ساخت سیستم جرقه‌زن گودال آتش چاه‌های گاز ترش در نفت و گاز شرق

رئیس واحد تعمیرات ابزار دقیق شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، از طراحی و ساخت سیستم جدید جرقه‌زن گودال آتش چاه‌های گاز ترش در منطقه عملیاتی خانگیران خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، حسن ندافی در این باره گفت: طراحی و اجرای این سیستم به‌ همت متخصصان واحد تعمیرات ابزار دقیق شرکت شرق با بهره‌گیری از امکانات موجود و با کمترین هزینه انجام و در نخستین گام در چاه گاز ترش شماره ۳۵ منطقه عملیاتی خانگیران با موفقیت اجرا شد.

وی افزود: این سیستم نسبت به نوع قدیمی آن دارای مزیت‌هایی است که می‌توان به کاهش میزان خطا، استفاده نکردن از گاز شیرین، کاهش تجهیزاتی از جمله بلوور پرتاب‌کننده آتش، شمع اشاره کرد.

رئیس واحد تعمیرات ابزار دقیق شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق تصریح کرد: این سیستم با استفاده از یک ترانس و ایجاد ولتاژ بالا در خروجی آن امکان ایجاد جرقه را فراهم می‌کند و از طرفی به‌دلیل وجود اکسیژن و گاز به‌عنوان ماده اشتعال‌زا فرآیند روشن شدن گودال آتش انجام می‌شود.

ندافی تصریح کرد: طراحی و اجرای این سیستم در چاه‌های گاز ترش افزون بر سهولت، از منظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌تر است، به‌گونه‌ای که نسبت به‌نوع قدیمی آن در هر چاه گازی، کاهش هزینه ۵۰۰ میلیون ریالی را در پی خواهد داشت.

یادآور می‌شود گاز تولیدی میدان گازی خانگیران به‌دلیل H2S بسیار بالا، از مخاطره‌آمیزترین میدان‌های گازی کشور به‌شمار می‌آید.

کد خبر 458971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =