۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶
  • کد خبر: 457197
گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری بیست‌وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، دیدارهای وزیر نفت با مقام‌های خارجی و انتصاب‌های تازه را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نمایشگاه نفت: بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور ۱۲۰۰ شرکت داخلی و ۴۴ شرکت خارجی از ۱۱ کشور جهان از روز جمعه (۲۳ اردیبهشت‌ماه) به مدت چهار روز میزبان فعالان و علاقه‌مندان صنعت نفت و صنایع جانبی بود. در آیین گشایش این رویداد بزرگ نفتی؛ جواد اوجی، وزیر نفت با تبیین مهم‌ترین اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تأکید کرد و گفت: با توجه به نیاز سنگین صنعت نفت به سرمایه‌گذاری، از همه سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنیم. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بر این نکته تأکید کرد که مجلس شورای اسلامی با افتخار به‌عنوان تسهیل‌گر و تنظیم‌گر برای تحول در صنعت نفت اقدام و خدمت خواهد کرد و از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد. همچنین محمدحامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) نیاز صنعت گاز به سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۵۰ را حدود ۸ تریلیون دلار بیان کرد و افزود: گاز طبیعی برای کشورهای در حال توسعه، سوختی برای حرکت به سوی توسعه پایدار است.

بازدیدهای مقام‌های ارشد کشور از نمایشگاه نفت امسال نشان از اهمیت آن داشت؛ بازدید سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در روز پایانی نمایشگاه صورت گرفت و او در این بازدید گفت: اینکه ۷۰ درصد تجهیزات صنایع نفت، پتروشیمی و گاز مورد نیاز را متخصصان و شرکت‌های ایرانی در داخل کشور تولید می‌کنند بسیار مایه خوشحالی و امیدوارکننده است، اما نباید به این نقطه اکتفا شود.

حضور مدیران ارشد صنعت نفت و برگزاری نشست‌های خبری از حواشی برجسته نمایشگاه نفت است که نکات بسیاری در آنها بیان شد؛ ارائه ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت در بیست‌وششمین نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و امضای قرارداد ۷.۵ میلیارد دلاری با کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی در آینده نزدیک برای توسعه حداکثری میدان‌های مشترک و استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌های ایرانی فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای آزادگان جنوبی از اخباری بود که از سوی محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان شد.

وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری نیز درنشستی خبری با اعلام فراخوان شرکت ملی نفت ایران برای برداشت گاز هلیوم پارس جنوبی بیان کرد: امیدواریم در پایان دولت سیزدهم، به تولید ال‌ان‌جی و هلیوم در پارس‌جنوبی دست یابیم. خبر بررسی صادرات گاز به اروپا و افزایش تولید روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب گاز در سال ۱۴۰۱ را مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز در جمع خبرنگاران اعلام کرد.

افزون بر این، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فراهم بودن بسته‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی و جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از امکان عرضه و صدور خدمات فنی مهندسی و تجهیزات صنایع پالایشی به خارج از کشور و نیز اجرای طرح کاهش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس خبر داد. همچنین محمدصادق جوکار، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی هم از عملیاتی شدن الگوی جهانی مؤسسه مطالعات انرژی در این مؤسسه خبر داد.

ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت رکورد انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده در سال ۱۴۰۰ در کشور گفت: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنعت انتقال نفت از جمله طرح‌های جدید احداث خطوط لوله، شاهد تحول چشمگیر در صنعت انتقال نفت و فرآورده کشور خواهیم بود.

امضای بیش از ۱۰۰ تفاهم‌نامه و قرارداد در حاشیه نمایشگاه بیست‌وششم نفت را می‌توان از مهمترین رویدادهای این نمایشگاه دانست که امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران با هلدینگ‌های پتروشیمی به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های نفت و گاز یکی از مهمترین تفاهم‌نامه‌ها بود.

دیدارهای وزیر نفت: جواد اوجی، وزیر نفت این هفته سه دیدار با مقام‌های خارجی داشت؛ وی روز شنبه (۲۴ اردیبهشت‌ماه) با محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) گفت‌وگو کرد. بعدازظهر دوشنبه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) با گنل سانوسیان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان دیدار کرد و از آمادگی ایران برای سوآپ گاز از ترکمنستان به ارمنستان خبر داد و روز (پنج‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) هم شاهین مصطفی‌یف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به دیدار اوجی آمد و در این دیدار بر گسترش همکاری تهران و باکو در بخش انرژی تأکید شد.

انتصاب‌ها: جواد اوجی، وزیر نفت این هفته در حکمی بابک دارابی را به‌عنوان مشاور اجتماعی خود منصوب کرد. سیدمحمود متفکریان نیز از سوی رئیس سازمان حراست صنعت نفت به‌عنوان «معاون سازمان و مدیر دفتر مرکزی حراست شرکت ملی صنایع پتروشیمی» منصوب شد. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم با صدور احکامی علی‌اکبر نژادعلی را به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و  کرامت ویس‌کرمی را به‌عنوان معاون اجرایی خود منصوب کرد.

سایر اخبار: حضور وزیر نفت در برنامه «صف اول» شبکه خبر و تبیین مهمترین اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم، قدردانی  ۲۲۶ نفر از نمایندگان مجلس از اقدام‌های وزیر نفت و کارکنان صنعت نفت و آغاز مطالعات مهندسی پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای نفت لاوان از دیگر اخبار این هفته بودند.

پیشنهاد هفته: ضیافت نفت در اردیبهشت/ آنان که آمدند درباره بازدیدهای مقام‌های ارشد کشور و دست‌هایی که در بزرگ‌ترین رویداد نفتی فشرده شد در مورد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای منعقدشده در بیست‌وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، عنوان دو گزارشی است که پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 457197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =