احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده نفتی با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها

احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده نفتی با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و باهدف افزایش تولید نفت واگذار خواهد شد.

به گزارش شانا، شرکت ملی نفت ایران در ادامه‌ برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های انجام‌شده در سال گذشته، طرح پیشران «احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده نفتی» را به‌زودی از طریق پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور واجد صلاحیت واگذار خواهد کرد تا کشور را از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فناورانه موجود برای افزایش تولید نفت بهره‌مند سازد.

به‌منظور پیش‌برد مطلوب طرح یادشده، پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز در نظر دارد تا نشستی را مختص شرکت‌های خدمات چاه برای ارائه جزییات طرح به این شرکت‌ها برگزار کند تا ضمن هم‌اندیشی، زمینه‌ی استفاده از تجربه‌های ارزشمند این شرکت‌ها را در تعریف و اجرای آینده طرح مهیا کند.

هم‌افزاییِ توانمندی‌ها و قرارگیری شرکت‌های خدمات چاه در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، ریسک‌های انجام این طرح ملی را در اجرای میدانی کاهش داده و به‌موفقیت مجریان دانش‌بنیان و فناور کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وزیر نفت پارسال با اشاره به‌وجود بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه نفت و گاز در ۴۰۰ میدان نفت و گاز کشور گفت: با احیای چاه‌های کم‌بازده از طریق توان شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت تولید سالانه ۸۰ میلیون بشکه‌ای نفت با کمترین سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: هر حلقه چاه نفت یا گازی که در خشکی یا دریا حفاری می‌شود، حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار هزینه حفاری، تأسیسات درون‌چاهی و روسطحی دارد که یک تا یک سال و نیم زمان می‌برد، با برنامه‌ریزی مطلوب شرکت ملی نفت ایران و با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها، اعتقاد داریم بیش از ۷۰۰ حلقه از این چاه‌ها را در زمانی کمتر به بازده و بهره‌وری بالایی برسانیم.

کد خبر 457936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =