نقش مهم ایران و روسیه در پایداری تأمین انرژی دنیا

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مهم‌ترین محورهای تفاهم‌نامه با شرکت گازپروم روسیه را تبیین کرد و گفت: ایران و روسیه نقش مهمی در پایداری تأمین انرژی در دنیا ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر امروز (سه‌شنبه، ۲۸ تیرماه) پس از آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری راهبردی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک صورت می‌گیرد، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های تولید نفت و گاز، پیش‌بینی شده است که در افق ۱۴۰۸ با انجام ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ظرفیت تولید روزانه نفت به ۵.۷ میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز برسد.

وی تحقق رشد اقتصادی کشور را رویکرد دولت سیزدهم دانست و افزود: امروز مؤلفه رشد اقتصادی در دولت سیزدهم سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه میدان‌های مشترک است که با جهشی قابل ملاحظه روبه‌رو است.

معاون وزیر نفت همکاری با شرکت‌های بزرگ و صاحب‌نام را یکی از جهت‌گیری‌های شرکت ملی نفت ایران دانست و ادامه داد: به این منظور بخشی از سبد سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران را با سهم ارزنده و مهمی برای شرکت گازپروم تعریف کرده‌ایم.

خجسته‌مهر گفت: با دیپلماسی انرژی فعال و مذاکرات فشرده با کشور روسیه و شرکت‌های صاحب‌نام تفاهم‌نامه و قراردادهای جدیدی امضا خواهیم کرد، پارسال نیز دو قرارداد جدید با دو شرکت مهم امضا شد.

وی به تداوم مذاکرات از پارسال تاکنون اشاره کرد و افزود: در دو ماه گذشته ملاقات مهمی با الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم انجام شد که در این ملاقات به تفاهم مهمی دست یافتیم.

تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز با توسعه میدان‌های کیش و پارس شمالی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح محورهای تفاهم‌نامه تصریح کرد: توسعه میدان گازی کیش و پارس شمالی از جمله محورهای این تفاهم‌نامه است که با توسعه و سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ میلیارد دلاری در این دو میدان بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید خواهد شد.

خجسته‌مهر در ادامه به آغاز مذاکرات برای توسعه ۶ میدان نفتی با گازپروم پس از امضای این تفاهم‌نامه اشاره و اظهار کرد: فشارافزایی در میدان پارس جنوبی برای نگهداشت و افزایش تولید بسیار مهم و حیاتی است که در بزرگ‌ترین میدان گازی دنیا با حدود ۱۵ میلیارد دلار ارزش انجام می‌شود

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه سوآپ گاز و فرآورده، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، تعریف بسته انتقال فناوری با مراکز فناوری و پژوهشی گازپروم از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه است، ادامه داد: این بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت است که با یکی از غول‌های انرژی دنیا به امضا رسید.

وی با تأکید بر اینکه همه مردم و جامعه متخصصان می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران و روسیه دارای بیش از ۷۰ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی هستند که ۳۰ درصد ذخایر گازی جهان است، گفت: این دو کشور نقش مهمی در پایداری تأمین انرژی در دنیا ایفا می‌کنند.

خجسته‌مهر افزود: امیدواریم با ادامه روند تحولی انجام سرمایه‌گذاری و افزایش تولید نفت و گاز در دولت سیزدهم، نقش مهمی در ارتقای اقتصاد ایران ایفا کنیم.

معاون وزیر نفت زمان اجرای این پروژه‌ها را بین چهار تا هفت سال عنوان و اظهار کرد: قالب قراردادها می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد، از معمولی‌ترین قراردادها همچون EPC و EPD تا تازه‌ترین الگوها از جمله الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران.

کد خبر 459588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =