کاهش عرضه گاز مسکو برای شهروندان اروپایی هزینه‌ساز شد

کاهش شدید عرضه گاز روسیه بازارها را در در ماه ژوئن به‌سرعت با کمبود روبه‌رو کرد و سبب افزایش واردات ال‌ان‌جی و بالا رفتن قیمت گاز در قبوض شهروندان قاره سبز شد.

به‌گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کاهش عرضه گاز روسیه شرکت‌های انرژی اروپا را زیر فشار گذاشته و دولت‌ها را مجبور کرده است برای مقابله با کمبود انرژی در بازار اقدام‌های دیگری را در پیش گیرند بنابراین قیمت گاز در اروپا بیشترین افزایش ماهانه را از سپتامبر سال گذشته میلادی تجربه کرد.

شاخص قیمت گاز در معاملات آتی اروپا روز پنجشنبه (نهم تیرماه) هفت درصد بالا رفت و افزایش قیمت گاز در ماه ژوئن را به ۵۴ درصد رساند.

کاهش شدید عرضه گاز روسیه در ماه ژوئن به‌سرعت بازارها را با کمبود روبه‌رو کرده و سبب کاهش تقاضا در فصل تابستان و واردات بالای گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) است.

کشورهای اروپایی  پر کردن ذخیره‌سازی‌های گاز طبیعی برای فصل زمستان به‌منظور جلوگیری از خاموشی‌ها در اولویت قرار داده‌اند.

تأثیر کمبود گاز در کل اقتصاد اروپا قابل مشاهده است و روند رشد اقتصادی کند شده و به فعالیت شرکت‌های انرژی آسیب رسانده است. شرکت بزرگ انرژی یونیپر آلمان به‌دنبال کاهش ۴۰ درصدی عرضه گاز روسیه مجبور شده است سوخت را با قیمت گرانتری بخرد، دیگر شرکت‌های انرژی هم در خطر هستند.

شرکت سیتی‌گروپ هشدار داد آلمان باید به شرکت‌های انرژی اجازه دهد قیمت‌های بالا را به مصرف‌کنندگان منتقل کنند، در غیر این صورت پیامدهای منفی بسیاری برای بازار اروپا وجود خواهد داشت، این اقدام هزینه زندگی مردم را بالاتر می‌برد.

احتمال دارد اتحادیه اروپا مجبور شود اقدام‌هایی برای کاهش تقاضا در صورت پایین آمدن بیشتر عرضه گاز روسیه به تلافی تحریم‌های اعمال‌شده علیه این کشور در پیش گیرد.

دوره تعمیرات و نگهداری خط لوله گازی نورد استریم-۲ سبب می‌شود جریان گاز از این خط لوله طی حدود ۱۰ روز در ماه آینده متوقف شود. آلمان درباره از سرگیری جریان گاز از این خط لوله تردید دارد.

اروپا مجبور است برای تهیه ال‌ان‌جی با آسیا رقابت کند زیرا قیمت‌ها در این قاره هم‌رو به افزایش است.

شاخص قیمت گاز اروپا برای ماه اوت ۳.۱ درصد افزایش‌یافته و به ۱۴۴.۵۱ یورو برای هر مگاوات ساعت رسیده‌، شاخص گاز در انگلیس هم ۱.۴ درصد بالا رفته‌است.

کد خبر 458915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =