تصویب لایحه‌ای در سنای آمریکا در پی تصمیم اخیر اوپک‌پلاس

یکی از کمیته‌های سنای آمریکا در واکنش به تصمیم اخیر اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای نفت، لایحه‌ای را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیته سنای ایالات متحده آمریکا هفته گذشته لایحه‌ای را با هدف مهار تصمیم‌های ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) تصویب کرد.

این لایحه می‌تواند از سوی نمایندگان مجلس سنا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای هشتم نوامبر(۱۷ آبان‌ماه) به بحث و بررسی گذاشته شود.

لایحه مطرح‌شده در کنگره آمریکا برای مقابله با اوپک موسوم به نوپک (NOPEC) پس از تصمیم ائتلاف اوپک‌پلاس پنجم اکتبر (۱۳ مهرماه) در کنگره ایالات متحده قوت گرفت.

قیمت بالای نفت برای دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و هم‌حزبی‌هایش یعنی دموکرات‌ها که به‌دنبال حفظ کنترل کنگره در انتخابات هستند، آسیب‌پذیری بالایی دارد.

پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس سنا نشان داد کمیته قضایی این مجلس که این لایحه را در ماه مه تصویب کرده بود، روز سه‌شنبه آن را به مجلس سنا تحویل داد.

یکی از نماینگان سنا در این باره گفت: این اقدام تنها مرحله‌ای از پردازش اسناد بوده است.

چاک گراسلی، سناتور جمهوری‌خواه که از لایحه ضداوپکی نوپک حمایت می‌کند، تلاش کرد این قانون را به لایحه سیاست دفاعی سالانه الحاق کند، اما این تلاش شکست خورد. با این حال لایحه یادشده می‌تواند در اواخر سال جاری میلادی به قوانین دیگری پیوست شود. 

آینده این لایحه اکنون به چاک شومر، رهبر اکثریت سنا از حزب دموکرات بستگی دارد. احتمال می‌رود برنامه سنا پس از انتخابات پر باشد و این شرایط مانع از بررسی این لایحه خواهد شد.

شومر ششم اکتبر (۱۴ مهرماه) گفته بود آنچه عربستان سعودی برای کمک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه انجام داد برای مدت طولانی در یاد آمریکایی‌ها خواهد ماند. 

وی ادامه داد: ما در حال بررسی همه ابزارهای قانونی برای بهترین برخورد با این اقدام عربستان در قالب اوپک‌پلاس هستیم. 

کد خبر 463364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =