۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
  • کد خبر: 458188
آیین‌نامه اداره پژوهشگاه صنعت نفت تدوین می‌شود

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت از اداره پژوهشگاه صنعت نفت مطابق آیین‌نامه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی علی‌مددی بعدازظهر سه‌شنبه (۲۴ خردادماه) در آیین تکریم و معارفه رؤسای پیشین و جدید پژوهشگاه صنعت نفت در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت، ضمن ابراز امیدواری برای موفقیت رئیس جدید پژوهشگاه به‌عنوان مرکزی بسیار کلیدی برای صنعت نفت، با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» ازسوی مقام معظم رهبری و تأکید وزیر نفت بر آن گفت: نگاه و اقدام‌های وزیر نفت به مراکز پژوهشی و دانشی و کار پژوهش در سطح صنعت نفت، بسیار دقیق و متمایز است و ایشان در این زمینه توجه و پیگیری ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای دوره جدید وزارت نفت، چالش اداره نیروی انسانی پژوهشگاه یکی از دغدغه‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌انسانی بود، گفت: کسر حق اعضای هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت در دوره قبل نارضایتی‌هایی را به‌دنبال داشت و در دولت جدید نشست‌هایی با اعضای هیئت‌علمی و دیگر اعضا داشتیم و نتایج خوبی به‌دست آوردیم که در اداره آینده پژوهشگاه تأثیرگذار است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی وزیر نفت با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به پژوهشگاه صنعت نفت نگاهی مترقی است، گفت: تلاش می‌کنیم این بخش توسعه یابد و برندی در سطح کشور، خاورمیانه و دنیا برای حوزه صنعت نفت و گاز باشد.

علی‌مددی نخستین خلأ احساس‌شده در جریان نشست‌های مختلف درباره پژوهشگاه صنعت نفت را نداشتن آیین‌نامه برای اداره این مرکز برشمرد و گفت: با همکاری آقای زیدی‌فرد، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، گروهی کارشناسی تشکیل شد تا این موضوع دنبال شود و با تدوین چنین آیین‌نامه‌ای، بسیاری از مشکلات منابع انسانی پژوهشگاه حل می‌شود. از آنجا که‌ ریاست‌ جدید این مرکز با برنامه مدون به این عرصه پا گذاشته‌، انتظار می‌رود با تصویب این آیین‌نامه، مسیر برای ریاست هموار شود.

جایگاه حقیقی پژوهشگاه احیا می‌شود

وی با اذعان به اینکه همواره از گذشته برای جذب نیرو در پژوهشگاه صنعت نفت، حساسیت‌های ویژه‌ای وجود داشته است، گفت: این مرکز می‌تواند تعیین‌کننده آینده صنعت نفت باشد و جذب نیروی آن نیز با دقت و وسواس خاصی انجام شده است و تعیین شرایط سخت برای نیروی انسانی پژوهشگاه با هدف و برنامه این مرکز منافات دارد.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت با تأکید بر اینکه لزوم احیای جایگاه حقیقی پژوهشگاه توجه به نیروی انسانی است، گفت: در ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، توجه به نیروی انسانی چنین مراکزی لحاظ شده است.

علی‌مددی در تشریح این موضوع تصریح کرد: در ماده ۱۰ آمده است آن دسته از واحدها از جمله پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت و مؤسسه مطالعات در حوزه منابع انسانی از سایرین مستثنی هستند؛ یعنی باید قوانین مالی و قوانین نیروی انسانی آنها، مترتب با خود مرکز دیده شود. برای نمونه این مراکز می‌توانند مطابق با قانون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هیئت‌علمی جذب کنند که ظرفیت خوبی به‌شمار می‌آید و حتی نظام جبران خدمات نیز بر اساس وزارت علوم تعریف شده است که اگر غیر از این بود، چطور می‌توانستیم نیروی تحصیل‌کرده نخبه و عضو هیئت علمی را که خواهان زیادی دارد، در این مراکز جذب و حفظ کنیم.

وی در جمع‌بندی مسائل مطرح‌شده گفت: بنابراین برای اینکه پژوهشگاه در جایگاه حقیقی خودش قرار گیرد، تدوین و تصویب آیین‌نامه متناسب با فعالیت این مرکز ضروری است تا بتوانیم محدودیت‌هایی را که برای پژوهشگاه ترسیم‌شده از میان برداریم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت در پایان تأکید کرد: از نظر خبرگان صنعت نفت و بیرون از صنعت از جمله وزارت علوم و معاونت‌های کلیدی شرکت‌های اصلی برای تحقق جایگاه اصلی پژوهشگاه استفاده می‌کنیم.

کد خبر 458188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =