سیاست‌های حمایتی وزارت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان به وضوح مشخص شده است

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت در تشریح موارد حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: سیاست‌های حمایتی وزارت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم به وضوح مشخص شده است و وزیر نفت نیز چند باره خواستار پیگیری جدی این موضوع شده‌اند.

به گزارش خبرنگار شانا، وحیدرضا زیدی‌فرد امروز (چهارشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه) در نشست شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: سیاست‌های حمایتی وزارت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم به وضوح مشخص شده است و وزیر نفت نیز چندباره خواستار پیگیری جدی این بحث شده‌اند.

وی در تشریح موارد حمایتی در نظر گرفته‌شده از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: تسهیل ارتباط و همکاری صنعت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق مواردی مانند پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، بازیگری در ساختار فرآیندها با وظایف مرتبط با پژوهش و فناوری با رویکرد دانش‌بنیان و تضمین برنامه توقف رقابت دولت با بخش دانش‌بنیان از جمله این موارد است.

تسهیلات کم‌بهره

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت درباره ارائه حمایت‌ها و مشوق‌های مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده است، گفت: همه توجه ما این است که تسهیلاتی با بهره پایین از سوی بانک‌هایی که قرارداد با آنها امضا شده است در اختیار شرکت‌ها قرار داده شود.

زیدی‌فرد ادامه داد: از طریق صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت نیز تا جایی که امکان داشته باشد به شرکت‌های دانش‌بنیان برای پیشبرد اهداف کمک خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای بازار عرضه و تقاضا نیز چند مورد را در نظر داریم، اظهار کرد: ایجاد نمایشگاه دائمی نیز در این زمینه در حال بررسی است که در صورت به‌دست آمدن نتیجه قطعی اعلام خواهد شد.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت به ایجاد سامانه نیازها و عرضه همکاری‌های فناور اشاره کرد و گفت: بخشی از این سامانه که مربوط به وزارت نفت است هم‌اکنون در دستور کار قرار دارد و تقریباً بستر سامانه تا حد زیادی آماده است و تلاش می‌شود این سامانه در اسرع وقت اجرایی شود.

شناسایی کالاهای پرمصرف و وارداتی

زیدی‌فرد در مورد ارتقای توان داخلی و کاهش واردات با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: شناسایی کالاهای پرمصرف و وارداتی صنعت نفت نیز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وی درباره تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به وندورلیست گفت: مشکلی در سامانه وندورلیست (فهرست بلند) پیش آمده بود که مربوط به شرکت طرف قرارداد با ما بود. این مشکل حل شده و هم‌اکنون با راه‌اندازی سامانه وندورلیست، زمان ثبت‌نام و تثبیت شرکت‌های متقاضای ورود به سامانه در دستور کار است که در حداقل زمان انجام شود.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت ادامه داد: برای تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به سامانه وندورلیست، تمهیدهایی در نظر گرفته شده است که به‌زودی شاهد آن خواهند بود.

تأسیس آزمایشگاه‌های مرجع

زیدی‌فرد افزود: در زمینه آزمایشگاه‌های مرجع نیز با همکاری دوستان در شرکت‌های دیگر، پژوهشگاه صنعت نفت و سازمان استاندارد به دنبال این هستیم که هرچه سریع‌تر یک یا چند آزمایشگاه مرجع برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس کنیم.

وی تصریح کرد: برای استانداردسازی نیز با سازمان استاندارد و نهاد صدور گواهینامه کیفیت به‌صورت جدی در حال بررسی هستیم که محصولات عرضه‌شده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان با کیفیت و ویژگی‌های خاص به صنعت نفت عرضه شوند تا صنعت نفت دچار مشکل نشود.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت درباره حمایت از نرم‌افزارهای داخلی افزود: وزارت نفت این مورد را نیز به جد مورد حمایت و پیگیری دارد. به هر حال این موضوع محدودیت‌های خاص خود را دارد، زیرا هزینه خرید یک نرم‌افزار قفل شکسته در کشور با خرید یک نرم‌افزار از شرکت داخلی بسیار تفاوت دارد و کارفرما متمایل به این کار نخواهد بود. درست است که وظیفه ما حمایت است و ما باید حمایت کنیم، اما باید این موارد را در نظر بگیرند که قیمت‌های تمام‌شده در فروش و مباحث دیگر نیز در طول اجرا لحاظ شود.

زیدی‌فرد درباره در نظر گرفتن امتیاز حداکثری برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: وزارت نفت خود را مکلف می‌داند که قوانین و مقررات تدوین‌شده از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و تمامی ارگان‌های ذی ربط را در این باره رعایت کند، اما در بعضی موارد قانون دست و پای ما را بسته است و تا جایی که امکان داشته باشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای این موضوع استفاده خواهیم کرد که حق هیچ شرکت دانش‌بنیانی ضایع نشود.

کد خبر 456172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =