عملکرد نفت و گاز اروندان در یک سال نخست دولت سیزدهم

شرکت نفت و گاز اروندان به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران، مسئولیت‌های سنگینی را به‌منظور بهره‌برداری از میدان‌های نفتی به‌عهده دارد. این شرکت با راهبری میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی، میدان دارخوین، جفیر، یادآوران، یاران و میدان‌های تحت توسعه مشتاق، اروند، امید، بندکرخه، سوسنگرد، سهراب و سپهر بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران را تصدی‌گری می‌کند.

عبدالله عذاری اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه این شرکت با در اختیار داشتن مسئولیت میدان‌های نفتی غرب کارون به‌ویژه میدان‌های مشترک با عراق نقش کلیدی در تولید صیانتی از مخازن و بهره‌برداری صحیح و مناسب از منابع نفت و نگهداری از تأسیسات به‌عهده دارد، گزارشی از عملکرد این شرکت در حوزه‌های مختلف ارائه کرد که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

با توجه به طرح‌های نگهداشت و افزایش توان تولید جاری در شرکت نفت و گاز اروندان، در یک سال فعالیت دولت سیزدهم چه اقدام‌هایی در این زمینه در شرکت انجام شده است؟

شرکت نفت و گاز اروندان، در دوره یک‌ساله دولت سیزدهم، با توجه به تأکیدهای مقام عالی وزارت، همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بخش مهمی از فعالیت‌های خود را بر طرح‌های نگهداشت و افزایش توان تولید شرکت متمرکز کرده است. بر همین اساس در میدان آزادگان شمالی، در دوره ذکرشده، تعمیر و احیای هشت حلقه چاه را اجرا کرد؛ موضوعی که افزایش توان تولید را در این میدان به‌دنبال داشت.

در میدان آزادگان جنوبی، با تعمیر، رفع موانع و احیای تعدادی از چاه‌های بسته با عملیات درون‌چاهی با استفاده از لوله مغزی سیار، همچنین به‌کارگیری روش جدید آلتراسونیک از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع مانع‌های درون‌چاهی که اجرای دو حلقه از چاه‌های بسته با این روش هم‌اکنون در حال انجام است و فعالیت پژوهشی ساخت پایلوت جداسازی ترکیبات آسفالتین واکس و رزین به‌منظور سبک‌سازی نفت سنگین در تأسیسات روسطحی و ارزیابی آن توانست در دوره یک ساله، افزایش ظرفیت توان تولید به‌میزان ۱۸ درصد نسبت به‌ مهرماه ۱۴۰۰ را رقم بزند.

در همین حال با انتقال بخشی از نفت یکی از واحدهای آزادگان به واحد فرآورش غرب کارون صرفه‌جویی سالانه ۸ میلیون دلار را رقم زد که تاکنون ۷۰۰ هزار دلار در ماه محقق شده است. گفتنی است این نفت پیش‌تر به‌صورت دلاری در یکی پالایشگاه‌های سیار پالایش می‌شد، در حالی که ظرفیت واحد فرآورش غرب کارون خالی بود.

در دارخوین و غرب کارون برنامه‌ریزی و پیگیری لازم‌ به‌منظور احداث تأسیسات جمع‌آوری و خط لوله انتقال گازهای مازاد واحدهای بهره‌برداری دارخوین و غرب کارون به واحد در حال احداث ان‌جی‌ال۳۲۰۰ انجام شد و در همین حال در میدان دارخوین عملیات ترمیمی روی تعدادی از چاه‌ها انجام و با به‌کارگیری لوله‌های مغزی سیار در این میدان، تزریق حلال و انجام اسیدکاری نیز اجرا شد.

در همین منطقه پروژه احداث خطوط لوله جریانی و تأسیسات روسطحی چاه‌های شماره ۳۲ و ۳۶ با اعتبار نزدیک به ۷ میلیون یورو با مدت زمان ۱۸ ماه با مشارکت شرکت‌های داخلی (توسعه صنایع نفت و انرژی قشم و سی‌سخت) واگذار شد.

برای این میدان همچنین انجام تعمیرات اساسی در کمپرسورهای ردیف‌های تزریق گاز و پایش‌های درون‌چاهی به‌منظور پایداری تزریق امتزاجی و جلوگیری از گازسوزی از دیگر اقدام‌هایی بود که در دوره یک‌ساله صورت گرفت، همچنین در میدان دارخوین پروژه احداث ساختمان‌های نگهبانی چاه‌ها، کلاسترها، دروازه‌های ورودی و تصفیه‌خانه آب منطقه نفتی دارخوین به‌منظور افزایش امنیت و پایداری تولید اجرا شد.

علاوه بر اهداف مورد نظر طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید، هدف‌های دیگری نیز همسو با این اهداف محقق شد که می‌توان به پروژه احداث حوضچه بتنی (لندفیل) به‌منظور دفن کنده‌های حفاری در منطقه عملیاتی دارخوین اشاره کرد که این پروژه به بهبود تولید با توجه به شاخصه‌های حفظ محیط‌زیست منجر می‌شود.

از سوی دیگر، پروژه احداث خطوط لوله جریانی و تأسیسات روسطحی چاه‌های شماره ۳۲ و ۲۶ میدان دارخوین از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ کلید خورده است.

همسو با این طرح‌ها، پروژه احداث خط انتقال ۱۲ اینچ گاز از مبدأ واحد بهره‌برداری دارخوین به ان‌جی‌ال۳۲۰۰ با برآورد بودجه ۱۴ میلیون دلار در حال اجرا است که به‌همین منظور پیش‌نویس قرارداد سرمایه‌گذاری با شرکت پالایش گاز یادآوران خلیج‌فارس به شرکت ملی نفت ارسال شد.

بخش روسطحی پروژه حفاری و تعمیر چهار حلقه چاه در میدان دارخوین در حال انجام است و اولین دکل آن شهریور امسال آغاز به‌کار می‌کند که با انجام آن برآورد می‌شود ظرفیت روزانه ۱۰ هزار بشکه به‌منظور نگهداشت و افزایش تولید محقق شود.

در میدان دارخوین همچنین پروژه احداث و نصب لوله‌های جریانی پنج حلقه چاه از فروردین‌ماه ۱۴۰۱ آغاز شده که بخش مهندسی و تجهیز کارگاه نهایی شده است و با انجام آن برآورد می‌شود ظرفیت روزانه ۲۰ هزار بشکه افزایش تولید محقق شود.

در غرب کارون نیز پروژه ایجاد تأسیسات تقویت فشار و خط لوله انتقال گاز از واحد بهره‌برداری غرب کارون به  ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در حال اجرا است که به‌همین منظور مذاکره با شرکت سرمایه‌گذار (هلدینگ خلیج‌فارس) در شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است. برای میدان آزادگان نیز انجام عملیات رفع مانع با لوله‌مغزی سیار برای چاه‌های میدان‌های نفتی شرق آزادگان در دستور کار قرار دارد.

شرکت نفت و گاز اروندان در یک سال گذشته برای تحقق اهداف مسئولیت‌های اجتماعی چه کارهایی انجام داد؟

همسو با وظایف مسئولیت‌های اجتماعی، در سالی که گذشت در جریان سانحه تلخ ریزش ساختمان متروپل آبادان پیرو تأکیدهای مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز اروندان از جمله شرکت‌هایی بود که در ساعات اولیه حادثه در کنار مردم شریف و داغ‌دیده آبادان حضور یافت و به رسم وظیفه و به‌منظور خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان از تمامی ظرفیت‌های خدماتی، نیرو و لجستیکی خود برای خدمت‌رسانی استفاده کرد و با تشکیل قرارگاه پشتیبانی با همکاری شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و ملی حفاری ایران در کنار پالایشگاه نفت آبادان و پایگاه‌های مقاومت بسیج، ادارات اچ‌اس‌ئی و سایر بخش‌های این شرکت‌ها تا آخرین روز در صحنه بود.

این قرارگاه پشتیبانی با تقسیم مسئولیت بین خود، یگانی بزرگ از ده‌ها فروند انواع ماشین‌آلات سنگین همچون جرثقیل‌های بزرگ، کشنده، لودر، کرین، بیل مکانیکی، تانکر، کمپرسی، تریلی و انواع تجهیزات صنعتی مانند ژنراتور، پمپ، لیفتراک، دستگاه ماشین امدادی پله‌دار ویژه اطفای حریق، ماشین‌های یخچال‌دار، آمبولانس و... را در کنار تیم‌های متخصص اچ‌اس‌ئی و آتش‌نشانی با تجهیزات کامل امدادرسانی به‌منطقه گسیل و در کنار آن با انواع خدمات پشتیبانی همه ظرفیت‌های ممکن را در صحنه بسیج کرد.

در سالی که پشت سر گذاشتیم با توجه به کاهش نزولات آسمانی، شرکت نفت و گاز اروندان با توجه به  تنش آبی روستاهای همجوار تأسیسات نفتی، برای تأمین ۳۰۰ دستگاه تانکر آبرسان در روز اقدام کرد و در کنار مردم بود.

این شرکت برای کمک‌رسانی به طرح‌های راهیان نور نیز در ستاد اهواز ۶ دستگاه گریدر و کمپرسی در روز تأمین کرد، برای سپاه هویزه نیز سه دستگاه در روز اتوبوس و برای دفتر امام جمعه خرمشهر ۶۰ دستگاه خودرو سمند در روز تأمین شد.

با بازگشایی مدارس در سالی که گذشت این شرکت با توزیع حدود ۸ هزار و ۵۰۰ بسته آموزشی در روستاهای محروم همجوار تأسیسات نفتی غرب کارون به مردم منطقه کمک کرد.

شروع به ساخت مدرسه چهار کلاسه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شهرستان خرمشهر با اعتبار ۱.۵ میلیارد تومان، ساخت مدرسه سه‌کلاسه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در روستای البوبالد دارخوین، ساخت مدرسه سه کلاسه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در روستای شریعه سید عبود، تعمیر مدرسه حیدر کرار روستای سویچتی علیا، تعمیر و بازسازی مدرسه بلال در روستای سویچتی سقی و کمک به مدرسه باقرالعلوم روستای ام‌الخرجی برای تکمیل کلاس‌ها را می‌توان از دیگر تعهدات مسئولیت اجتماعی این شرکت در سالی که گذشت برشمرد.

اروندان همچنین در خاموش کردن آتش تالاب هورالعظیم در شهرهای همجوار تأسیسات این شرکت نقش داشت.

از پروژه‌های دانش‌بنیان در میدان‌های تحت تصدی شرکت نفت و گاز اروندان یاد کردید، چه اقدام‌های دیگری در حوزه دانش‌بنیان در این شرکت انجام شده است؟

برای توسعه نرم‌افزار تعیین حد برش بر پایه روش‌های نوین و استفاده از آن در مخازن غرب کارون، با دانشگاه تهران قراردادی منعقد شد که از تاریخ ۵ اسفندماه ۱۳۹۹ اجرای آن آغاز شده و هم‌اکنون پیشرفت آن به ۶۷ درصد رسیده است.

با دانشگاه صنعت نفت برای بررسی رفع رسوب آسفالتین درون لوله‌های تولیدی با استفاده از تزریق نفت مرده نیز در همان تاریخ قراردادی منعقد شد که آن هم ۵۸.۵ درصد پیشرفت داشته است.

دانشگاه شهید چمران اهواز نیز پروژه ریزدماسنجی و طیف‌سنجی رامان میانبارهای نفتی به‌منظور تعیین خصوصیات مخزنی در میدان‌های غرب کارون را اجرا کرد که تکمیل شده است.

پژوهشگاه صنعت نفت نیز از تیرماه سال ۹۹ مشغول طرح جداسازی آسفالتین، واکس و رزین از نفت خام در تأسیسات روسطحی و ارزیابی فنی و اقتصادی آن است که پروژه‌ای سرمایه‌ای محسوب می‌شود و ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.

برای مطالعات پژوهشی و فناورانه به‌منظور توسعه فناوری‌ها برای بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و افزایش ضریب برداشت در میدان دارخوین (بسته دوم کاری) نیز یک پروژه میدان‌محور از خردادماه سال ۱۳۹۹ از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کلید خورده است که ۷۵.۹ درصد پیشرفت دارد.

تفاهم‌نامه‌های متعددی نیز برای توسعه طرح‌های ساخت داخل منعقد شده است که رویدادهایی‌ هم در این دوره برای آن‌ها برگزار شد. برای مثال با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای رفع نیازهای فناورانه شرکت تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید. برای انجام خدمات فنی، آزمایشگاهی و آموزشی نیز با دانشگاه صنعت نفت و برای انجام پروژه‌های تخصصی در حوزه‌های بالادستی، پایین‌دستی، انرژی و محیط زیست با پژوهشگاه صنعت نفت تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد.

دانشگاه آزاد خوزستان برای انجام خدمات آموزشی، پژوهشی و مطالعاتی و پارک علمی و فناوری خوزستان به‌منظور رفع نیازهای فناورانه شرکت با موضوع حمایت از ساخت داخل در صنعت نفت و گاز تفاهم‌نامه‌هایی را داشت.

پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز برای رفع نیازهای فناورانه تفاهم‌نامه‌هایی را با شرکت امضا کردند.

در دوره یک‌ساله چه اقدام‌هایی برای ارتقای جایگاه اچ‌اس‌ئی شرکت انجام شده است؟

در حوزه ایمنی، فایرتراک‌های منطقه عملیاتی دارخوین و غرب کارون در این دوره تعمیرات اساسی شدند، همچنین ۱۶ عدد دتکتور حرارتی، بالای ترانس‌های برق ردیف گاز دارخوین و ۱۵ عدد سنسور دتکتور گاز سولفید هیدروژن مربوط به سیستم F&G سایت دارخوین خریداری و نصب شد.

به‌منظور نصب Expansion، ایزولاسیون و تخلیه کل مسیر خط سبک (دارخوین و یادآوران) انجام شد. در واحد اچ‌اس‌ئی دارخوین نیز تعمیرات اساسی دو عدد کمپرسور هوای تنفسی با موفقیت به اتمام رسید. کل بادنماهای سایت و چاه‌ها نیز تعویض شدند.

در زمینه بهداشت نیز پیش‌نویس تفاهم‌نامه راه‌اندازی درمانگاه آزادگان شمالی و درمانگاه آزادگان‌جنوبی و تلمبه‌خانه غرب کارون تهیه و موافقت‌های اولیه آن اخذ شد. در سالی که گذشت با توجه به کمبود آمبولانس برای جابجایی کارکنان آسیب دیده در مناطق عملیاتی، سه دستگاه آمبولانس نیز به‌همراه راننده برای مناطق عملیاتی تهیه شد.

در بخش محیط زیست نیز کارهایی انجام شد که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی دو دستگاه پکیج تصفیه فاضلاب منطقه آزادگان شمالی، تسطیح زمین و افزایش مساحت فضای سبز به میزان ۱۱ هزار و ۶۰۰ مترمربع، کاشت ۲ هزار اصله نهال در منطقه آزادگان شمالی (اکالیپتوس، کهور، نخل و ...) و رهاسازی هزار قطعه ماهی در حوضچه پساب تصفیه‌شده منطقه آزادگان شمالی اشاره کرد.

در زمینه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران نیز مانورهای دوره‌ای در مناطق عملیاتی به‌منظور هماهنگی تیم‌های عملیاتی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برگزار شد که شامل ۱۹ مانور در سال ۱۴۰۰ و ۳ مانور در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ می‌شود.

چه اقدام‌هاییدر این دوره یک‌ساله برای ارتقای نیروی انسانی شرکت انجام شده است؟

دوره‌های آموزشی مستمر تخصصی به‌منظور توانمندسازی کارکنان رسمی و پیمانکاری و دوره‌های آموزشی مورد نیاز به‌منظور تبدیل وضعیت نیروهای مشمول بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه در این یکسال برگزار شدند، همچنین گروه‌بندی شغلی کارکنان قراردادی مدت موقت به‌منظور برخورداری از مزایای سوابق شغلی مرتبط مطابق با ابلاغیه‌های موضوعه انجام شد.

این اقدام‌ها در حوزه آموزش و توسعه بود و برای بخش بهبود منابع انسانی (حفظ و نگهداشت) نیز اقدام‌هایی صورت گرفت. در این بخش تشریفات تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر قراردادی مدت موقت مشمولین بند (و) و نیروهای پیمانکاری مشمول بند (د) انجام شد.

در همین حال تعدیل مدرک کارکنان به‌منظور بهبود شرایط کاری و معیشتی متناسب با توانمندی و مهارت کارکنان صورت گرفت. افزون بر این معرفی کارکنان و خانواده آن‌ها به مراکز مشاوره به‌منظور بهبود وضعیت روحی و روانی کارکنان، پرداخت کمک‌های بلاعوض و وام‌های اضطراری و مصوبه به کارکنان (بیماری‌های خاص، حوادث غیرمترقبه و...) بیمه تکمیلی کارکنان رسمی، قراردادی مدت موقت و پیمانکاری، برقراری امکان استفاده کارکنان از خدمات رفاهی و آموزشی قابل ارائه سایر شرکت‌های نفتی همجوار و پیگیری در زمینه تخصیص منازل سازمانی به کارکنان و توسعه فضای اداری را می‌توان از دیگر اقدام‌ها در این حوزه برشمرد.

کد خبر 460919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =