خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس - مهرآران تا پایان سال تکمیل می‌شود

مجری گستره یک طرح خط لوله بندرعباس - سیرجان - رفسنجان در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفت: گستره یک طرح احداث خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس - سیرجان - رفسنجان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

علی خانی‌پور ضمن اعلام خبر تکمیل گستره یک این پروژه تا اسفندماه امسال به خبرنگار شانا گفت: هدف از اجرای این پروژه، رساندن ظرفیت انتقال فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس به روزانه ۳۰۰ هزار بشکه معادل روزانه ۴۸ میلیون لیتر است.

وی افزود: برآورد اولیه هزینه‌های این طرح برابر با ۶۶ میلیون یورو در بخش ارزی و ۲۰۴ میلیارد تومان در بخش ریالی است که تحت مدیریت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اجرا می‌شود. پیمانکار اجرایی گستره یک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با مشارکت شرکت تدبیر انرژی گستر ایرانیان و مشاور طرح نیز گروه مهندسین مشاور پارس است.

مجری طرح احداث خط ۲۶ اینچ بندرعباس - مهرآران درباره جزییات این طرح گفت: طول این خط ۲۵۰ کیلومتر است که به‌موازات آن، یک رشته کابل فیبر نوری به همان طول برای نصب سیستم نشت‌یاب هوشمند نیز احداث می‌شود، همچنین طراحی و احداث سیستم‌های حفاظت کاتدی به‌صورت موقت و دائم هم در دستور کار این طرح قرار دارد.

خانی‌پور با اشاره به دلایل اجرای این طرح راهبردی گفت: ضرورت اجرای این طرح، تأمین پایدار سوخت و امنیت انرژی با احداث و توسعه خطوط لوله موازی است که خط لوله قدیمی ۲۶ اینچ را پشتیبانی می‌کند، همچنین کاهش خیره‌کننده زمان و هزینه‌های انتقال با این خط لوله که حدود ۴ هزار میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی در بخش حمل‌ونقل را به همراه دارد، از دیگر مزایای اجرای این طرح ملی است.

پیشرفت ۵۲ درصدی

وی پیشرفت کلی گستره یک را ۵۲ درصد اعلام کرد و افزود: تاکنون حدود ۲۳۰ کیلومتر از بستر خط، مسیرسازی شده، شیرآلات و اتصالات موردنیاز سفارش‌گذاری شده، ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری خریداری و به سایت ارسال و تمهیدات لازم برای لوله‌گذاری پیش‌بینی شده است، همچنین پروژه در بخش ساختمان و نصب ۳۵ درصد، در بخش تأمین کالا ۵۴ و در بخش مهندسی ۹۰ درصد پیش رفته است.

مجری طرح احداث خط ۲۶ اینچ بندرعباس - مهرآران ادامه داد: با توجه به آماده بودن ۷۰ کیلومتر لوله، اتمام جوشکاری۴۲ کیلومتر و لوله‌گذاری ۲۵ کیلومتر از خط، همچنین دریافت لوله‌های سفارش داده شده تا چند ماه آتی و حمل قسمت به قسمت تجهیزات برای تسریع در پیشرفت کار و توان پیمانکار برای جوشکاری ۴۵ کیلومتر در ماه، انتظار می‌رود پروژه در موعد مقرر به اتمام برسد.

خانی‌پور درباره مسئولیت اجتماعی طرح نیز گفت: توجه سازمان به مسئولیت اجتماعی موجب الزام پیمانکاران به بهره‌گیری از نیروی انسانی و ظرفیت‌های بومی منطقه شده، به‌گونه‌ای که در بخش پیمانکار ماهانه به‌طور متوسط بالغ بر ۳۰۰ نفر نیروی دائم و مستقیم اشتغال یافته‌اند، همچنین در بخش مشاور ۳۰ نفر و در مجموعه مدیریت طرح نیز ۱۰ نفر به‌صورت مستمر و مستقیم اشتغال دارند.

مجری طرح احداث خط ۲۶ اینچ بندرعباس - مهرآران با اشاره به برخی تنگناهای عملیاتی در اجرای طرح‌های احداث خطوط لوله، مهم‌ترین چالش اجرای این دسته از پروژه‌های عمرانی و صنعتی را محدود بودن ظرفیت تولید تختال، ورق و لوله در کشور عنوان کرد و افزود: متأسفانه تأمین مواد اولیه هنوز به‌صورت فراگیر در کشور انجام نشده و در انحصار یک یا دو شرکت قرار دارد و در نتیجه حجم انبوه تقاضا، سبب تحویل دیرهنگام سفارش‌ها و کندی و تأخیر در روند اجرای پروژه‌های احداث خط لوله می‌شود.

خانی‌پور تأکید کرد: اقلام مورد نیاز این طرح که توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در حال اجراست، تماماً با استفاده از توان و ظرفیت‌ شرکت‌های داخلی تأمین شده است.

کد خبر 457288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =