تأکید آژانس بین‌المللی انرژی بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف گاز در اروپا

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد در صورت توقف صادرات گاز از سوی روسیه، مصرف گاز اروپا در فصل زمستان باید ۳۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، فاتح بیرول اعلام کرد در صورتی که روسیه عرضه گاز را متوقف کند، کشورهای اروپایی باید تا اواسط ماه فوریه سال آینده میلادی ۳۰ درصد از مصرف گاز خود را کاهش دهند.

به گفته وی، چنانچه مسکو تصمیم به توقف کامل عرضه گاز بگیرد، محدودیت گسترده در مصرف ضروری خواهد بود و این سناریویی است که سران کشورها باید برای آن آماده شوند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی افزود: بسته به زمان قطع کامل عرضه گاز روسیه به اروپا، این اقدام می‌تواند سبب شود ذخیره‌سازی‌ها در آستانه فصل زمستان به پایین‌تر از سطح میانگین کاهش یابد و اتحادیه اروپا را در موقعیتی بسیار آسیب‌پذیر قرار دهد. در شرایط کنونی، قطع کامل صادرات گاز به اروپا از روسیه را انکار نمی‌کنم.

اروپا در تلاش است تا به‌منظور ذخیره‌سازی پیش از فصل زمستان، عرضه گاز را افزایش دهد اما پس از آنکه روسیه اوایل ماه جاری به‌دلیل مشکلات فنی، جریان گاز خط لوله نورد استریم را به آلمان ۶۰ درصد کاهش داد، این اقدام چالش‌برانگیزتر به‌نظر می‌رسد.

چنانچه روسیه در هفته‌های آینده عرضه گاز را به این منطقه به‌طورکامل متوقف کند، وضع عرضه گاز اتحادیه اروپا ممکن است بدتر شود. پیش‌بینی‌های اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که با وجود اینکه سطح کنونی ذخیره‌سازی تا یکم نوامبر از ۹۰ درصد فراتر می‌رود اما توقف عرضه، مقدار ذخیره‌سازی‌ها را به کمتر از ۷۵ درصد می‌رساند.

به گفته بیرول، این به معنای افزایش قابل‌توجه قیمت گاز است. بر اساس داده‌های شرکت آی‌سی‌ئی اندکس، هم‌اکنون قیمت معاملات آتی گاز اروپا بیش از سه برابر شده است.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: هم‌اکنون اروپا باید توجه خود را بر کاهش مصرف گاز صنایع و خانوارها معطوف کند تا بتواند تا حد امکان عرضه نفت را برای ذخیره‌سازی تأمین کند.

آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، در حال بررسی راه‌هایی برای ترغیب صنایع به استفاده کمتر از گاز است. این کشور قصد دارد از تابستان امسال یک سامانه فروش برای مشتریان گاز صنعتی به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت معرفی کند.

دولت‌های برلین و کپنهاگ نیز مردم را تشویق می‌کنند با کوتاه کردن زمان استحمام، مصرف آب گرم را در منزل کاهش دهند.

کد خبر 458914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =