حجم مبادلات تجاری ایران-روسیه به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد

وزیر نفت درباره زمان تحقق هدف مبادلات تجاری سالانه ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه گفت: ظرف یک سال و نیم آینده و با برنامه‌ریزی که در دستور کار داریم به سقف سالانه ۴۰ میلیارد دلار در روابط تجاری ایران و روسیه برسیم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، جواد اوجی روز سه‌شنبه (۱۷ خردادماه) در روز ملی روسیه ضمن تبریک به میزبانان گفت: خرسندم که در این جشن که نماد فرهنگی روسیه است حضور دارم، ایران و روسیه دو همسایه بزرگ در منطقه هستند که اشتراک زیادی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی دارند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در دولت سیزدهم، رابطه ایران و روسیه از روند روبه‌رشدی برخوردار است که امیدوارم تعمیق یابد، اظهار کرد: وزارت نفت، علاوه بر تلاش در حوزه استراتژیک دو کشور، از همکاری با سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها حمایت می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه امیدواریم باتوجه به دیدار رؤسای‌جمهوری دو کشور، تعمیق مناسبات ایران و روسیه پیگیری شود، گفت: البته سفر معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران، به‌عزم جدی برای گسترش روابط میان دو کشور کمک می‌کند.

اوجی درباره زمان تحقق هدف مبادلات تجاری سالانه ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه نیز گفت: با این توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که بعضی از آن‌ها در حوزه انرژی به قرارداد منجر شده است، ظرف یک‌سال‌ونیم آینده و با برنامه‌ریزی که در دستور کار داریم به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال در روابط تجاری ایران و روسیه برسیم.

اجرای پروژه همکاری بانکی روسیه، چین و ایران، در آینده‌ای نزدیک به سلطه دلار خاتمه خواهد داد

وی با تأکید بر اینکه اجرای پروژه همکاری بانکی روسیه، چین و ایران، در آینده‌ای نزدیک به سلطه دلار خاتمه خواهد داد، گفت:  این موارد نشان دهنده ظرفیت‌های ایران و روسیه و تغییر موازنه قدرت است.

وزیر نفت تصریح کرد: ایران و روسیه به‌عنوان دو بازیگر مهم در تأمین نفت و گاز می‌توانند تأمین‌کننده انرژی در جهان باشند. بازی با این دو کشور مهم، تهدیدی برای امنیت جهان و تأمین انرژی خواهد بود.

اوجی ادامه داد: وابستگی اروپا به انرژی بازی نیست که به‌راحتی جبران شود و بازی که آمریکا انجام می‌دهد به سود کشورها نیست، این تجربه در سایر کشورها تکرار شده است.

وی با بیان اینکه تحریم راه چاره نیست و دامن‌گیر تحریم‌کنندگان خواهد شد، اظهار کرد: امیدوارم عقلای عالم، مصالح را با گفت‌وگو و مذاکره حل کنند و راه حل‌های منطقی برای مشکلات پیدا کنند.

وزیر نفت گفت: جمهوری‌اسلامی با ذخایر نفت و گاز رتبه نخست را در جهان دارد. ما امروز روزانه بیش از یک میلیارد متر مکعب ظرفیت تولید گاز طبیعی و چهار میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید نفت خام داریم برنامه‌ای هشت‌ساله برای افزایش تولید نفت و گاز کشور در نظر گرفته‌ایم.

اوجی با بیان اینکه از سرمایه‌گذار خارجی در حوزه نفت و گاز استقبال می‌کنیم، گفت: با وجود تحریم ایران، آمادگی کامل را برای جذب سرمایه‌گذاران داریم.

کد خبر 457857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =