آمریکا ۴۵ میلیون بشکه نفت دیگر از ذخیره‌سازی‌های راهبردی برداشت می‌کند

ایالات متحده آمریکا به‌عنوان بخشی دیگر از برنامه هماهنگ آزادسازی از ذخیره‌سازی‌های نفت خام، ۴۵ میلیون بشکه می‌فروشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشینگتن، وزارت انرژی ایالات متحده روز سه‌شنبه (۲۴ خردادماه) اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از برنامه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا (بزرگ‌ترین برنامه آزادسازی ذخیره‌سازی‌های نفت خام) تا ۴۵ میلیون بشکه نفت خام از ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند.

براساس گزارش وزارت انرژی آمریکا، این دور از آزادسازی نفت خام از ذخیره‌سازی‌های راهبردی طی بازه زمانی ۱۶ اوت تا ۳۰ سپتامبر انجام خواهد شد.

دولت بایدن در اواخر ماه مارس سال ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرده بود که برای ۶ ماه روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از ذخیره‌سازی راهبردی خود که در شماری از غارهای نمکی توخالی در سواحل لوئیزیانا و تگزاس نگهداری می‌شوند، برداشت می‌کند و می‌فروشد.

آمریکا به همراه چند کشور دیکر برنامه هماهنگ آزادسازی ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام را با هدف کمک به مهار افزایش قیمت‌های جهانی نفت به مرحله اجرا در آورد، اما سرانجام با آغاز درگیری‌های نظامی اوکراین و روسیه و هم‌زمان اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو، قیمت‌های این کالای راهبردی افزایش یافت.

قیمت نفت خام برنت از ۳۱ مارس یعنی اعلام خبر آزادسازی ذخیره‌سازی‌های راهبردی  به بالاتر از ۱۲۰ دلار برای هر بشکه رسیده است. این افزایش در حالی رخ داده که تعداد اندکی از تولیدکنندگان نفت در جهان دارای ظرفیت مازاد عرضه هستند و در عین حال تقاضای مصرف‌کنندگان با رهایی از بحران شیوع ویروس کرونا برای سوخت در حال افزایش است.

مقام‌های دولت بایدن گفته‌اند که اگر از ذخیره‌سازی‌های راهبردی استفاده نمی‌شد، قیمت نفت حتی از ارقام کنونی بالاتر باشد، اما این برنامه آزادسازی سطح ذخیره‌سازی را به پایین‌ترین حد از سال ۱۹۸۷ میلادی رسانده و نگرانی‌ها درباره محدودیت عرضه در بازارهای جهانی را تشدید کرده است، با وجود این آمریکا بیش از مقدار مورد نیاز طبق توافق‌های بین‌المللی ذخیره‌سازی دارد.

کد خبر 458235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =