مقدار انتقال روزانه گاز کشور به بیش از ۸۸۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران ضمن معرفی پروژه‌های در حال اجرای این شرکت، اعلام کرد که مقدار انتقال روزانه گاز شیرین کشور امسال به بیش از ۸۸۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

به گزارش شانا، شرکت انتقال گاز ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرمجموعه شرکت ملی گاز ایران از ابتدای تأسیس این شرکت در سال ۱۳۴۴ با مدیریت شرکت پالایش و انتقال گاز فعالیت داشته است. این مجموعه در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان مدیریت انتقال گاز از نظر ساختاری از بخش پالایش تفکیک و در پایان سال ۱۳۸۵ به شرکت انتقال گاز تبدیل شد. این شرکت با به‌کارگیری ۲۰ درصد نیروی انسانی شاغل (حدود ۱۱ هزار نفر) در صنعت گاز، وظیفه خطیر مدیریت، حفظ، نگهداشت و بهره‌برداری از ۷۰ درصد دارایی‌های فیزیکی صنعت گاز ایران را به‌عهده دارد.

مهم‌ترین وظیفه شرکت انتقال گاز ایران خرید و حق‌العمل‌کاری گاز طبیعی، اتان، گاز مایع و مایعات گازی از منابع تولید داخلی و خارجی و فروش به مبادی تعیین‌شده داخلی و پایانه‌های صادراتی و انجام سوآپ فرآورده‌های یادشده است که این مهم توسط ۱۰ منطقه عملیاتی شامل منطقه یک (خوزستان)، منطقه ۲ (اصفهان)، منطقه ۳ (تهران)، منطقه ۴ (خراسان)، منطقه ۵ (فارس)، منطقه ۶ (هرمزگان)، منطقه ۷ (همدان)، منطقه ۸ (آذربایجان شرقی)، منطقه ۹ (مازندران) و منطقه ۱۰ (بوشهر) انجام می‌شود. 

این شرکت از لحاظ حجم خطوط لوله و تأسیسات بهره‌برداری (بیش از ۳۸ هزار کیلومتر خط لوله و ۸۸ ایستگاه تقویت فشار گاز با ۳۲۶ واحد کمپرسوری، ۹ پایانه صادرات و واردات گاز و ۸۰۰ ایستگاه مخابراتی، ۸ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری، ۴ هزار کیلومتر شبکه ماکروویو)، رتبه نخست را در آسیا و خاورمیانه و رتبه چهارم را در جهان پس از کشورهای آمریکا، روسیه و کانادا به خود اختصاص داده است. این شرکت همچنین ظرفیت انتقال بیش از ۲۸۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال را دارد.

ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور به بیش از ۸۸۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

«غلامعباس حسینی» که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ به صندلی مدیرعاملی شرکت انتقال گاز ایران تکیه زد، در نخستین گفت‌وگوی خود با خبرنگار شانا درباره مقدار انتقال روزانه گاز طبیعی در کشور اظهار کرد: شبکه انتقال گاز کشور، شبکه‌ای منعطف است که ظرفیت انتقال آن تابعی از مصرف‌کننده و تولیدکننده گاز طبیعی است که در سال ۱۴۰۰، رکورد انتقال گاز شیرین مربوط به روز ۱۶ دی‌ماه برابر با ۸۵۲ میلیون مترمکعب بود.

وی ادامه داد: با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند تولید و توسعه خطوط انتقال، مقدار انتقال گاز شیرین در حالت بیشینه آن در سال ۱۴۰۱ به ۸۸۱ میلیون مترمکعب در روز برسد.

انتقال ۶۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بهار ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به میانگین انتقال روزانه گاز طبیعی در کشور تصریح کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های موجود، میانگین انتقال روزانه گاز در سه ماه نخست سال امسال، ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده که شاخص قابل‌ توجهی برای بازده شبکه انتقال در فصل بهار است.

به گفته حسینی، در سه ماه نخست امسال، ۶۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در شبکه منتقل شده است.

پروژه‌های در حال اجرا...

وی همچنین درباره پروژه‌های در حال اجرای شرکت انتقال گاز گفت: طراحی و ساخت سامانه آموزش عملیات پیگرانی در خطوط انتقال گاز در بستر واقعیت مجازی با همکاری پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، تعیین Set Point های شیرهای LBV روی خطوط لوله انتقال گاز برحسب شرایط هندسی و دینامیک ترکیدگی با همکاری دانشگاه صنعتی شاهرود، تحلیل ریشه­‌ای (RCA) عیب در پوسته کمپرسور گاز تأسیسات قم ۱، ارائه روش اجرایی ترمیم و بازرسی و نظارت بر اجرای پایلوت با همکاری دانشگاه تهران، تحقیقات ریشه‌­یابی خرابی (RCA) علل خرابی توربین ZORYA-DU80 در سایت سراجه با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و بررسی ساعت کارکرد معادل (EOH) در توربین‌های N.P. MS5002C و تخمین عمر باقیمانده آن با همکاری دانشگاه تهران از جمله پروژه‌های در حال اجرای شرکت انتقال گاز است.

ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور به بیش از ۸۸۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در پاسخ به این پرسش که امسال چه پروژه‌هایی برای افزایش ظرفیت انتقال گاز و گازرسانی پایدار به بهره‌برداری می‌رسند، بیان کرد: تأسیسات تقویت فشار گاز نورآباد ۱۰ با سه توربین، تأسیسات تقویت فشار گاز دوراهان ۱۰، تأسیسات تقویت فشار گاز پل کله ۱۰، تأسیسات تقویت فشار گاز برازجان ۶ و تأسیسات تقویت فشار گاز آرادان با دو توربین امسال به بهره‌برداری می‌رسند تا انتقال گاز به بهترین نحو منتقل شود.

انجام تعمیرات اساسی برای انتقال گاز پایدار، پاک، ایمن و بهره‌ور

حسینی با اشاره به اجرای تعمیرات اساسی در این شرکت، گفت: همسو با اجرای اهداف شرکت انتقال گاز (انتقال گاز پایدار، پاک، ایمن و بهره‌ور) برای امسال بیش از ۱۷۰ مورد تعمیرات توربو/ الکترو/ انجین و کمپرسور گاز برنامه‌ریزی شده است که تا پایان خردادماه بیش از ۴۵ مورد آنها پایان یافته است.

وی افزود: بارزترین تعمیرات اساسی در حال اجرای امسال مربوط به تعمیرات اساسی توربین ZORYA-DU80 بود که ۶ مورد است که ۱۵ مورد دیگر باید طبق برنامه تا پایان سال انجام شود.

بهره‌مندی از توان دانش‌بنیان‌ها و تولید داخل

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در ادامه این گفت‌وگو با تأکید بر بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و تولید داخل، تصریح کرد: تخمین عمر پره متحرک ردیف اول توربین ZORYA-DU80 با همکاری شرکت دانش‌بنیان توربوتک، راه‌اندازی سامانه پایش وضع و عیب‌­یابی و تأسیس مرکز جامع پایش ناوگان توربین گازی زیمنس SGT600 و توربین ملی IGT25 با همکاری شرکت دانش‌بنیان توربوتک و همکاری با گروه بنتک (عضو پارک علم و فناوری دانشگاه شریف) برای استفاده از هوش مصنوعی در نرم‌افزار نگهداری و تعمیرات (IPCMMS) برای آنالیز و تحلیل داده‌ها در دستور کار ماست.

ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور به بیش از ۸۸۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

۵ تأسیسات دیگر برون‌سپاری می‌شود

حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تاکنون چند درصد دارایی‌های شرکت انتقال گاز ایران برون‌سپاری شده است و امسال چند قرارداد برون‌سپاری دیگر امضا می‌شود، اظهار کرد: تاکنون تأسیسات سمنان، کوهدشت به‌طور کامل برون‌سپاری شده و برون­‌پذیر به‌طور کامل مدیریت تأسیسات را به‌عهده دارد. فرآیند مناقصه برون‌­سپاری تأسیسات اهواز، حسینیه، بیدبلند و دیلم نیز انجام شده و در حال امضای قرارداد است، مناقصه برون­‌سپاری تأسیسات تقویت فشار گاز صفاشهر ۴ نیز در حال اجراست.

وی درباره برنامه و اقدام‌های این شرکت برای آمادگی انتقال پایدار گاز طبیعی در فصل سرما گفت: همه فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده طبق برنامه کنترل و اجرا می‌شود، ضمن اینکه خطرهای احتمالی در شبکه انتقال گاز، شناسایی و با روش‌های مناسب مدیریت و کنترل می‌شوند.

استفاده از ظرفیت ذخیره‌سازی برای افزایش تاب‌آوری شبکه

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با تأکید بر بهره‌مندی از ظرفیت ذخیره‌سازی گاز و افزایش آن در کمک به شبکه انتقال گاز کشور توضیح داد: کاهش مصرف در بخش توزیع در فصل‌های گرم از سویی و لزوم حفظ تولید طبق برنامه در بخش پالایشگاهی از سوی دیگر، شرکت انتقال را موظف به انتقال این افزایش موازنه می‌کند. از آنجا که در فصل‌های گرم برداشت از شبکه کاهش می‌یابد، حجم افزایش تولید باید به نوعی در شبکه ذخیره شود، به همین دلیل ذخیره‌سازی گاز طبیعی راهبردی مهم برای شرکت ملی گاز ایران است.

حسینی یادآور شد: شرکت انتقال گاز ایران از ظرفیت ذخیره‌سازی برای افزایش تاب‌آوری شبکه خود استفاده می‌کند و این امکان به شبکه داده می‌شود که افزایش موازنه تولید را در فصل‌های سرد دوباره به شبکه بازگردانی کند.

کد خبر 458891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =