۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
  • کد خبر: 464073
گزیده‌های نفتی هفته

احداث ۱۳ پارک پتروشیمیایی، اهمیت تکمیل زنجیره ارزش، ابلاغ نظام جامع توسعه مدیریت صنعت نفت، برگزاری نخستین کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز، تسهیل‌گری مشکلات و رفع چالش‌های صنعت پتروشیمی و انتخاب مدیر درون سازمانی صنعت نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

خلق ثروت: جواد اوجی، وزیر نفت شامگاه یکشنبه (۱۵ آبان‌ماه) در گفت‌وگوی تلفنی با بخش خبری ۲۱ صدا و سیمای جمهوری اسلامی به برنامه‌های گسترده وزارت نفت دولت سیزدهم برای جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش اشاره و بیان کرد: به این منظور، ساخت ۱۳ پارک در چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان‌ و بلوچستان در حوزه‌های کشاورزی صنایع وابسته بسته‌بندی، خودروسازی، بهداشت و درمان، محصولات شوینده و ساختمان‌سازی نهایی شده است که اجرای این طرح‌ها برای ۲۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند. هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح طرح احداث پارک‌های پتروشیمی در کشور و مزایای آن پرداخت و گفت: منابع مورد نیاز برای طرح احداث پارک‌های پتروشیمی در کشور را در مرحله نخست یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: کشورهایی که در بخش زنجیره ارزش ورود کنند در واقع به منبع ثروت بزرگی دست می‌یابند.

ضرورت تکمیل زنجیره ارزش: نشست هم‌اندیشی وزیر نفت با فعالان صنعت پتروشیمی در هفته جاری برگزار شد. اوجی در این نشست بر ورود صنعت بالادستی پتروشیمی به صنایع پایین‌دستی و تکمیل زنجیره ارزش تأکید کرد و افزود: چرا باید ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی به صورت خام و نیمه‌خام صادر شود و تنها ۳۰ درصد وارد زنجیره ارزش در داخل شود؟ تأکید ما این است که این نسبت باید معکوس شود. او همچنین سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های نفت و گاز، ذخیره‌سازی گاز و احداث واحدهای ال‌ان‌جی را از زمینه‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی به عنوان راهکارهای تأمین خوراک به ویژه در فصل زمستان دانست.

شایسته‌سالاری: وزیر نفت در هفته جاری نظام جامع توسعه مدیریت صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد و نوشت: ستاد وزارت نفت، واحدهای مستقل ستادی، همه شرکت‌های اصلی، فرعی و تابع موظف هستند همکاری لازم را با مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت در استقرار کل فرآیندها داشته باشند.

نفت و توسعه: نخستین کنفرانس ملی افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز از روز سه‌شنبه (۱۷ آبان‌ماه) به مدت سه روز در مرکز همایش‌های کوشک وزارت نفت برگزار شد. محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این  کنفرانس از آغاز عملیات اجرایی میدان مشترک سهراب در آینده نزدیک خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: صادرات نفت در ماه‌های اخیر بهبود یافته است. وحیدرضا زیدی‌فر، معاون امور مهندسی و پژوهش و فناوری وزیر نفت اعلام کرد: در طرح احیای چاه‌های کم‌بازده یکی از مزایای مهم آن استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و سرمایه انسانی کارآمد در زیست‌بوم فناوری و نوآوری صنعت نفت برای حل چالش‌های واقعی است. علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم از هدف‌گذاری این مجموعه برای رسیدن به تولید روزانه حدود ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در پنج سال آینده خبر داد.

کریم زبیدی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت بیان کرد: استفاده از روش‌های چاه‌محور که سال‌ها در مناطق نفت‌خیز جنوب استفاده می‌شد گاه می‌تواند ۱۵ تا ۴۰ درصد در نگهداشت تولید موثر باشند. هرمز قلاوند، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران با اشاره به وجود ۶۰۰ تا ۷۰۰ چاه کم‌بازده در صنعت نفت کشور اعلام کرد که به‌زودی قرارداد افزایش بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز با شرکت‌های داخلی امضا می‌شود. رضا دهقان، مدیر امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه به‌هیچ عنوان دوران نفت‌خام به پایان نرسیده و همچنان این حامل انرژی با استقبالی خوب در دنیا روبه‌روست، افزود: بر اساس آمارهای مؤسسه‌های آینده‌پژوهی شرکت‌های معتبر جهان، نفت‌خام در آینده از یک کالای راهبردی به کالایی معمولی تبدیل می‌شود به عبارت دیگر، دوران طلایی و جذاب فروش نفت اکنون است، نه آینده.

رفع موانع: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز سه‌شنبه (۱۷ آبان‌ماه) در رأس هیئتی به عسلویه سفر کرد تا با برگزاری نشست‌های تخصصی با نمایندگان هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی، وضع طرح‌های در حال ساخت در مناطق کنگان، دیر و سیراف را بررسی کند. او در این سفر با بیان اینکه تسهیل‌گری مشکلات طرح‌ها از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با جدیت پیگیری خواهد شد، بیان کرد: رفع برخی چالش‌ها و مشکلات طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی با سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی و حمایت از توسعه صنعت پتروشیمی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش با هدف توسعه اقتصاد و صنعت کشور تداوم خواهد یافت. شاهمیرزایی همچنین، از تعامل و همکاری شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران به‌منظور رفع چالش‌های تأمین خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد.

برترین‌ها در گاز: جواد اوجی، وزیر نفت در حکمی مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران را به‌عنوان مدیر نمونه میان چهار شرکت اصلی وزارت نفت در سال ۱۴۰۰ انتخاب کرد. افزون‌بر این «شرکت ملی گاز ایران» برترین دستگاه اجرایی کشور در حوزه اجرای موازین پدافند غیرعامل شد. حالا که بحث گاز مطرح این خبر را هم باید به نقل از چگنی اعلام کرد که مذاکرات ایران با عراق درباره تداوم صادرات گاز به این کشور آغاز شده است.

سایر اخبار: بهره‌برداری از طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها با هدف تأمین پایدار سوخت در آینده نزدیک، برگزاری نشست بررسی طرح‌ها و پروژه‌های شرکت ملی نفت ایران، انتصاب رؤسای شورای فرهنگی مناطق صنعت نفت، ارائه تسهیلات بانکی به جایگاهداران سوخت برای اجرای طرح کهاب، معرفی اعضای جدید هیئت مدیره شرکت انتقال گاز ایران، موافقت هیئت دولت با اصلاح محدوده منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، انتصاب رئیس کارگروه سلامت نظام اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی شرکت ملی گاز از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید به پاسخ پرسش‌هایتان درباره استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی و همکاری با روس‌ها برسید، گفت‌وگوی تفصیلی شانا با سیدمحسن قمصری، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران را با عنوان «نگاه صفر و صدی در تجارت انرژی بی‌معناست/ نگران رقابت با روس‌ها در بازار گاز نباشیم» بخوانید. گزارش «پتروشیمی؛ ناجی اقتصاد ایران در شرایط تحریم» نیز مروری بر ارز تزریقی پتروشیمی‌ها به سامانه نیما در سال‌های سخت تحریم به‌عنوان تأمین‌کننده نخست ارز کشور دارد که خواندن آن نیز پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 464073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =