۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
  • کد خبر: 462021
تداوم فشار کووید بر قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات ناپایدار امروز (سه‌شنبه، ۲۲ شهریورماه) تحت تأثیر تداوم نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به تقاضای کمتر چین برای سوخت و افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا و اروپا کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، قیمت نفت شاخص برنت در ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه به‌وقت گرینویچ، در معاملات روز جاری، با ۳۴ سنت یا ۴ دهم درصد کاهش ۹۳ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه معامله شد. در همین حال نفت شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۲۰ سنت یا ۲ دهم درصد ریزش داشت و به بشکه‌ای ۸۷ دلار و ۵۸ سنت رسید. هر دو شاخص نفت یادشده در اوایل دوره معاملاتی اخیر بیش از یک دلار سقوط کردند که شکست یک رالی سه روزه محسوب می‌شد.

محدودیت‌های ناشی از اوج‌گیری دوباره کووید در چین به‌عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در دنیا، نگرانی‌ها درباره تقاضای پایین جهانی سوخت را جانی دوباره بخشید.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی چین، هم‌زمان با سیاست کووید صفر این کشور و منع مردم از مسافرت، تعداد سفرهای تعطیلات سه‌روزه جشنواره میان تابستانه این کشور بیش از یک‌سوم نسبت به جشنواره پارسال کاهش یافت.

تینا تِنگ، از تحلیلگران بازارهای سی‌ام‌سی، در این‌ باره گفت: قرنطینه شدید و انجام گسترده تست کرونا در چین، با ایجاد نگرانی از کاهش تقاضا، قیمت نفت را متأثر کرد، ضمن آنکه اگر شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا بیشتر از انتظارها باشد، شانس فدرال رزرو برای حفظ حالت تهاجمی به‌منظور افزایش نرخ بهره تقویت می‌شود.

قرار است گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا (CPI)، امروز (سه‌شنبه، ۲۲ شهریورماه) ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به‌وقت گرینویچ منتشر شود و در حالی که انتظار می‌رود نرخ تورم اصلی رکوردی تازه ثبت کند، بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو آماده افزایش بیشتر نرخ بهره برای مقابله با تورم می‌شوند.

این‌ موضوع می‌تواند ارزش دلار آمریکا را در مقابل سایر ارزهای جهانی بالاتر ببرد و برای سرمایه‌گذاران دلار را در برابر نفت گران‌تر کند.

نگرانی از موجودی ذخایر نفت نیز قیمت این کالا را متأثر کرده است. بر اساس گزارش روز دوشنبه وزارت انرژی آمریکا، در هفته منتهی به نهم سپتامبر (جمعه، ۱۸ شهریورماه)، ذخایر راهبردی نفت با ۸.۴ میلیون بشکه کاهش به ۴۳۴.۱ میلیون بشکه رسید که کمترین میزان از ماه اکتبر سال ۱۹۸۴ میلادی به‌شمار می‌رود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در ماه مارس سال جاری (اسفند ۱۴۰۰)، دستور داد روزانه یک میلیون بشکه از ذخایر راهبردی برای مقابله با افزایش قیمت سوخت آزاد شود که این تصمیم در افزایش تورم این کشور تأثیرگذار بود.

مؤسسه نفت آمریکا (API) نیز قرار است گزارش ذخایر را امروز ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به‌وقت گرینویچ، منتشر کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز گزارش خود را روز چهارشنبه (۲۳ شهریورماه) ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به‌وقت گرینویچ منتشر می‌کند.

کد خبر 462021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =