روسیه کنترل پروژه گازی ساخالین را در اختیار گرفت

روسیه کنترل کامل پروژه نفت و گاز ساخالین-۲ در شرق این کشور را در دست گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با صدور فرمانی کنترل کامل پروژه نفت و گاز ساخالین ۲ واقع در شرق دور این کشور را در اختیار گرفت و به این‎‌ترتیب اهمیت جنگ اقتصادی با غرب و هم‌پیمانانش را بیشتر کرد، این اقدام می‌تواند سبب خروج شرکت شل و سرمایه‌گذاران ژاپنی از این پروژه شود.

بر اساس این فرمان که روز پنجشنبه (نهم تیرماه) امضا شد، شرکتی تأسیس می‌شود که همه حقوق و تعهدهای شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین را در اختیار می‌گیرد. شرکت شل و دو شرکت تجاری ژاپن یعنی میتسوئی و میتسوبیشی کمتر از ۵۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین را در دست دارند.

بر اساس این فرمان پنج صفحه‌ای که در پی تحریم‌های غرب علیه مسکو به‌دلیل درگیری‌های نظامی این کشور با اوکراین صادر شده است، اکنون روسیه درباره تداوم حضور شریکان خارجی تصمیم خواهد گرفت.

شرکت دولتی گازپروم بیش از ۵۰ درصد از سهام ساخالین-۲ را در اختیار دارد که چهار درصد از تولید گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

این اقدام تهدیدی برای ایجاد آشفتگی در بازار ال‌ان‌جی به‌شمار می‌رود، بازاری که هم‌اکنون نیز با محدودیت عرضه روبروست، هر چند مسکو اعلام کرده است دلیلی برای توقف عرضه از پروژه ساخالین ۲ نمی‌بیند. ژاپن با قرارداد بلندمدتی، سالانه ۱۰ درصد از ال‌ان‌جی مورد نیاز خود را از روسیه و به‌ویژه پروژه ساخالین ۲ تأمین می‌کند. این فرمان اخیر همچنین شرکت‌های غربی حاضر در روسیه را با خطر بیشتری مواجه می‌کند.

لوسی کالن، تحلیلگر بلندپایه شرکت مشاوره انرژی وودمکنزی در این باره گفت: فرمان روسیه در عمل سهام شرکت‌های خارجی در شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین را مصادره می‌کند و سبب تشدید تنش‌های موجود می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های غربی تاکنون از روسیه خارج شده‌اند، این در حالی است که دیگر شرکت‌ها نیز اعلام کرده‌اند فعالیت خود را در این کشور متوقف می‌کنند اما فرمان پوتین فرآیند دشوار کنونی خروج این شرکت‌ها را پیچیده‌تر می‌کند.

مسکو همچنین در حال تدوین قانونی است که به دولت اجازه می‌دهد اموال شرکت‌های غربی را که تصمیم به خروج از روسیه دارند، مصادره کند.

کد خبر 458912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =