ناگفته‌های تفاهم‌ ۴۰ میلیارد دلاری با گازپروم/ ایران و روسیه در عمیق‌ترین مناسبات راهبردی‌

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تفاهم‌نامه نفتی ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه گفت: قرارداد توسعه ۷ میدان نفتی به ارزش ۴ میلیارد دلار با روس‌ها امضا شده و در شرایط تحریم در حال پیشرفت است.

به گزارش شانا به نقل از فارس، محسن خجسته‌مهر با اشاره به تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری این شرکت با شرکت گازپروم روسیه اظهار کرد: صنعت نفت همان‌طور که یک صنعت درآمدزا بوده، یک صنعت سرمایه‌بر نیز است، در نتیجه برای تحقق برنامه‌های توسعه و سایر تکالیف شرکت نفت برای تأمین بخشی از بودجه کشور، جذب سرمایه در صنعت نفت ضروری است.

وی تأکید کرد: ما از هیچ فرصتی برای جذب منابع مالی در این صنعت چشم‌پوشی نمی‌کنیم و به‌دنبال جذب سرمایه از منابع داخلی شامل بانک‌ها و هلدینگ‌های صنایع بزرگ و منابع خارجی شامل فاینانس کشورهای مختلف هستیم.

قرارداد توسعه ۷ میدان نفتی به ارزش ۴ میلیارد دلار با روس‌ها امضا شده است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: یکی از برنامه‌های شرکت ملی نفت برای جذب سرمایه خارجی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های روسی است. از گذشته نیز ما با شرکت‌های معتبر روسی تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی را امضا کرده بودیم که به نتیجه رسیده است.

خجسته‌مهر گفت: آن تفاهم‌نامه‌ها بعد از طی کردن مراحل مختلف شامل انجام مطالعات اولیه درباره میدان‌های مدنظر، امضای قرارداد محرمانگی، ارائه پیشنهادهای فنی و اقتصادی و مذاکرات قراردادی، تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت و دریافت مصوبه شورای اقتصاد به مرحله امضای قرارداد رسیده است.

وی گفت: تاکنون همین مسیر را برای توسعه هفت میدان نفتی با سرمایه‌گذاری روس‌ها پشت سر گذاشتیم که تبدیل به قراردادهایی به ارزش ۴ میلیارد دلار شده‌اند و اکنون در مرحله عملیات اجرایی است. از این هفت میدان، دو میدان پایدار غرب و آبان جزو میدان‌های مشترک هستند.

در نظم جدید دنیا، ایران و روسیه وارد عمیق‌ترین مناسبات راهبردی شده‌اند

خجسته‌مهر اظهار کرد: شرکت گازپروم از بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی در حوزه توسعه میدان‌های نفت و گاز است و یکی از غول‌های بزرگ انرژی دنیاست، در گذشته خیلی تلاش شد که همکاری مشترکی با این شرکت انجام شود، اما موفقیت‌آمیز نبود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: امروز به‌دلیل تغییر شرایط بین‌المللی و نظم جدید دنیا، کشور ایران و روسیه وارد عمیق‌ترین مناسبات راهبردی شده‌اند که این مناسبات همه ابعاد اقتصادی دو کشور را در برمی‌گیرد و همکاری‌های مشترک ایران و روسیه با چشم‌انداز ایجاد زیرساخت‌های بلندمدت پیش می‌رود.

وی گفت: ذخایر گازی ایران و روسیه در مجموع ۷۰ تریلیون مترمکعب است و ۳۰ درصد ذخایر گازی جهان را شامل می‌شود. این دو کشور پیشتاز تأمین انرژی گاز در جهان هستند. تحکیم روابط دو کشور سبب هم‌افزایی و افزایش قدرت در عرصه بین‌المللی است، زیرا مناسبات سیاسی مستقل از مناسبات اقتصادی به‌ویژه در حوزه انرژی شکل نمی‌گیرد.

در نشست با مدیرعامل گازپروم درباره همکاری نفتی به جمع‌بندی رسیدیم

خجسته‌مهر گفت: تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت و شرکت گازپروم که ارزش آن حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود نتیجه دیپلماسی فعال در دولت سیزدهم است. سفر دی‌ماه رئیس‌جمهوری به روسیه و دیدار وزیر نفت با مدیران ارشد این کشور فصل جدیدی در روابط دو کشور ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: در سفر بنده به روسیه، با مدیرعامل شرکت گازپروم در سن‌پترزبورگ نشست مهمی را برگزار کردیم و در آن نشست درباره برنامه‌های مشترک دو کشور در حوزه نفت و گاز به جمع‌بندی رسیدیم. هفته گذشته نیز یک هیئت بلندپایه روس از شرکت گازپروم وارد تهران شدند و برنامه این بود که در سفر آقای پوتین به تهران این تفاهم‌نامه راهبردی به امضا برسد.

۶ محور راهبردی تفاهم‌نامه نفتی ایران و روسیه

وی افزود: تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم شامل ۶ محور است که عبارت‌اند از سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های نفتی و گازی، سرمایه‌گذاری جهت تکمیل پروژه نیمه‌تمام ایران-ال‌ان‌جی، تعریف پروژه‌های جدید ال‌ان‌جی شناور (FLNG)  و ال‌ان‌جی کوچک‌مقیاس (MiniLNG)، سوآپ گاز، سوآپ فرآورده نفتی، احداث خطوط فشار قوی صادراتی و انتقال فناوری مربوط به نفت و گاز.

خجسته‌مهر تأکید کرد: تحریم خللی در این تفاهم‌نامه و امضای قراردادهای آن وارد نمی‌کند، زیرا ایران و روسیه تصمیم دارند در شرایط تحریم مناسباتی راهبردی بین یکدیگر تعریف کنند.

قرارداد توسعه میدان شادگان و کوپال دی‌ماه پارسال با روس‌ها امضا شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: اگر روس‌ها در این تفاهم‌نامه مصمم نبودند، نسبت به انعقاد قرارداد به ارزش ۴ میلیارد دلار اقدام نمی‌کردند. گاهی یک تفاهم‌نامه برای اولین بار امضا می‌شود و هیچ سابقه‌ای درباره همکاری دو کشور وجود ندارد، در این موارد می‌توان شک و گمان داشت که آیا این تفاهم‌نامه به قرارداد منجر می‌شود و آیا دو کشور مصمم هستند.

وی افزود: اما توجه داشته باشید که قرارداد توسعه میدان شادگان دی‌ماه سال گذشته در مسکو بین دو طرف امضا شد. میدان کوپال هم در همان سفر تنفیذ شد و اکنون این دو قرارداد وارد مرحله اجرایی شده‌اند. قرار است روس‌ها نسبت به ساخت پمپ‌های درون‌چاهی اقدام کنند و اکنون در حال نصب تجهیزات در استان خوزستان هستند.

تأکید عالی‌ترین سطوح دو کشور بر اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌ها

خجسته‌مهر گفت: بنابراین با توجه به پیشینه قرارداد ۴ میلیارد دلاری با روس‌ها و عملیات آنها در میدان‌های ایران، به‌طور طبیعی نباید تردیدی درباره مصمم بودن طرفین در تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد وجود داشته باشد و ما حداکثر تلاش خود را می‌کنیم که مراحل رسیدن به قرارداد زودتر طی شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: ضمن اینکه مقام معظم رهبری در جلسه با آقایان پوتین و رئیسی تصریح کردند که این تفاهم‌نامه‌ها مرحله اجرایی خودش را دنبال کند. در نتیجه مشخص است که در عالی‌ترین سطوح کشور ایران و روسیه، این اراده برای به نتیجه رسیدن تفاهم‌نامه نفتی وجود دارد.

وی تأکید کرد: پیش از سفر آقای پوتین به تهران، ما یک نشست بسیار مهم با معاون نخست‌وزیر روسیه داشتیم که در آن نشست نیز مفاد این تفاهم‌نامه مورد بحث قرار گرفت و روس‌ها عزم جدی در این حوزه داشتند.

شرکت‌های روس پس از شکست برجام، پروژه‌های نفتی ایران را ترک نکردند

خجسته‌مهر گفت: روسیه جزو بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت خام است و تبحر آنها، تولید نفت در اقلیم‌های بسیار سخت و دشوار است. توانمندی و تکنولوژی شرکت‌های روسی در تولید نفت بسیار بالاست و در نتیجه در توسعه میدان‌های نفتی و گازی ایران بی‌شک از پس کار برمی‌آیند کما اینکه سابقه آنها در ایران نیز این موضوع را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: شرکت‌های روسی به‌ هیچ‌وجه در شرایط پس از شکست برجام، پروژه‌های نفتی ایران را ترک نکردند و همین الان در تحریم در میدان‌های نفت ایران فعالیت و از ظرفیت پیمانکاران داخلی استفاده می‌کنند. پروژه‌های روس‌ها در میدان‌های پایدار غرب، آبان، دالپری، چشمه‌خوش و پایدار شرق در حال اجراست. روس‌ها از شرکت ایرانی نفت و گاز غرب جهت بهره‌برداری از میدان‌های نفتی استفاده می‌کنند.

تعریف مناسبات گازی با روس‌ها بر مبنای اصل تعامل سازنده به جای رقابت بازدارنده

وی اظهار داشت: ظرفیت بالایی برای سوآپ و ترانزیت گاز روسیه از مسیر ایران وجود دارد که می‌توان یک بازی برد - برد را برای طرفین تعریف کرد. توسعه میدان‌های گازی ایران توسط روسیه بر اساس اصل «همکاری سازنده به جای رقابت بازدارنده» اجرایی خواهد شد.

خجسته‌مهر گفت: در ضمن باید توجه داشت که در بازارهای منطقه‌ای ایران رقابتی بین دو کشور وجود ندارد. وقتی مناسبات راهبردی بین دو کشور ایجاد شود، همکاری سازنده جای رقابت بازدارنده حتی در بازارهای مشترک اعمال خواهد شد.

 سوآپ گاز روسیه در مراحل پایانی مذاکرات برای امضای قرارداد است

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: درباره مدت زمان لازم برای تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد باید عرض کنم که بسته به پیچیدگی کار، زمان‌ها متفاوت خواهد بود. برای نمونه امضای قرارداد سوآپ گاز و سوآپ فرآورده و انتقال تکنولوژی زمان زیادی نخواهد برد و حتی در موضوع سوآپ گاز اکنون در مراحل پایانی مذاکرات برای امضای قرارداد هستیم.

وی در پایان گفت: اما در بقیه موارد، رسیدن به قرارداد زمان بیشتری خواهد گرفت، زیرا مطالعه میدان‌های نفتی و گازی نیازمند زمان خاص خودش است که پس از آن، طرح جامع توسعه میدان تدوین می‌شود و سپس وارد مذاکرات فشرده می‌شویم، بنده امیدوارم تا سال آینده بعضی از قراردادهای توسعه‌ای به مرحله امضای قرارداد برسد.

کد خبر 459733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =