تلاش اروپایی‌ها برای معافیت از طرح کاهش مصرف گاز

کشورهای اروپایی در تلاش هستند از طرح اتحادیه اروپا برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز معاف شوند.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، دولت‌های اروپایی تلاش می‌کنند برنامه‌های اتحادیه اروپا را برای کاهش تقاضای گاز به‌منظور مقابله بهتر با کمبود عرضه روسیه در فصل زمستان امسال تعدیل کنند.

پس از آنکه کمیسیون اروپا هفته گذشته اقدام‌هایی را برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز کشورها از ماه آینده ارائه کرد، دیپلمات‌های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به مذاکره درباره این موضوع پرداخته‌اند. این طرح مشاجره‌هایی را درباره میزان کاهش مصرف و اختیار این اتحادیه برای الزامی کردن آن ایجاد کرده است. طرح کاهش مصرف گاز باید این هفته در نشست وزیران انرژی اتحادیه اروپا به تصویب کشورهای عضو برسد.

بر اساس گزارش این روزنامه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پیش‌نویس این طرح پیشنهاد کرده‌اند که داوطلبانه بودن این طرح می‌تواند در سراسر این اتحادیه یکسان باشد، اما برای اجباری شدن آن باید میزان وابستگی هر کشور به گاز روسیه، همچنین حجم ذخیره‌سازی‌های آنها لحاظ شود.

چنانچه یکی از کشور عضو اتحادیه اروپا گاز مازاد در اختیار داشته باشد و بتواند در قالب محموله‌های ال‌ان‌جی یا از طریق خطوط لوله به سایر اعضای این اتحادیه عرضه کند، کاهش مصرف آنها نیز باید کمتر شود. بر اساس این پیش‌نویس، برخی از صنایعی که برای بازار حیاتی هستند نیز باید از این طرح معاف شوند.

در این پیش‌نویس آمده است: کشورهای عضو باید در انتخاب اقدام‌های مناسب برای دستیابی به هدف کاهش تقاضا آزادی عمل داشته باشند.

اتحادیه اروپا به‌شدت تلاش می‌کند تا برای کاهش احتمالی عرضه انرژی در فصل زمستان آماده شود، زیرا مسکو به‌دلیل حمایت اروپا از اوکراین، در اقدامی تلافی‌جویانه از عرضه گاز به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند.

پیش از آغاز درگیری‌های نظامی میان روسیه و اوکراین، اتحادیه اروپا برای تأمین حدود ۴۰ درصد معادل ۱۵۵ میلیارد مترمکعب گاز به روسیه متکی بود، اما از آن زمان تاکنون متعهد شده است تا سال ۲۰۲۷ میلادی وابستگی خود را به منابع این کشور کاهش دهد.

کمیسیون اروپا هفته گذشته پیشنهاد کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا ظرف هشت ماه آینده باید مصرف گاز خود را در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی ۱۵ درصد کاهش دهند.

این طرح تاکنون با مخالفت برخی کشورهای اروپایی به‌ویژه کشورهای جنوب اروپا روبه‌رو شده است که وابستگی کمتری به گاز روسیه دارند. این کشورها معترض شده‌اند که کمیسیون اروپا از محدوده اختیار خود پا را فراتر گذاشته و اینکه کاهش ۱۵ درصدی بسیار زیاد است.

کد خبر 459877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =