۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
  • کد خبر: 463444
گزیده‌های نفتی هفته

گردهمایی بزرگان گاز جهان در قاهره، تأکید بر ضرورت استانداردسازی در صنعت نفت، توافق تازه ایران با ترکیه برای صادرات گاز، آمادگی دومین پالایشگاه بزرگ گازی کشور برای تولید حداکثری و تداوم رویارویی اوپک‌پلاس و آمریکا را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

بزرگان گاز جهان در قاهره: جواد اوجی، وزیر نفت که دوشنبه این هفته (دوم آبان‌ماه) برای شرکت در بیست‌وچهارمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز عازم قاهره پایتخت مصر شد دراین نشست که سوم آبان‌ماه برگزار شد بر ضرورت سیاست‌زدایی از بازار انرژی تأکید و اعلام کرد: تأثیر تحریم مهم‌ترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی غیرقابل جبران است، اوجی همچنین درحاشیه این نشست در گفت‌وگو با شانا اعلام کرد: ایران آمادگی دارد در همه زمینه‌های توسعه‌ صنعت گاز از جمله انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک، سوآپ گاز، همکاری در زمینه چارچوب قراردادهای گاز، توسعه و صدور خدمات فنی و مهندسی، انتقال دانش و توسعه منابع انسانی متخصص با همه کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف همکاری کند. وزیر نفت همچنین در قاهره مذاکرات فشرده‌ای با برخی از کشورهای عضو این مجمع داشته و در کنار دیگر اعضای جی‌ئی‌سی‌اف با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز دیدار کرد. اعضای جی‌ئی‌سی‌اف در بیانیه پایانی این نشست بر اهمیت زیرساخت‌های حساس انرژی به‌منظور حفظ عملکرد باثبات بازارهای گاز تأکید کردند.

استانداردسازی در نفت: نخستین گردهمایی سراسری مدیران و کارشناسان استانداردسازی در صنعت نفت دومین روز آبان‌ماه در ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد، در این آیین  وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری بیان کرد: نهادهای صدور گواهینامه‌های کیفیت و استاندارد در صنعت نفت باید بیش از پیش تقویت شوند، امید شاکری، مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها در معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت این خبر را داد که  ۹۵ استاندارد صنعت نفت امسال ملی اعلام می‌شود، علی‌اصغر صباغ، رئیس پژوهشگاه استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: هم‌اکنون در بخش‌های مختلف صنعت کشور شاهد اجرای حداقل استانداردها هستیم و محسن حقیقی‌مقدم، سرپرست مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت هم گفت: تلاش می‌کنیم هرچه زودتر نظام‌نامه توسعه مدیریت در صنعت نفت را آماده و به وزیر نفت ارائه کنیم.

از فرآورش تا توافق با ترکیه: به بخش گاز برویم، در بخش گاز این هفته خبرهای متعددی مخابره شد از فرآورش بیش از ۲ هزار میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی و امضای قرارداد صادرات ۴۰ دستگاه توربین ساخت ایران به روسیه تا آماده‌سازی تأسیسات انتقال گاز برای ورود به فصل سرد سال و بهره‌برداری از طرح سیستم حفاظت در برابر صاعقه تأسیسات تقویت فشار گاز مرند. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم این هفته از برگزاری نشست با نمایندگانی از شرکت بوتاش ترکیه و توافق‌های تازه برای صادرات گاز به این کشور خبر داد، از دیگر اخبار صنعت گاز در هفته منتهی به ششم آبان‌ماه باید به صدور چند حکم انتصاب از سوی مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اشاره کرد که در این احکام مدیران عامل شرکت‌های گاز استان‌های خراسان شمالی، قم و خراسان‌جنوبی و سرپرست شرکت گاز استان بوشهر منصوب شدند.

تداوم رویارویی اوپک‌پلاس و آمریکا: واکنش به تصمیم اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر تا دسامبر ۲۰۲۳ همچنان ادامه دارد، خبرگزاری رویترز این هفته مدعی شد کمیته سنای ایالات متحده آمریکا هفته گذشته لایحه‌ای موسوم به نوپک را با هدف مهار تصمیم‌های اوپک‌پلاس تصویب کرد. همزمان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که ائتلاف اوپک‌پلاس برای ثبات‌بخشی به بازارهای جهانی نفت خام کار درست را انجام می‌دهد. حال که بحث عربستان مطرح شد این خبر را هم بگوییم که وزیر انرژی عربستان و مدیر اداره ملی انرژی چین در مذاکرات تلفنی بر تحکیم روابط ریاض و پکن در حوزه انرژی تأکید کردند. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل در هفته جاری می‌توان به هشدار برلین درباره طرح سقف قیمتی اروپا برای گاز و مخالفت مجارستان با طرح سقف قیمتی برای گاز وارداتی به اروپا اشاره کرد. قیمت نفت هم این هفته با نوسانات اندک همراه بود.

سایر اخبار: پیام تسلیت وزیر نفت برای شهادت جمعی از هموطنان در شیراز، ایران صاحب بزرگ‌ترین ناوگان خشکی دکل‌های حفاری در خاورمیانه، تکمیل ۵۸ پروژه مسئولیت اجتماعی در مناطق نفت‌خیز و گازخیز کشور و ابلاغ مجوز سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح احداث فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام از دیگر اخبار نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان آخرین تحولات دومین پالایشگاه بزرگ گازی کشور برای تولید حداکثری گاز در روزهای سرد امسال قرار بگیرید، پیشنهاد می‌شود گفت‌وگو با مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان، با عنوان «دومین پالایشگاه بزرگ گازی کشور برای تولید حداکثری در زمستان قد علم کرد» را بخوانید.

کد خبر 463444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =