۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴
  • کد خبر: 457437
گزیده‌های نفتی هفته

سفر وزیر نفت به عمان، برگزاری نشست مشترک ایران و روسیه همزمان با سفر هیئت عالی‌رتبه روسیه به تهران، گسیل امکانات و کمک‌ بخش‌های مختلف صنعت نفت به محل حادثه متروپل و دیگر اخبار صنعت نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

سفر وزیر نفت به عمان: جواد اوجی، وزیر نفت این هفته در سفر به عمان ضمن دیدار با سید بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری این کشور درباره همکاری دو کشور در زمینه انرژی رایزنی و گفت‌وگو کرد.

وزیر نفت همچنین درباره دستاوردهای مذاکره با مقام‌های عمان در جریان سفر به این کشور اظهار کرد: در مذاکره با مقام‌های عمان درباره همکاری در زمینه موضوع‌های مختلف اقتصادی و به‌ویژه همکاری در بخش انرژی توافق‌هایی انجام شد.

اوجی تصریح کرد: با توجه به توانمندی پیمانکاران و سازندگان ایرانی، زمینه و ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در بخش نفت و گاز به عمان وجود دارد و توافق شد در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، گاز، پالایشگاه‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و تأسیسات گازی از توانمندی شرکت‌های ایرانی استفاده شود.

حضور هیئت عالی‌رتبه روسیه در تهران: الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و هیئت عالی‌رتبه این کشور این هفته در سفر به ایران و با حضور در مجموعه کوشک وزارت نفت، با جواد اوجی، وزیر نفت دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر نفت در این دیدار اعلام کرد: ایران و روسیه تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های خوبی در بخش‌های انرژی، کشاورزی، حمل‌ونقل و دیگر حوزه‌ها در سفر سال گذشته (۱۴۰۰) داشتند که امروز آن توافق‌ها را پیگیری خواهیم کرد تا آمادگی کامل برای نشست اصلی کمیسیون مشترک دو کشور داشته باشیم.

اوجی با بیان اینکه ایران و روسیه در تحریم‌های ظالمانه هستند که ان‌شاءالله با همکاری یکدیگر و توسعه روابط تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کنیم، تأکید کرد: تلاش جمهوری اسلامی و دولت مردمی سیزدهم، توسعه روابط تجاری با کشور روسیه با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور است.

معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در نشست با هیئت ایرانی با تبیین توافق‌ بین ایران و روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران شریک دیرینه و مطمئن تجاری و اقتصادی روسیه است و روابط دو کشور در بالاترین سطح سیاسی قرار دارد.

نواک ادامه داد: ما توافق کردیم که در تسویه‌حساب‌ها از ارزهای ملی استفاده کنیم و سیستم‌های پیام‌رسان مالی خودمان را داشته باشیم. امروز توافق شد هیئتی از ایران در این زمینه در آینده‌ای نزدیک به روسیه سفر کند تا مسائل مالی که امروز درباره آنها مذاکره شد، عملیاتی کنیم.

وزیر نفت همچنین روز پنجشنبه (پنجم خردادماه) در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۴ سیما درباره حضور هیئت عالی‌رتبه روسیه به ایران گفت: با توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که بعضی از آنها در حوزه انرژی به قرارداد منجر شده است، طبق برنامه‌ریزی‌ها ظرف یک سال و نیم آینده سقف مبادلات تجاری ایران و روسیه به سالانه ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

وزیر نفت این هفته و در پی حادثه ناگوار ریزش ساختمان متروپل در آبادان با انتشار مطلبی در صفحه کاربری خود در توئیتر ضمن تسلیت به مردم آبادان، درباره حادثه متروپل نوشت: وزارت نفت از ابتدای وقوع این حادثه در کنار مردم آبادان ایستاد و با بسیج همه امکانات، سعی کردیم کمی از آلام مردم انقلابی آبادان بکاهیم.

گاز: سیدجلال نورموسوی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، این هفته و در آیین تکریم و معارفه مدیران عامل جدید و پیشین شرکت گاز استان ایلام گفت: اکنون گازرسانی به مناطق شهری در مرحله پایانی است و در مناطق روستایی نیز با انجام گازرسانی به ۷ هزار روستای باقی مانده در دو سال آینده، گازرسانی در کشور تکمیل می‌شود.

پالایش و پخش: محسن قدیری، مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه این پالایشگاه تا دو سال آینده به صنعت سبز تبدیل می‌شود، گفت: این شرکت در سال‌های گذشته بیش از ۱.۴ میلیارد دلار برای پروژه‌های بهینه‌سازی که همگی برای حفظ محیط زیست است، هزینه کرده و امسال نیز با برنامه‌ریزی‌های ۵ ساله و ۲۰ ساله در حال حرکت در زنجیره ارزش افزوده است.

پتروشیمی: محمد رحیمی‌پور، رئیس امور مالی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی درآمد این پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۳۸ هزار میلیارد ریال رسیده که بیانگر رشد تقریبی ۷۰ درصد نسبت به سال ۹۹ است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، درآمد شرکت ۲۶.۴ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بر همین اساس سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۳۸ هزار میلیارد ریال رسیده که بیانگر رشد تقریبی ۷۰ درصد نسبت به سال ۹۹ است.

دولت و مجلس: علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت این هفته با رد خبر افزایش قیمت بنزین گفت: منظور رئیس‌جمهوری از گرفتن تصمیم‌های سخت اقتصادی، خصوصی‌سازی و مبارزه با رانت‌خواران بود، نه افزایش قیمت بنزین یا دیگر حامل‌های انرژی.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری دوشنبه این هفته (دوم خردادماه) در سفر به عمان با ضروری خواندن سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین ایران و عمان گفت: یکی از سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در حوزه انرژی باشد. در سفر رئیس جمهوری به عمان، ۱۲ سند همکاری میان مقام‌های ارشد دو کشور ایران و عمان در حوزه‌های انرژی، سیاسی، حمل‌ونقل، همکاری‌های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی امضا شد.

دیگر اخبار: گسیل امکانات و کمک‌ بخش‌های مختلف صنعت نفت به محل حادثه متروپل آبادان، ایران و روسیه ۳ سند همکاری امضا کردند، دیدار معاون وزیر نفت با معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه، دیدار مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با معاون نخست‌وزیر قزاقستان، بومی‌سازی بیش از ۲۷۰ قطعه و ریزقطعه در منطقه ۴ عملیات انتقال گاز، پیشرفت ۹۱.۵ درصدی طرح پتروشیمی گچساران و ... از دیگر اخبار این هفته صنعت نفت بود.

کد خبر 457437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =