اقدام‌های معاونت منابع انسانی از ابتدای دولت سیزدهم

مسائل و موضوع‌های مطرح شده در حوزه منابع انسانی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان‌ها و اداره‌های دولتی و غیردولتی بوده است. موارد مربوط به حق‌الزحمه، پاداش، حق بیمه در کنار مسائل مربوط به سمت‌های سازمانی، جایگاه کارمند و کارگر و ... موارد بسیاری وجود دارد که در حیطه منابع انسانی شرکت‌ها تعریف می‌شود.

به گزارش شانا، با توجه به گستردگی شرکت‌ها این‌ مسائل نیازمند بررسی جامع و جزئی از سوی واحد منابع انسانی است. در وزارت نفت این موضوع به‌دلیل گستردگی بسیار شرکت‌های تابع و تعدد کارکنان بیشتر نمود می‌یابد و این مسئله زمانی تشدید می‌شود که بدانیم به‌دلیل سختی کار و تفاوت آشکار نوع کار، قوانین پرداختی به کارکنان صنعت نفت با قوانین کشوری متفاوت است؛ این موضوع در دولت‌های مختلف منجر به مسائل و موارد بسیاری شده است که کوشش و اهتمام جدی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این وزارتخانه را لازم می‌کرده است.

در دولت مردمی سیزدهم به‌دلیل تشدید مسائل کارکنان صنعت نفت در دوره گذشته، توجه ویژه به حوزه منابع انسانی اجتناب‌ناپذیر بود و همین موضوع انتخاب را برای جواد اوجی دشوار می‌کرد. سرانجام با حساسیت و درایت، مهدی علی‌مددی برای این سمت برگزیده شد.

علی‌مددی در این سمت، به‌عنوان نخستین اقدام با احیای شورای مدیران توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، برای احیای رویه‌های صحیح گذشته گام برداشت. شورایی که متشکل از مدیران عامل و منابع انسانی شرکت‌های تابع و فرعی چهار شرکت اصلی وزارت نفت بود و با شناسایی آسیب‌های منابع انسانی، مقتضی با شرایط هر شرکت نسبت به رفع مسائل با خرد جمعی شور می‌کرد.

پس از آن بود که در نشست‌های پرشمار این شورا، همچنین نشست‌های بسیار در قطب‌های منابع انسانی (جزایر و مناطق عملیاتی) ضمن همدلی با کارکنان به‌صورت رودررو، مسائل و مشکلات آنها بررسی شد و تسهیل حل این مشکلات در همان قطب‌ها و در موارد ضروری ارجاع به شورای مدیران و بررسی تخصصی آنها در دستور کار قرار گرفت.

از جمله مسائلی که در دوره گذشته، اجرای آن بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مقطوع مانده بود و نارضایتی کارکنان پیمانکاری و قراردادی صنعت نفت را رقم زده بود، اجرای بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، همچنین اجرای تبدیل وضعیت مشمولان بند «و» بود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم این موضوع تسریع شد و روند تبدیل وضعیت ایثارگران پیمانکاری و قراردادی به کارکنان رسمی به‌صورت جدی آغاز شد، ضمن آنکه در فرایند تبدیل وضعیت این افراد با توجه به آنکه در قانون ابلاغ‌شده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، شرط سن و معدل برای تبدیل وضعیت اعمال شده بود، برخی کارکنان شامل این قوانین از مزایای آن برخوردار نبودند که طی نشست‌های پرشمار معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور این رویه اصلاح شد و کارکنان ایثارگر بدون شرط سن و معدل برای این منظور اقدام کردند.

تکمیل طرح طبقه‌بندی مشاغل پیمانکاری و ابلاغ نظام هوشمند جبران خدمات نیروهای قراردادی از جمله مسائلی بود که در این معاونت در دوره ۹ ماهه دولت سیزدهم دنبال شد تا وضع معیشتی کارکنان صنعت نفت بهبود یابد.

از سال‌های گذشته دانشجویان گروه الف دانشگاه صنعت نفت به‌دلیل مسائل مختلف از تعهداتی که برای آنها تا پایان سال ۱۳۹۴ وعده داده شده بود بازمانده بودند. وزارت نفت سال ۱۳۹۵ اعلام کرده بود که دیگر تعهدی برای پذیرش فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در بدنه این صنعت ندارد، این در حالی بود که عده‌ای از افراد با تصور اینکه از این امتیاز استفاده می‌کنند، دانشجوی این دانشگاه بودند، همین موضوع به نارضایتی تعداد بسیاری از این افراد و اعتراض‌های متعدد و دعاوی مختلف برای وزارت نفت منجر شده بود، به‌نحوی که با وجود رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر جذب این افراد، باز هم اقدامی برای آن انجام نمی‌شد.

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در دولت سیزدهم به ‌محض آغاز به‌کار درباره این موضوع نشست‌های پرشماری تشکیل داد و پس از موافقت و ابلاغ وزیر نفت، انجام مصاحبه‌های فنی و تخصصی با همه فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت تا پایان سال ۱۳۹۴ در دستور کار قرار گرفت و اواخر سال ۱۴۰۰ بود که مصاحبه این افراد پایان یافت و فرآیند جذب بیش از ۶۰ درصدی این افراد آغاز شد.

از طرف دیگر دولت دوازدهم اقدام به برگزاری آزمون‌هایی برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی مدت موقت کرده و تعهدهایی ایجاد کرده بود که تا پایان آن دولت، اقدامی برای آن صورت نگرفت. در نشست‌های شورای مدیران این موضوع بررسی و مشخص شد تبدیل وضعیت نیروهای قرارداد مدت موقت پذیرفته‌شده در آزمون مرکز توسعه مدیران به نیروهای «قرارداد مدت معین نوین» که از سوی دولت دوازدهم وعده داده شده بود، با منطق منابع انسانی مطابق نیست زیرا به تعدد قراردادهای وزارت نفت منجر می‌شد که خود هم‌اکنون چالش‌هایی را برای وزارت نفت به‌دنبال داشته است.

وزیر نفت پس از بررسی گزارش این موضوع که از سوی شورای مدیران ارائه شده بود، با اشاره به اینکه نباید تعهدهایی که برای کارکنان ایجاد شده، مسکوت بماند، دستور داد فرآیند تبدیل وضعیت این افراد انجام شود، اما برای جلوگیری از تعدد قراردادها بنا شد این نیروها به نیروهای قرارداد مدت معین طبق قراردادهای گذشته تبدیل شوند.

بر این اساس معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت فرآیند مصاحبه تخصصی ۱۶۷۵ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون قراردادی مرکز توسعه مدیران را آغاز کرد.

اما موضوعی که در دولت سیزدهم از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت مورد توجه ویژه قرار گرفت، مسائل کارکنان ایثارگر و مشمولان حالت اشتغال بود. از آنجایی که خواسته‌های برحق این گروه از کارکنان در دوره قبل با مسائلی روبه‌رو شده و نارضایتی‌هایی را برای گروه بزرگی از نیروها رقم زده بود، شورای مدیران معاونت توسعه مدیریت و سرمایه‌ انسانی وزارت نفت به‌صورت جدی پیگیر این مسائل شد و پس از نشست‌های پرشمار و بررسی تخصصی موضوع مواردی را برای اصلاح مسائل معیشتی این افراد ابلاغ کرد.

پرداخت کسر ساعت کار، پاداش بهره‌وری و ایاب و ذهاب مشمولان حالت اشتغال، پرداخت ۱۰۰ درصدی هزینه‌های درمانی، بازخرید مرخصی، معافیت از پرداخت کسورات، امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر و فوق‌العاده ایثارگری برای ایثارگران از جمله این ابلاغیه‌ها بود، همچنین بهره‌مندی عائله تحت تکفل جانبازان حالت اشتغال فوت‌شده از حقوق حالت اشتغال، افزایش سنوات و بیمه دوران ایثارگری و تعیین مستمری مشمولان حالت اشتغال بر اساس آخرین حقوق و مزایای مشمول کسور نیز از دیگر ابلاغیه‌ها برای کارکنان ایثارگر و مشمول حالت اشتغال بود که در دولت سیزدهم اعمال شد.

به‌کارگیری نیروهای طرح نظام از دیگر اقدام‌های توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت بود که سال‌های بسیار مسکوت مانده بود. بر این اساس از ابتدای سال ۱۴۰۱، افرادی که تمایل به گذراندن دوران خدمت خود در وزارت نفت دارند، در صورتی که در مناطق عملیاتی وزارت نفت باشند و در آن مناطق به نیرو نیاز باشد، با اعلام سازمان نظام وظیفه، امکان اشتغال آنها در این مناطق وجود دارد.

موضوع دیگری که از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت مورد توجه قرار گرفت، برگزاری آزمون سراسری به‌منظور جذب نیرو بود. در سال‌های گذشته به‌دلیل برگزار نشدن آزمون به‌منظور جذب نیرو و جذب اشتباه برخی نیروها، نبود نیروهای متخصص در واحدهای عملیاتی به مسائل و مشکلاتی منجر شده بود. آن‌طور که این معاونت اعلام کرده، بنا شده است تا هرچند سال پس از بازنشستگی نیروهای کنونی وزارت نفت، به‌منظور جذب نیروی جدید متخصص، با برگزاری آزمون اقدام شود که این رویه می‌تواند به پویایی و احیای تخصص‌های از دست رفته در وزارت نفت کمک کند.

البته موارد گفته‌شده تنها بخشی از اقدام‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت است. در این دوره ۹ ماهه اقدام‌های ریز و درشت بسیاری در حوزه منابع انسانی رخ داده است که رضایت نسبی کارکنان را به‌دنبال داشته و از تنش‌های وزارت نفت در این حوزه کاسته است.

احیای ۱۰ هزار سمت‌ سازمانی ازبین‌رفته، به‌کارگیری مدیران متعهد و متخصص در بخش‌های مختلف منابع انسانی، گفت‌وگو و همکاری رودررو با کارکنان و احصای نیازها و خواسته‌های آنها و بررسی دقیق موارد در مناطق و شورای مدیران و دستور به مدیران عامل شرکت‌های اصلی و تابع برای تسهیل شرایط کاری و معیشتی کارکنان به‌ویژه کارکنان عملیاتی را می‌توان در زمره اقدام‌های پرشمار این معاونت برشمرد.

کد خبر 458666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =