تضمین خرید ۱۰ ساله خدمات از شناورهای ساخت داخل

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تضمین خرید ۱۰ ساله خدمات شناوری از سرمایه‌گذاران و سازندگان ایرانی سازنده شناور خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه) در حاشیه همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تأمین خدمات شناوری شرکت ملی نفت ایران که صبح امروز (سه‌شنبه، مهرماه) در مرکز آموزشی فرهنگی باشگاه کوشک برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره این همایش گفت: اکنون حدود ۱۵۰ سکوی نفتی و گازی داریم که ۱۰۰ شناور خارجی کار خدمات پشتیبانی، تعمیراتی و پهلودهی به این سکوها را انجام می‌دهند و متأسفانه این شناورها خارجی و عمده خدمه آنها نیز خارجی هستند.

وی افزود: شرکت ملی نفت ایران همسو با منویات دولت تحول‌گرای سیزدهم و اجرای اقتصاد مقاومتی و ایجاد شغل پایدار و رونق کسب‌وکار تصمیم گرفت ساخت ۱۰۰ شناور حوزه خلیج‌فارس و خزر را به سازندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی به‌صورت ساخت، مالکیت و بهره‌برداری (BOO) تفویض کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به‌سرمایه‌گذاری مورد نیاز در این زمینه گفت: حدود یک میلیارد دلار سرمایه برای ساخت این تعداد شناور نیاز است که ۴۵ شرکت ایرانی متقاضی سرمایه‌گذاری در این زمینه شده‌اند و شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت هستند.

خجسته‌مهر درباره امتیازی که به سرمایه‌گذاران برای مشارکت در این طرح ارائه می‌شود، گفت: شرکت ملی نفت ایران خرید خدمات این شناورها برای یک بازه ۱۰ ساله را از شرکت‌های سرمایه‌گذار و سازنده این شناورها تضمین می‌کند.

آغاز عملیات مطالعات طرح یکپارچه میدان آزادگان؛ به‌زودی

وی درباره اقدام‌ها برای توسعه میدان آزادگان در دولت سیزدهم گفت: در این دوره طرح از حالت رکود و توقف خارج شد و توسعه آن شتاب گرفت و تاکنون ۲۰ حلقه چاه جدید در این میدان تولیدی شده و افزون بر آن ظرفیت تولید میدان آزادگان جنوبی به ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به مهم‌ترین اقدام در این حوزه اشاره و تصریح کرد: برای توسعه یکپارچه این میدان، تکمیل فاز یک آزادگان جنوبی و فاز دوم آزادگان شمالی و جنوبی، تفاهم‌نامه‌ای با ۶ بانک و ۶ شرکت اکتشاف و تولید امضا شد تا در طول هفت سال بتوانند ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند و ظرفیت تولید را به ۵۷۰ هزار بشکه برسانند.

خجسته‌مهر از تأسیس شرکت «دشت آزادگان اروند» برای توسعه این میدان خبر داد و افزود: پس از دریافت مجوز سرمایه‌گذاری بانک‌ها در این طرح، عملیات مطالعات طرح یکپارچه میدان از سوی شرکت آغاز می‌شود.

فرآورده سوآپ می‌شود، واردات در کار نیست

وی درباره همکاری‌ها با روسیه و ترکمنستان در زمینه سوآپ گفت: همکاری ما با کشور روسیه افزون بر توسعه میدان‌های نفتی و گازی که خوشبختانه در فرآیند مطالعات مهندسی مخزن و پایه هستیم، شامل سوآپ فرآورده‌های نفتی نیز شده است و در حال دریافت محموله‌هایی هستیم و قراردادها با بعضی از شرکت‌های روس برای سوآپ فرآوده هم‌نام‌ و غیرهم‌نام در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ما در بحث سوآپ گاز و فرآورده قائل به تجارت هستیم، افزود: کار سوآپ از ترکمنستان نیز چند مرحله انجام شده است که برای تراز عرضه و تقاضای فرآورده بسیار خوب است و تجارتی جذاب برای کشور به‌دلیل ویژگی‌های جغرافیایی به‌شمار می‌رود.

خجسته‌مهر در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر تغییر راهبرد برای صادرات گاز از کشوری به کشور دیگر گفت: سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و مهم افزون بر اینکه اهمیت راهبردی دارند، باتوجه به سرمایه‌بر بودن نیاز به کارهای مطالعاتی دارند و تعریف کریدورهای جدید برای صادرات گاز در مرحله مطالعاتی و مذاکرات است.

وی افزود: خوشبختانه با بعضی از کشورهای همسایه برای توسعه مشترک میدان‌های نفتی وارد مذاکره شدیم که با یکی از آنها کار مطالعه یک میدان مشترک را آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره خبرهایی درباره واردات بنزین گفت: هم‌اکنون درباره فرآورده، تنها سوآپ انجام می‌دهیم.

کد خبر 463212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =