سوخت‌رسانی پایدار در پهناورترین استان ایران

سیدباقر نورالدینی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان گفت: هم‌اکنون ۲۸۰ جایگاه عرضه سوخت در استان کرمان فعالیت می‌کنند و تعداد ۳۵ باب از جایگاه‌ها نیز با انجام مطالعات اقتصادی، جانمایی لازم، ضرورت‌های عملیاتی و صدور مجوز و موافقت‌نامه اصولی احداث، در حال راه‌اندازی است که نیاز استان با بهره‌برداری از این جایگاه‌ها در سوخت‌رسانی به شهروندان تأمین می‌شود.

به گزارش شانا، منطقه کرمان با داشتن ۲۸۰ جایگاه عرضه سوخت، ۹ ناحیه، سه انبار نفت تدارکاتی و ۵ واحد سوختگیری هواپیمایی، وظیفه خطیری در زمینه تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی در پهناورترین استان کشور به عهده دارد. از آنجا که سوخت‌رسانی به این نواحی با خطوط لوله و نفتکش‌های جاده‌پیما امکان‌پذیر نیست و تنها راه تأمین انرژی آنها بهره‌گیری از خطوط ریلی است، اتصال انبار نفت شهید احمدی‌روشن باغین استان کرمان به شبکه ریلی کشور را می‌توان رخدادی مبارک در حوزه انتقال فرآورده‌های نفتی تولیدی به مناطق دوردست توصیف کرد؛ رخدادی که کاهش تردد نفتکش‌های جاده‌ای، تسهیل و تسریع در حمل فرآورده‌های نفتی و افزایش پایداری توزیع سوخت را می‌توان از دیگر مزیت‌های آن به‌شمار آورد.

تقویت شبکه حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی با توجه به نقش ویژه آن در تأمین و توزیع سوخت و رفع موانع موجود، اولویتی مهم در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان به‌شمار می‌آید. با بهره‌مندی از توان و تلاش شبانه‌روزی کارکنان این منطقه، بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف شده است و هم‌اکنون هیچ کمبودی وجود ندارد. پایداری مطلوب سوخت‌رسانی به جایگاه‌ها، نظارت بر توزیع کمّی و کیفی بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی، تجهیز جایگاه‌های استان به طرح کهاب، خدمت‌رسانی مطلوب و گسترده به هموطنان، همچنین پاسخگویی شبانه‌روزی به نیاز مشتریان، از دیگر اولویت‌های کاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان به‌شمار می‌آید.

فعالیت ۲۸۰ جایگاه عرضه سوخت

منطقه کرمان وظیفه خطیری در زمینه سوخت‌رسانی کامل و به‌موقع به مردم استان و مناطق همجوار به عهده دارد، به نحوی که تأمین سوخت موردنیاز مجاری عرضه و مصرف‌کنندگان عمده و جزء در تمام سال، از اولویت‌های شرکت ملی پخش این منطقه است که بر این اساس سیدباقر نورالدینی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان از آمادگی کامل جایگاه‌های این استان برای عرضه سوخت و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان خبر می‌دهد و می‌گوید: هم‌اکنون ۲۸۰ جایگاه عرضه سوخت در استان کرمان فعالیت می‌کنند و تعداد ۳۵ باب از جایگاه‌ها نیز با انجام مطالعات اقتصادی، جانمایی لازم، ضرورت‌های عملیاتی و صدور مجوز و موافقت‌نامه اصولی احداث، در حال راه‌اندازی است که نیاز استان با بهره‌برداری از این جایگاه‌ها در سوخت‌رسانی به شهروندان تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در ماه‌های آینده شاهد راه‌اندازی هفت جایگاه عرضه سوخت در این استان پهناور خواهیم بود، به اجرایی شدن طرح کهاب در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: اقدام‌های اساسی برای اجرای طرح کهاب در جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی استان کرمان انجام شده که البته تلاش‌ها برای نهایی شدن کامل اجرای این طرح ادامه دارد. هم‌اکنون بحث منابع مالی برای تجهیز جایگاه‌ها مطرح است که در صورت تأمین به‌موقع آن امیدواری بالایی برای اجرایی شدن کامل این طرح حاصل می‌شود. همه جایگاه‌های تازه‌تأسیس به طرح کهاب مجهز هستند و برنامه شرکت پخش کرمان معطوف به تجهیز جایگاه‌های قدیمی است که با برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی‌شده مشکلات این بخش نیز برطرف خواهد شد.

تقویت شبکه حمل‌ونقل

تقویت و توسعه شبکه حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی ایران، از مهم‌ترین دغدغه‌های صنایع نفتی است که بر این اساس تصمیم‌گیری‌های صحیح و کارآمد در برون‌رفت از چالش‌های این بخش برای اثربخشی هرچه بیشتر و توسعه پایدار شبکه، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. مادامی که موانع موجود در این زمینه برطرف و بسترهای لازم برای تقویت و توسعه این شبکه ایجاد شود، می‌توان کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، افزایش رضایتمندی جامعه، کاهش آلودگی محیط زیست و کاهش حوادث را برای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران متصور شد. در این میان مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان ارتقای سیستم‌های مکانیزه برای تقویت شبکه حمل‌ونقل را ضروری می‌داند و تمهیدات پخش فرآورده‌های نفتی منطقه به‌منظور فراهم کردن شرایط مطلوب و ایده‌آل برای ارائه خدمات را مثبت ارزیابی می‌کند.

نورالدینی در ادامه توضیحات خود به اقدام‌های شرکت پخش منطقه کرمان درباره سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها و دیگر بخش‌ها و صنایع عمده اشاره و اظهار می‌کند: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی سمنگان، گهران، شهید سلیمانی، کهنوج و نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی زرند، از جمله نیروگاه‌هایی است که شرکت پخش کرمان، تأمین فرآورده‌های مورد نیاز آنان را عهده‌دار است. افزون بر نیروگاه‌ها، مصرف‌کننده‌های بزرگ و عمده مانند معدن گل‌گهر سیرجان، مس سرچشمه، فولاد زرند ایرانیان و برخی گلخانه‌های بزرگ و فعال در حوزه‌های کشاورزی هم در اولویت‌های تأمین سوخت شرکت پخش منطقه کرمان قرار دارند. خوشبختانه سال گذشته با همت و تلاش مضاعفی که در ستاد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مدیریت‌های تأمین و توزیع حاصل شد، نیروگاه‌ها سوخت مایع موردنیاز خود را دریافت کردند و فعالیت هیچ نیروگاهی متوقف نشد و امسال هم با توجه به ذخیره‌سازی مطلوب و مناسبی که انجام شده، فرآیند تأمین سوخت نیروگاه‌ها طبق روال پارسال ادامه خواهد داشت و در این زمینه با چالش جدی روبه‌رو نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه صادرات فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان جان گرفته است و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد پیشرفت و افزایش آن خواهیم بود، می‌افزاید: با وجود انواع ناملایمات و محدودیت‌های ایجادشده از سوی کشورهای بیگانه، روند افزایشی صادرات فرآورده‌های نفتی کاملاً مشهود است و این دستاوردی بزرگ برای کشور ما محسوب می‌شود. مسیرهای تازه‌ای برای دستیابی به بازارهای خارجی ایجادشده که قطعاً راهگشاست و می‌توان به آینده امیدوار بود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان به توان متخصصان داخلی در سال‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه بسیاری از قطعاتی که در گذشته برای تأمین آن وابسته به دیگر کشورها بودیم، هم‌اکنون در داخل کشور ساخته می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های اقتصادی آنان نیز حائز اهمیت است. استعدادهای برجسته‌ای در این دست از شرکت‌ها نهفته است که تبلور این نوع از ظرفیت‌های داخلی در سال‌های اخیر ما را از وابستگی به خارج رهایی بخشیده و سبب رشد، توسعه و شکوفایی اقتصاد را نیز رقم زده است.

افزایش ضریب انتقال سوخت مایع

انبار نفت شهید احمدی روشن یکی از انبارهای مهم حوزه عملیاتی منطقه کرمان است که در کنار دیگر انبارهای نفت این منطقه از جمله سیرجان، کرمان و رفسنجان، ذخیره‌سازی مواد سوختی در آن با هدف توزیع مطلوب و مطمئن انجام می‌شود. بنا بر اظهارات مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان کرمان با اتصال این انبار نفت به شبکه ریلی کشور، ضریب انتقال سوخت مایع افزایش می‌یابد، ضمن آنکه مزیت‌های مهمی را هم در پی دارد، مزیت‌هایی مانند کاهش تردد جاده‌ای نفتکش‌های جاده‌پیما که ترافیک جاده‌ای را به حداقل ممکن می‌رساند و کاهش مصرف سوخت را تا حد قابل توجه به دنبال دارد.

نورالدینی درباره برخی ویژگی‌های انبار نفت شهید احمدی روشن می‌گوید: این انبار نفت با وسعت ۶۰ هکتار و سرمایه‌گذاری افزون بر ۶۰۰ میلیارد ریال احداث شده و از سال ۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. این انبار نفت با ۱۳ مخزن و دو مخزن ۷ میلیون لیتری نفت سفید و آب این امکان را ایجاد کرده است که بتوان در مواقع بحران و اضطراری به استان‌های همجوار مثل سیستان و بلوچستان نیز خدمت‌رسانی کرد. سرعت‌دهی به حمل مواد سوختی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، صرفه‌جویی‌های اقتصادی و البته افزایش پایداری در توزیع سوخت، از دیگر مزیت‌های مهم این انبار نفت به‌شمار می‌آید.

وی وظیفه و مأموریت انبار بزرگ نفتی احمدی روشن را تأمین سوخت موردنیاز استان کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و بخشی از خراسان رضوی اعلام می‌کند و می‌گوید: اتصال به شبکه ریلی کشور، زمینه‌ساز سهولت و شتاب بخشی به تأمین و توزیع سوخت در استان‌های مورد اشاره خواهد بود و این هدف و رسالتی است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان با گام برداشتن در مسیر آن، تلاش می‌کند خدمات‌رسانی به مردم در بهترین و مطلوب‌ترین شکل ممکن انجام شود.


منبع: نشریه مشعل

کد خبر 459629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =