۶۰۰ میلیون دلار طرح تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی در پترول در حال اجراست

مدیرعامل پترول به ۶۰۰ میلیون دلار طرح در حال اجرا به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی از سوی این گروه اشاره کرد و گفت: با تکمیل چهار طرح این گروه، ۳۶۰ هزار تن به ظرفیت تولید و حدود ۷۰۰ میلیون دلار به درآمد پترول از یک سال و نیم آینده افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، رشید قانعی امروز (سه‌شنبه، ۱۵ شهریورماه) در نشست خبری با تشریح وضع شرکت‌ها و طرح‌های گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) اظهار کرد: پترول دارای سه شرکت تولیدی پتروشیمی‌های ارومیه، ایلام و لردگان و هشت طرح تولیدی است که طرح‌های پتروشیمی صدف، آرمند لردگان و ارغوان گستر ایلام دارای پیشرفت بیشتری نسبت به دیگر طرح‌ها هستند.

وی درباره پتروشیمی ارومیه که سبد متنوعی از محصولات دارد و افزون بر صادرات، نیاز داخل را تأمین می‌کند، افزود: واحد «پلی‌آلومینیوم کلراید» از گذشته برای اجرا در پتروشیمی ارومیه با استفاده از محصول جانبی اسید کلریدریک در این مجتمع تعریف شده بود و مشکل تأمین مالی داشت که هم‌اکنون برطرف شده است.

تولید «پلی‌آلومینیوم کلراید» در پتروشیمی ارومیه

مدیرعامل پترول ادامه داد: برنامه‌ریزی شده است واحد تولید «پلی‌آلومینیوم کلراید» با ظرفیت سالانه ۲۰ هزار تن در کمتر از یک سال آینده به بهره‌برداری برسد که ۱۵.۵ میلیون دلار درآمدزایی خواهد داشت. این محصول در تصفیه آب و پساب‌های شهری و صنعتی کاربرد زیادی دارد و ایران را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند. هم‌اکنون این محصول از چین وارد می‌شود که کیفیت پایینی دارد.

قانعی در تشریح عملکرد پتروشیمی ایلام گفت: مجموع تولید محصولات پتروشیمی ایلام از مردادماه ۱۴۰۰ تا مردادماه ۱۴۰۱ نسبت به مردادماه ۱۳۹۹ تا مرداد ۱۴۰۰، ۸۵ درصد افزایش داشته است، همچنین در پنج ماه نخست پارسال ۱۱۳ هزار تن محصول در این مجتمع تولید شده بود، در حالی که این رقم در پنج ماه امسال به ۲۴۶ هزار تن رسیده است.

به گفته وی، در پنج ماهه امسال، پلی‌اتیلن سنگین ۶۷ درصد، اتیلن ۱۱۵ درصد، بنزین پیرولیز ۱۰ درصد، نفت کوره ۶۷ درصد و پروپیلن ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال در پتروشیمی ایلام افزایش داشته است و تا اوایل آذرماه تولید این مجتمع به ۱۰۰ درصد ظرفیت خواهد رسید. پنج محصول دانش‌بنیان نیز تا یک سال آینده به سبد محصولات ایلام افزوده خواهد شد.

تأمین خوراک پتروشیمی ایلام برای بلندمدت

مدیرعامل پترول به تفاهم‌نامه هلدینگ خلیج فارس برای توسعه سه حلقه چاه میدان تنگه بیجار اشاره و اظهار کرد: با اجرای این طرح توسعه، خوراک پالایشگاه گاز ایلام تأمین و در نتیجه خوراک پتروشیمی ایلام نیز برای بلندمدت تأمین خواهد شد. امیدواریم قرارداد این طرح توسعه به‌زودی امضا شود.

قانعی ادامه داد: واحد پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی ایلام برای نخستین بار در تاریخ تأسیس، به رکورد تولید ۴۵ تن پلی‌اتیلن در ساعت دست یافته است که امیدواریم این رکورد با تلاش همکاران بالاتر از این رقم هم برود.

وی درباره پتروشیمی لردگان با اشاره به اینکه این مجتمع هم‌اکنون با ۸۵ درصد ظرفیت تولید دارد، گفت: امیدواریم تا یک ماه آینده این مجتمع به ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید برسد که پس از آن برنامه ۱۲ درصدی افزایش تولید را برای پتروشیمی لردگان اجرا خواهیم کرد.

افزایش ۷۰۰ میلیون دلاری درآمد

مدیرعامل پترول با بیان اینکه از ظرفیت شرکت‌های داخلی و خارجی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای گروه استفاده می‌شود، اظهار کرد: امید است طرح پتروشیمی پتروآرمند لردگان، پلی‌پروپیلن ارغوان گستر ایلام و صدف تا سال آینده به بهره‌برداری برسند.

قانعی به ۶۰۰ میلیون دلار طرح در حال اجرا در پترول اشاره کرد و افزود: تکمیل طرح‌های صدف، پتروآرمند لردگان، ارغوان گستر ایلام و پتروپرک پویا در اولویت پترول هستند که با اجرای این طرح‌ها ۳۶۰ هزار تن به ظرفیت تولید و حدود ۷۰۰ میلیون دلار به درآمد پترول از یک سال و نیم آینده افزوده می‌شود.

وی درباره اجرای پارک‌های شیمیایی از سوی پترول گفت: پترول به‌دنبال ایجاد یک پارک متانولی به نام پارک «فدک» برای تبدیل متانول به الفین است که نزدیک به ۶۰ طرح تاکنون آماده شده است. زمین این پارک در نزدیک منطقه عسلویه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل پترول در زمینه پنج پارک پتروشیمیایی پترول که از گذشته در دستور کار قرار داشته است، ادامه داد: در حال تکمیل مطالعات اقتصادی این پارک‌ها هستیم که به محض تکمیل شدن آنها را اجرا خواهیم کرد.

کد خبر 461736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =