پتروشیمی‌ها نقش بسیاری در ارزآوری برای کشور دارند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: به‌یقین پتروشمی‌ها نقش بسیاری در ارزآوری برای کشور دارند، زیرا امروز صادرات محصولات پتروشیمی یکی از منابع اصلی تأمین مالی و ارز کشور است.

به گزارش شانا به نقل از خانه ملت، فریدون حسنوند درباره وضع صنایع پتروشیمی در کشور گفت: به‌یقین پتروشمی‌ها نقش بسیاری در ارزآوری برای کشور دارند، زیرا امروز صادرات محصولات پتروشیمی یکی از منابع اصلی تأمین مالی و ارز کشور است، ضمن آنکه ذخایر نفت و گاز در کشور فرصت توسعه صنایع پتروشیمی را به ما می‌دهد، از این رو می‌توان با تأمین خوراک این صنایع ضمن ایجاد اشتغال، ارزآوری نیز ایجاد کرد.

وی افزود: پتروشیمی‌ها می‌توانند معادل همه تولید در حوزه نفت و گاز برای کشور ارزآوری داشته باشند، ضمن آنکه اشتغال فراوان و تأمین محصولات مورد نیاز داخلی را نیز به همراه دارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگرچه در حوزه تولید و مصرف گاز یک ناترازی وجود دارد، اما این ناترازی را با کاهش مصرف و واردات جبران کرده‌ایم، البته در تأمین خوراک پتروشیمی‌ها مشکلاتی وجود دارد، به‌همین دلیل در بودجه ۱۴۰۱ به موضوع سرمایه‌گذاری برای ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین خوراک برای واحدهای پتروشیمی توجه شده است که به معنای تقویت زیرساخت‌های گازی در استان‌های گازخیز مانند خوزستان، بوشهر، فارس و خراسان با هماهنگی خود واحدهای پتروشیمی است تا بتوان خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها را تأمین کرد.

حسنوند اظهار کرد: اکنون بیش از ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز واحدهای پتروشیمی ساخت داخل است، در واقع قطعه‌سازان داخلی بخش بزرگی از تأمین تجهیزات را به‌عهده گرفته‌اند، بنابراین حمایت از قطعه‌سازان ضروری است، به همین دلیل در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به شرکت‌های دانش‌بینان و مجموعه‌های پژوهشی توجه شده تا بتوان وابستگی به محصولات خارجی را به صفر رساند.

کد خبر 451408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =