مذاکره سران گروه ۷ درباره سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های فسیلی

دو منبع از مذاکره سران گروه هفت درباره سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های فسیلی هم‌زمان با بحران انرژی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع روز یکشنبه (پنجم خردادماه) اعلام کردند که برخی سران گروه هفت خواهان توجه به نیاز برای تأمین مالی جدید به‌منظور سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های فسیلی هستند، این در حالی است که کشورهای اروپایی برای تنوع بخشیدن به منابع عرضه تلاش می‌کنند.

هیئت‌های حاضر در نشست سالانه گروه هفت در حال مذاکره هستند که آیا چنین اقدامی می‌تواند مطابق با تعهد بعضی از کشورها در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱ باشد.

این کشورها متعهد شدند تأمین مالی پروژه‌های بین‌المللی سوخت‌های فسیلی را تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف کنند.

یکی از سیاستمداران اتحادیه اروپا در نخستین روز از نشست سالانه گروه هفت در آلمان، گفت: ممکن است در بیانیه این گروه اعلام شود سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های فسیلی باید برای مدت معینی امکان‌پذیر باشد.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز که کشورش به منابع روسیه وابسته است، روز یکشنبه به‌صورت‌ علنی اعلام کرد که نیاز کوتاه‌مدتی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گاز در کشورهای در حال‌ توسعه و مناطق دیگر وجود دارد.

دراگی در یک نشست خبری درباره انگیزه سرمایه‌گذاری گروه هفت در کشورهای در حال‌ توسعه گفت که باید امکان تغییر چنین زیرساخت‌هایی به استفاده از هیدروژن در آینده وجود داشته باشد.

در پی افزایش تنش روسیه و اوکراین، کشورهای اروپایی از کاهش واردات انرژی از روسیه متضرر شده‌اند و نگرانی‌ها درباره اثرات این کاهش بر صنعت این کشورها بیشتر شده است، به‌ویژه کشورهایی که به واردات انرژی از مسکو وابسته هستند.

اتحادیه اروپا پیش از آغاز تنش‌ها ۴۰ درصد از گاز موردنیاز خود را از روسیه تأمین می‌کرد. این میزان برای آلمان ۵۵ درصد بود.

یکی از این منابع اعلام کرد که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و رئیس گروه هفت، موضوع زیرساخت‌های جدید را در دستور کار سران این گروه قرار داده و گفت‌وگوها درباره گنجاندن آن در بیانیه پایانی نشست ادامه دارد.

یکی از مقام‌های دولت آلمان روز شنبه گفت موضوع این است که چگونه می‌توانیم با وجود استفاده از گاز به طرح گذار مربوط به آب‌وهوا دست یابیم و چگونه می‌توانیم مطمئن شویم این موضوع بهانه‌ای برای کم‌رنگ شدن اهداف آب‌وهوایی نمی‌شود؟

کد خبر 458683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =