این موضوع باید در برنامه هفتم توسعه تصمیم‌گیری شود.

حسنوند تصریح کرد: باید کمیته‌ای مشترک تشکیل شود تا همه موضوع‌های موجود در حوزه انرژی مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای مربوط برای رفع آن احصا شود.

کد خبر 455727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =