دستاوردها و برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران تشریح شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما دستاوردها و برنامه‌های این شرکت را تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از صداوسیما، محسن خجسته‌مهر در گفت‌وگو با رسانه ملی گفت: حدود ۵ هزار حلقه چاه نفت و گاز در کشور وجود دارد که ۳ هزار حلقه از آن مربوط به چاه‌های نفت است؛ ۷۰۰ حلقه از این چاه‌ها کم‌بازده یا متوقف هستند.

ایجاد اشتغال و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم

وی با اشاره به جذب شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق پارک نوآوری صنعت نفت افزود: حدود ۴۸ شرکت دانش‌بنیان به این پارک وارد شدند که هر شرکت دانش‌بنیان می‌تواند تا سقف پنج حلقه چاه را در مدت سه سال حسب اینکه هر چاه ریسک پایین یا متوسط یا بالایی داشته باشد، از سه تا ۱۲ دلار به ازای تولید هر بشکه نفت اضافی سود بردارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان با پارک نوآوری صنعت نفت قرارداد می‌بندند، اما به‌دلیل اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان ممکن است دکل نداشته باشند با شرکت‌های بزرگ همکاری خواهند کرد.

خجسته‌مهر ادامه داد: اگر پروژه احیای این ۷۰۰ حلقه چاه به پایان برسد، حدود ۸۳ میلیون بشکه در مدت سه سال افزایش تولید تجمعی نفت‌خام را به‌همراه دارد که این مهم‌ترین کار صنعت نفت در مدت یک سال گذشته است.

وی بیان کرد: طرح‌های شرکت نفت به‌دلیل سرمایه‌بر و درآمدزا بودن در زنجیره ارزش قرار دارند و می‌توانند اشتغال دائمی و پایدار را برای کشور ایجاد کنند.

نفت و گاز خونی در رگ‌های اقتصاد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: به‌گفته برخی از اقتصاددانان انرژی نفت و گاز به‌مثابه تزریق خون در رگ اقتصاد است، به‌همین دلیل همواره صنعت نفت مورد توجه بالاترین سطوح حاکمیت جمهوری اسلامی قرار دارد.

خجسته‌مهر ادامه داد: ظرفیت‌سازی تولید نفت و گاز، افزایش صادرات، نفت‌خام، میعانات گازی و حتی صادرات گاز و جمع‌آوری گازهای همراه، تعیین تکلیف میدان‌های مشترک، سرمایه‌گذاری، توسعه کسب‌وکار دانش‌بنیانی، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین کارهای اولویت‌دار شرکت ملی نفت است.

وی در خصوص استفاده از نخبگان، به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: برای توسعه میدان‌های گاز ما چاره‌ای نداریم جز اینکه کمک بگیریم از دانش‌بنیان شدن صنعت نفت. در صنایع بزرگ به‌ویژه در بخش بالادستی نفت و گاز محتاج دانش‌بنیان کردن هستیم.

تحقق ساخت تاج چاه کلاس ۱۵ هزار برای نخستین‌ بار در خاورمیانه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: برای نخستین ‌بار در کشور تاج چاه کلاس ۱۵ هزار برای مخازن بسیار عمیق از سوی یک شرکت ایرانی به سفارش شرکت ملی نفت ایران ساخته شده که در خاورمیانه بی‌سابقه است، همچنین رشته تکمیلی برای نخستین ‌بار در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر استفاده شد.

خجسته‌مهر از قرارداد ۲۷۰ میلیون یورویی با مجموعه جهاد دانشگاهی خبر داد و افزود: ما با مجموعه دانشگاهی چیزی حدود هزار میلیارد تومان و ۵۵ میلیون یورو با ۱۳ مرکز دانشگاهی و ۲۲ میدان نفتی و گازی قرارداد داریم و سالانه بورسیه تحصیلی به ۱۵ دانشجوی دکترا از دانشگاه‌های کشور می‌دهیم، یعنی سالانه ۱۵ نفر دانشجوی دکترا را حقوق می‌دهیم که این یک انگیزه است.

وی درباره وضع طرح‌های ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰‌ گفت: در بخش بالادستی دو پروژه وجود دارد؛ نخست پروژه‌های منجر به جمع‌آوری گازهای همراه نفت که سوزانده می‌شوند یا به اصطلاح گازهای ارسالی به مشعل و دیگری تزریق گاز به میدان‌های نفتی. این دو پروژه معروف به طرح‌های صیانتی هستند، یعنی افزون بر جلوگیری از هرزروی، برای توانمند کردن مخازن نفتی و ازدیاد برداشت، گاز را به مخزن تزریق می‌کنیم.

جمع‌آوری روزانه ۱.۹ میلیارد فوت‌مکعب گاز سبک برای شبکه سراسری

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: صنعت نفت پنج پروژه مهم و بزرگ برای جمع‌آوری گازهای مشعل دارد که حدود ۱.۹ میلیارد فوت مکعب در روز، گاز سبک جمع‌آوری و تحویل شبکه سراسری می‌شود. بخش سنگین و مایعات نیز به‌عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی استفاده می‌شود از جمله این طرح‌ها ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ است که گازهای همراه میدان‌های مشترک غرب کارون در استان خوزستان را جمع‌آوری می‌کند، البته تا بهمن‌ماه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ نیز به بهره‌برداری می‌رسد. ان‌جی‌ال بعدی ۳۱۰۰ است که بیشتر گازهای میدان‌های غرب کشور در استان ایلام را ازاوایل سال ۱۴۰۲ جمع‌آوری می‌کند.

خجسته‌مهر از قراردادی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار برای جمع‌آوری گازهای مربوط به میدان‌های شرق کارون در استان خوزستان خبر داد و افزود: پروژه‌های مربوط به جمع‌آوری گازهای همراه تا پایان سال ۱۴۰۳ به‌تدریج انجام خواهد شد.

وی در مورد گازهای مشعل که از نظر سلامتی به مردم آسیب وارد می‌آورد، اظهار کرد: برای نخستین‌بار حدود ۶۷ میلیون فوت مکعب در روز گاز مشعل منطقه مسجدسلیمان با سرمایه‌گذاری حدود ۱۳۶ میلیون دلاری جمع می‌شود. هم‌اکنون یکی از قراردادهای آن منعقد شده و دیگری نیز به‌زودی امضا می‌شود.

وضع توسعه طرح‌های اولویت‌دار

این مقام مسئول در مورد آخرین وضعیت توسعه فازهای ۱۱ و ۱۴ پارس جنوبی گفت: تا الان ۱۱۲ میلیارد دلار در میدان‌های مشترک نفتی و گازی سرمایه‌گذاری شده که از این رقم،  ۸۵ میلیارد دلار معادل ۹۶ درصد اعتبار تعیین شده به میدان گازی پارس جنوبی اختصاص یافته است.

خجسته‌مهر درباره امضای تفاهم‌نامه طرح توسعه میدان مشترک آزادگان با شرکت‌ها و بانک‌های داخلی که فعالیتشان آغاز شده است، افزود: بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی کشور که مشترک هستند در حوزه غرب کارون و در استان خوزستان قرار دارند که در مجموع تاکنون ۱۰ میلیارد دلار در آن حوزه سرمایه‌گذاری شده است. به‌طور کلی ۹۶ درصد میدان‌ها نفتی و گازی اکنون تولیدی هستند.

وی تصریح کرد: میدان آزادگان شمالی که ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته است، حدود ۷۵ هزار بشکه در روز و میدان مشترک یادآوران در غرب کارون نیز حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند، اما آزادگان جنوبی در دولت دهم قراردادی با شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار برای تولید ۳۲۰ هزار بشکه داشت که متأسفانه به دلایل نامعلوم این قرارداد یک‌طرفه فسخ شد.

 آغاز عملیات حفاری میدان مشترک بلال

معاون وزیر نفت با بیان اینکه عملیات حفاری میدان مشترک بلال آغاز شده است، اظهار کرد: در حال مطالعه و بررسی یک بلوک اکتشافی جدید در شمال پارس جنوبی هستیم.

خجسته‌مهر گفت: در زمستان گذشته به رکورد برداشت روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی رسیدیم کهدر این زمینه از کشور همسایه و رقیب جلو هستیم.

وی افزود: ناوگان حفاری میدان آزادگان جنوبی با آغاز به‌کار این دولت افزایش ۶۰ درصدی داشت و ان‌شاءالله تا پایان امسال به تولید میدان مشترک آزادگان جنوبی افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: بانک‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذار وارد میدان شدند و شرکت توسعه نفت و گاز دشت آزادگان اروند تشکیل و در منطقه آزاد اروند ثبت شد و مذاکرات با بانک مرکزی انجام شده و به‌زودی مجوزهای سرمایه‌گذاری بانک‌ها صادر خواهد شد.

 تفاهم‌نامه‌ با شرکت‌های روسی برای توسعه میدان دهلران

خجسته‌مهر اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای با یکی از شرکت‌های روس برای توسعه میدان دهلران داشتیم و ۲.۲ میلیارد دلار با شرکت‌های روس برای توسعه میدان‌های کوپال و شادگان قرارداد امضا شده است.

وی تصریح کرد: میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی در حال مطالعه از سوی گازپروم روسیه هستند، همچنین هم‌اکنون ۷۰۰ میلیون دلار مربوط به توسعه میدان‌های مشترک آبان و پایدار در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در نشست با نمایندگان مجلس توضیح دادم با حداکثر توان و مقدورات، تولید گاز خواهیم داشت، اما نگران مصرف هستیم. شرکت ملی نفت یگانه متولی تولید گاز است، اما متولی اصلی مصرف در کشور نیستیم. با وجود این، در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اقدام‌های مهمی را آغاز کرده‌ایم.

خجسته‌مهر درباره افزایش صادرات نفت افزود: همت همکاران در شرکت ملی نفت و دیپلماسی فعال انرژی و بازاریابی، همچنین استفاده از عوامل پرشمار سبب شد صادرات نفت افزایش یابد و درآمدهای بودجه ۱۴۰۰ محقق شود.

 خرید تضمینی خدمات از شناورهای ایرانی

وی با بیان اینکه همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تأمین خدمات شناوری برگزار شده است، تصریح کرد: ساخت شناور ایرانی اشتغال قابل‌توجهی را رقم خواهد زد و ما تضمین می‌کنیم تا ۱۰ سال خرید تضمینی خدمات از شناورهای ایرانی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: توسعه باید همه‌جانبه و متوازن باشد و به برکت سفرهای استانی رئیس‌جمهوری در شرکت ملی نفت ایران ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه مسئولیت اجتماعی تعریف شده است که برای محرومیت‌زدایی هزینه خواهد شد.

خجسته‌مهر در پایان گفت: همه دستاوردها و موفقیت‌ها به همت کارکنان و کارگران خدوم و گمنام شرکت ملی نفت ایران است و قدردان زحمات آنها در اقصی نقاط کشور هستیم.

کد خبر 463317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =